چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 16846

رییس جامعه اپتومتری ایران با تاكید بر آن كه ساخت عینك طبی باید تحت نظر اپتومتریست صورت گیرد، گفت: این در حالی است كه به دلیل سیاست‌های غلط وزارت بهداشت در حال حاضر عینك سازی‌های غیرقانونی نیز مشغول فعالیت هستند.

افسانه هراتی زاده در دوازدهمین كنگره اپتومتری گفت: عینك سازان غیرقانونی حتی به حیطه كار اپتومتریست‌ها نیز وارد می‌شوند. در این زمینه موارد قانونی به تصویب رسیده كه لازم است حفظ و اجرای این قوانین پیگیری شود.

وی ادامه داد: به منظور پیگیری این قوانین تاكنون از وزارت بهداشت هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ بنابراین اپتومتریست‌ها خود باید به صورت شخصی عینك سازی‌های غیرمجاز را به دادگاه عمومی معرفی كرده و از آنها شكایت كنند یا به آنها مهلت بدهند تا از مسئول فنی اپتومتریست استفاده كنند؛ چرا كه فعالیت آنها غیرقانونی و غیرمجاز است.

هراتی زاده با اشاره به مصوبه وزارت بهداشت تحت عنوان «آیین نامه عینك فنی» در دی ماه سال گذشته ادامه داد: این آیین نامه شرح وظایف اپتومتریست‌ها را كاهش داده بود به این منظور پیگیری‌های لازم انجام و كمیته‌ای به نام كمیته بحران برای پیگیری قضایا تشكیل شد. با پیگیری‌های انجام شده در 15 فروردین ماه امسال شرح وظایف اپتومتریست‌ها اصلاح و به روند گذشته بازگشت. این در حالی است كه هنوز هم این قانون كامل نیست.همچنین مقرر بود اقلام دارویی كه اپتومتریست‌ها می‌توانند آنها را تجویز كنند اعلام شود اما اكنون پس از گذشت حدود 20 سال هنوز در این زمینه اقدامی انجام نشده كه لازم است انجمن علمی اپتومتری این موضوع را نیز پیگیری كند.

وی با تاكید بر آن كه بر اساس قوانین، اپتومتریست‌هایی كه در مراكز اپتومتری مشغول به فعالیت هستند باید در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت بهداشت تربیت شده باشند، افزود: به این ترتیب مسئولیت فنی این دانش آموختگان با وزارت بهداشت است؛ این در حالی است كه وزارت علوم نیز به تربیت دانشجوی اپتیك اقدام كرده است. در این زمینه لازم است این دانشجویان دوره‌های تكمیلی را در وزارت بهداشت بگذرانند این امر نیز از طرف جامعه اپتومتری پیگیری می‌شود.

وی خطاب به اپتومتریست‌های كشور گفت: برای نظارت بر كار اپتومتریست‌ها هیچ نماینده‌ای به غیر از نمایندگان وزارت بهداشت حق وارد شدن به محل كار اپتومتریست‌ها را ندارد به این ترتیب اعضای اتحادیه عینك سازان و تعزیرات بدون نماینده وزارت بهداشت نمی‌توانند به محل كار اپتومتریست‌ها وارد شوند.

رییس جامعه اپتومتری ایران در پایان از عضویت جامعه اپتومتری ایران در انجمن‌های بین المللی اپتومتری منطقه (WCO) خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha