سومین بیمارستان صحرایی شهدای بسیج جامعه پزشکی استان یزد همزمان با هفته‌ بسیج و به منظور آمادگی بیشتر برای مواقع بحران و ارائه خدمات درمانی رایگان به مردم محروم حسن‌آباد یزد از امروز و به مدت پنج روز در این منطقه راه‌اندازی شد.

سلامت نیوز:سومین بیمارستان صحرایی شهدای بسیج جامعه پزشکی استان یزد همزمان با هفته‌ بسیج و به منظور آمادگی بیشتر برای مواقع بحران و ارائه خدمات درمانی رایگان به مردم محروم حسن‌آباد یزد از امروز و به مدت پنج روز در این منطقه راه‌اندازی شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد رییس‌زاده، رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در این آیین افتتاح از ایجاد بیمارستان‌های صحرایی به عنوان مانور پزشکی درمانی، مانور انسجام‌بخشی و وفاق و مانور ایثار و فداکاری یاد کرد و گفت: سالانه حدود 70 بیمارستان صحرایی عمدتا در مناطق محروم، صعب‌العبور و مرزی کشور ایجاد می‌شود.


وی استان یزد را با سه سال تجربه برپایی بیمارستان‌های صحرایی به عنوان یک الگو و نمونه در کشور معرفی کرد و با اشاره به اختصاص رتبه اول کشور در حوزه فعالیت بیمارستان‌های صحرایی کشور به استان یزد، رمز این موفقیت را همدلی و همزبانی و وفاق بین ارگان‌ها و ادارات استان دانست.
رییس‌زاده عنوان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، این شعار در برپایی این بیمارستان صحرایی و برنامه‌های مشابه به نحو احسن نشان داده می‌شود.


وی با اشاره به اهمیت و نقش این تعامل بین دستگاهی در برگزاری موفق چنین برنامه‌هایی، بر تقویت این روحیه همکاری تاکید کرد.
رییس بسیج جامعه پزشکی کشور در ادامه تصریح کرد: امروز با وقوع حوادث تروریستی در قلب اروپا بیشتر از گذشته نعمت امنیت کشورمان در یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان ‌را درک می‌کنیم.


رییس‌زاده همچنین از دیگر نعمت‌های انقلاب اسلامی را داشتن روحیه جهاد و از خودگذشتگی در بین مردم این مرز و بوم ذکر کرد و با تاکید بر شکر این نعمت، گفت: با ترویج بیشتر این روحیه در جامعه پزشکی کشور می‌توان بسیاری از مسائل بهداشتی کشور را مرتفع کرد، هرچند که شاهد وجود این روحیه در بین پزشکان کشور نیز هستیم و نمونه بارز آن اعزام 50 تیم تخصصی از پزشکان کشورمان به جبهه مقاومت در سوریه و ارائه خدمات به مردم مظلوم منطقه است.


در ادامه آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز با خوب و شایسته خواندن این حرکت بسیجیان جامعه پزشکی، از دستاوردهای با ارزش این اقدام در وهله‌ اول را گردهمایی فعالان حوزه پزشکی دستگاه‌های مختلف اعم از علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، هلال احمر و غیره و تبادل تجربیات و شناسایی ظرفیت‌های آنان برای مواقع بحرانی ذکر کرد.


وی یکی دیگر از محسنات ایجاد بیمارستان‌های صحرایی را ایجاد مکانی برای ارائه خدمات در مناطق محروم و حساس جامعه ذکر کرد و گفت: معمولا در این مناطق یا مردم از مسائل بهداشتی بی‌اطلاع هستند یا توان استفاده از امکانات پزشکی را ندارند. لذا ایجاد این مراکز درمانی سیار می‌تواند کمک به سزایی در ارتقای سلامت و بهداشت مردم این مناطق داشته باشد.


وی به اشاره روایتی در مورد پیامبر اکرم (ص) که از وی به عنوان طبیبی یاد می‌کند که همیشه در حرکت است، گفت: خدمات‌رسانی به مردم نباید تنها در مکان‌های ثابت انجام شود، بلکه بهتر است این خدمات با مراجعه به مردم ارائه شود.


امام جمعه یزد همچنین بر توجه بیشتر به حوزه آموزش در کنار برپایی این مراکز درمانی در مناطق محروم تاکید و توصیه کرد که با همکاری دیگر نهادها، ارگان‌ها و حتی روحانیت موضوع آموزش‌های بهداشتی به ویژه تغذیه سالم به مردم که آسیب‌های فراوانی از جمله دیابت را متحمل جامعه امروز کرده است، مورد اهتمام قرار گیرد.


دکتر محمدرضا میرجلیلی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این مراسم با اشاره به اهمیت ایجاد بیمارستان‌های صحرایی برای مواقع بحرانی، به سابقه کشورمان در ایجاد این بیمارستان‌ها و پیشرفت‌های بسزایی که دوارن هشت سال دفاع مقدس در این مقوله کسب شده است، اشاره کرد.


وی مهمترین هدف از برپایی چنین بیمارستان‌هایی را تقویت کار گروهی بویژه در مواقع حوادث و بحران‌ها ذکر کرد و افزود: تمرین ایثارگری و فدارکاری نیز یکی دیگر از اهداف این برنامه است و امیدواریم با ایجاد این بیمارستان همانطور بتوانیم آمادگی نیروهای بسیجی جامعه پزشکان را پس از دوران دفاع مقدس بیش از پیش افزایش دهیم.


دکتر محمدرضا وفایی‌نسب، رییس سومین بیمارستان صحرایی استان و معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این مراسم متذکر شد: بیمارستان‌های صحرایی همه ساله در مناطق مختلف کشور برپا و جمع‌آوری می‌شد، ولی چند سالی است که این بیمارستان‌ها علاوه بر اهدافی که دنبال می‌کند، در مناطق محروم کشور دایر می‌شود تا علاوه بر تمرین آمادگی، به مردم این مناطق نیز خدمات درمانی ارائه دهد.


وی خاطرنشان کرد: بیمارستان صحرایی یزد در دو سال گذشته در مناطق همت آباد و محمدآباد به بیش از 12 هزار نفر از اقشار محروم جامعه خدمات ارائه کرده و علاوه بر این خدمات موفق شده تا یکسری خدمات آموزشی را نیز به کادر درمانی فعال در این بیمارستان‌ها ارائه کند.
وفایی‌نسب همچنین اعلام کرد: تاکنون بیش از 500 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص و همچنین 50 پزشک عمومی برای ارائه خدمت در این بیمارستان اعلام امادگی کرده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha