رئیس انجمن مسئولین فنی شركت های وارد كننده در پاسخ به رئیس اتاق تهران که خواستار توقف اجرای طرح برچسب اصالت شده بود، گفت: نظام رهگیری و كنترل اصالت محصولات سلامت محور ، در راستای اقتصاد مقاومتی است

سلامت نیوز: رئیس انجمن مسئولین فنی شركت های وارد كننده در پاسخ به رئیس اتاق تهران که خواستار توقف اجرای طرح برچسب اصالت شده بود، گفت: نظام رهگیری و كنترل اصالت محصولات سلامت محور ، در راستای اقتصاد مقاومتی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، درپی درخواست رئیس اتاق تهران، مبنی بر توقف اجرای طرح نصب برچسب کنترل سلامت و اصالت کالاهای حوزه سلامت (شناسه گذاری کالا)، رئیس انجمن مسئولین فنی شركت های وارد كننده در پاسخ به خوانساری با اشاره به مسئولیت قانونی این تشكل در دستورالعمل نظام ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت محصولات سلامت محور، گفت: در مباحث ملی و عمومی نباید احساسی عمل كرد و حقوق مصرف كننده را به لحاظ جناح بندی نادیده گرفت و یا زیر سئوال برد.


امید احمدی با اشاره به اجرای درست و دقیق شناسه گذاری کالا، افزود: تولید كننده و یا تاجر باید دغدغه مصرف كننده را داشته باشند و برای افزایش آگاهی به ذی نفعان طرح به خصوص مصرف كننده در این طرح بكوشند و سبب كاهش تخلف و كالاهای غیر اصل از بازار شوند.


وی با بیان اینكه طرح ردیابی كالا در راستای رعایت حقوق مصرف كننده است، خاطرنشان كرد: این طرح به مصرف كننده كمک می كند كه بابت كالای غیر اصل هزینه نكرده و سلامتش دچار آسیب نشود. این طرح همچنین موجبات افزایش آگاهی مصرف كننده را فراهم می كند و با تشخیص اصل از غیر اصل بودن كالا، تقاضای كالای قاچاق در بازار خود بخود كم می شود و در نهایت كاهش اقدام به قاچاق توسط سودجویان را در پی دارد.


رئیس انجمن مسئولین فنی شركت های وارد كننده با اشاره به اینكه این انجمن به عنوان تنها تشكل نظارتی در حوزه واردات كالاهای سلامت محور، مسولیتی قانونی دردستورالعمل نظام ردیابی،رهگیری و كنترل اصالت محصولات بردوش دارد، سوالاتی را از رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح كرد.


وی گفت: چه رانتی در شرکت های تولید برچسب می تواند به وجود بیاید که شما و برخی از واردکنندگان اطراف شما نگران آن هستید؟ در حالی که به هر متقاضی تولید برچسب بر اساس بررسی و تایید صلاحیت، این مجوز داده شده است.


احمدی با بیان اینكه این طرح دقیقا در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی است و ایجاد همزمان چندین کار نظارتی را برای محصولات بوجود می آورد، اظهار داشت: سیستم recall را اکثر شرکت ها می باید در سازمان خود انجام بدهند و جزو الزامات است، در حالی که از انجام آن امتناع می کنند. آیا شما به این قضیه واقف بودید و احساس نگرانی كردید؟


وی با طرح این سئوال كه آیا بارکد دو بعدی پیشنهادی شما را نمی توان جعل کرد، ادامه داد: آیا نرم افزاری وجود دارد که فقط در بارکد دوبعدی برای هر محصول مشخصه منحصر بفرد تولید کند ولی در طرح نشانه گذاری و نظام ردیابی این امکان وجود نداشته باشد؟ آیا بارکد دوبعدی توسط مبدا قابل اجراست و برچسب كنترل كالا در مبدا، قابل اجرا نیست؟


احمدی با اشاره به اینكه اگر اتاق بازرگانی تهران نگران حقوق مصرف كننده باشد، باید آگاهی خود را از نقش و عملكرد مسئولین فنی در شركت های وارد كننده بالا ببرد، افزود: در اجرای این طرح، کارشناسانی به نام مسئول فنی، متعهد و ملزم به کنترل این فرآیند هستند و در شرکت های بازرگانی مستقر بوده و از کارمندان آنها هستند.

در این خصوص اگر اتاق بازرگانی نگران حقوق مصرف کننده است، باید تلاش کند که کارفرمایان بدون ممانعت اجازه بدهند برای حفظ سلامت مصرف کننده، مسئولین فنی واردات نقش خود را درست ایفا كنند و به عنوان پیشنهاد از اعضای اتاق خود بخواهید که لیست بیمه خود را ارائه بدهند و آن وقت متوجه خواهید شد که بیشتر واردکنندگان کالاهای سلامت محور، مسئول فنی خود را حتی بیمه هم نمی کند، چون اعتقادی به نظارت ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha