وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زندگی بهتر برای معلولان و حضور موفق معلول در متن جامعه دو رویکرد مهم دولت تدبیر و امید است.

سلامت نیوز:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زندگی بهتر برای معلولان و حضور موفق معلول در متن جامعه دو رویکرد مهم دولت تدبیر و امید است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی در دومین کنگره توانبخشی مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل با بیان اینکه معتقدم؛ در آینده ریل‌گذاری‌های درستی بر زندگی افراد مرتبط با سازمان بهزیستی صورت خواهد گرفت و این سازمان نمود بیشتری در زندگی افرد مرتبط خواهد داشت؛ گفت: تلاش می‌کنیم سازمان بهزیستی را از حالت یک نهاد دولتی خارج کرده و به نهادی غیردولتی – دولتی تبدیل کنیم که قسمت اعظم آن در متن جامعه شکل بگیرد.


وی با تاکید بر اینکه باید بهزیستی را به جامعه بازگردانیم و حتی به خانه‌ها ببریم، ادامه داد: همیشه عده‌ای در جامعه جا می‌مانند که عده‌ای از آن‌ها ناخواسته و در اثر ناتوانی‌های تحمیل‌شده بر آن‌ها از متن حرکت در جامعه عقب می‌مانند و فرصت‌های برابر در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.


ربیعی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله منجر به ناتوانی و معلولیت عده‌ای می‌شوند افزود: همچنین زندگی در کنار صنعت معلولیت‌آور است و برخی صنایعی معلولیت خاموش به همراه می‌آورد که در گذشته چنین نبوده است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کارگران در برخی صنایع از درون ناتوان می‌شوند که این از پدیده‌های دوران صنعتی شدن است.
وی با یادآوری وقوع جنگ‌های بزرگ که غالباً در کشورهای توسعه‌یافته رخ داده یا از آثار سیاست‌های منفعت‌طلبانه قدرت‌های بزرگ جهانی است تاکید کرد: وقوع چنین جنگ‌هایی نیز معلولیت‌های زیادی به جای می‌گذارد.


ربیعی به دسته دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به ایجاد معلولیت در افراد شود اشاره کرد و گفت: برخی از معلولیت‌ها ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های ما است که از این میان می‌توان به سیاست‌های جاده‌ای و سیاست‌های تولید خودرو اشاره کرد.


این مقام مسئول اولین هدف از سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید را جامعه‌ای با معلولیت کمتر دانست و تاکید کرد: باید بهزیستی را به مرحله پیش از معلولیت ببریم که این مرحله را آغاز کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی می‌تواند مرکز تولید نظریه و پیشنهاد برای انجام اقدامات پیشگیرانه بر دستگاه‌های ذیربط برای کاهش تعداد معلولان در جامعه باشد.
ربیعی خاطرنشان کرد: ترکیب وزارت رفاه و کار این موهبت را داشته است که نظام بیمه‌ای را در کنار نظام پیشگیری و نظام تامین شغل را در کنار جامعه هدف قرار دهد.


وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از صرف هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زندگی انسا‌ن‌ها جلوگیری می‌کند و رنج انسان را در زندگی کاهش می‌دهد، بیان کرد: باید قوانین الزام‌آوری داشته باشیم که آزمایش‌ها و مشاوره‌ها را در راستای کاهش افراد معلول در جامعه اجباری کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت گسترش غربالگری‌ها در جامعه از رئیس سازمان بهزیستی خواست دائماً مصوبات و برنامه‌هایی را در زمینه غربالگری داشته باشند.


ربیعی اظهار کرد: پیشگیری بعد دیگری هم دارد و وظیفه سازمان بهزیستی تنها پیشگیری از طریق انجام غربالگری نیست، بلکه باید فرهنگ‌سازی کرده و به افراد آموزش دهیم که چگونه زندگی اقتصادی و تفریحات خود را دنبال کنند که منجر به ایجاد معلولیت نشود.


وی زندگی بهتر برای معلولان و حضور موفق معلولان در متن جامعه را یک استراتژی مهم دیگر در خصوص معلولان در دولت خواند و بیان کرد: لایحه‌ای که به مجلس بردیم با رویکرد زندگی بهتر و موفق معلول در جامعه است و ما باید امکان داشتن فرصت‌های برابر را برای این افراد فراهم کنیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در گذشته نمی‌توانستیم در روستا‌ها به پیشگیری بپردازیم یا مددکار و فیزیوتراپ در این مناطق داشته باشیم، تاکید کرد: اما در روستا معلول پذیرفته‌تر بود این در حالی است که در شهر‌ها خدمات بهتری می‌دادیم اما زندگی در شهر برای معلول سخت‌تر است، زیرا زندگی شهری باعث شده که معلول یا افراد نیازمند را نبینیم.


این مقام مسئول با بیان اینکه معلول یا افراد نیازمند مسئله همه ما و نتیجه زندگی اجتماعی همگی ما هستند و ما نمی‌توانیم بگوییم این مسئله من نیست، ادامه داد: ما امروز با نیازهای جدید معلولان برای زندگی اجتماعی روبرو هستیم و خوشبختانه قرار است؛ در هفت استان کمتر برخوردار کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هیچ معلولی بدون پوشش لوازم توانبخشی نباشد.


وی به لایحه جامع دفاع از حقوق معلولان اشاره کرد و افزود: در این لایحه سعی کردیم؛ صدای معلولان شنیده شود و نیازهای اجتماعی آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین مسائل فیزیکی شهری در این لایحه دیده شده است.
ربیعی با تاکید بر اینکه خانواده به عنوان کانون محبت و خانواده به عنوان کلینیک و کلینیک در خانه شعار بهزیستی است خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که معلول بتواند راحت‌تر در متن جامعه زندگی کند.
وی تصریح کرد: استراتژی پیشگیری نیازمند بازگشت جامعه به خیل جمعی است و باید خانواده‌ها را مرکز اصلی حرکت معلول قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha