چندی پیش انجمن کنترل عفونت‌ها میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور را معادل مصرف آن در اروپا و 16 برابر استاندارد جهانی اعلام کرد. بر این اساس ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیارد کپسول آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. دیروز هم رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش بین‌المللی دیابت درباره مصرف دارو به‌ویژه آنتی‌بیوتیک هشدار داد. به‌گفته دیناروند براساس مطالعات انجام شده مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور نسبت به کشورهای غربی آمار بالایی دارد و این نشان از آن دارد که هنوز بیماری‌های عفونی در کشور ما وجود دارد. او مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک در کشور را آسیب‌زا دانست و ریشه آن را نشأت گرفته از تجویزهای غیر منطقی اعلام کرد.

سلامت نیوز: چندی پیش انجمن کنترل عفونت‌ها میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور را معادل مصرف آن در اروپا و 16 برابر استاندارد جهانی اعلام کرد. بر این اساس ایرانی‌ها سالانه بیش از سه میلیارد کپسول آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. دیروز هم رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش بین‌المللی دیابت درباره مصرف دارو به‌ویژه آنتی‌بیوتیک هشدار داد. به‌گفته دیناروند براساس مطالعات انجام شده مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور نسبت به کشورهای غربی آمار بالایی دارد و این نشان از آن دارد که هنوز بیماری‌های عفونی در کشور ما وجود دارد. او مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک در کشور را آسیب‌زا دانست و ریشه آن را نشأت گرفته از تجویزهای غیر منطقی اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،رئیس سازمان غذا و دارو به مقاومت باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌‌‌ها نیز اشاره کرد که در درازمدت می‌تواند نتایج خطر‌آفرینی را برای جامعه داشته در پی باشد. استفاده بی‌حد ‌و اندازه آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها نیز به این مشکل دامن زده است. به‌گفته دیناروند پیش از این در کشور چین مقاومت به آنتی‌بیوتیک گزارش شد که دلیل آن مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها بوده است که حتی می‌تواند باعث جهش ژنتیکی شود.

 تجویز غیر منطقی جرم نیست
در این میان ذهنیت افراد جامعه هم بی‌تاثیر نیست. پیش از این رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران گفته بود مردم فکر می‌کنند اولین قدم برای سلامتی مصرف آنتی‌بیوتیک است و اگر خودسرانه هم این دارو را مصرف نکنند به پزشک خود فشار می‌آورند که برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز کند که البته پزشکان هم در بیشتر مواقع این دارو را تجویز می‌کنند. به‌گفته دیناروند این مساله جرم نیست؛ اما در این میان بحث آموزش مطرح است؛ به‌طوری که ما در اولویت‌های پیشگیری سازمان برای تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک مفاد آموزشی لحاظ کردیم. براساس آمار انجمن داروسازان ایران دندانپزشکان بیشترین تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را دارند و پزشکان عمومی دررتبه دوم قرار دارند.

 دلیل بالا بودن مصرف آنتی‌بیوتیک
مهدی محمدزاده، رئیس انجمن اقتصاد و مدیریت دارویی ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آنتی‌بیوتیک را به‌عنوان دارویی که باید پس از معاینه و تشخیص تجویز شود، معرفی می‌کند که اشتباه در تجویز و حتی کم و زیاد شدن مصرف آن می‌تواند عوارض زیادی را ایجاد کند. محمدزاده به مصرف بالای این دارو نسبت به شاخص‌های جهانی اشاره می‌کند. «خطرناکترین موضوع در این‌باره این است که در بیشتر مواقع این دارو به شکل خود‌درمانی استفاده می‌شود که اشتباه است؛ چراکه میزان دز آنتی‌بیوتیک و مدت مصرف آن از اهمیت بالایی برخوردار است و فقط پزشکان می‌توانند آن را تشخیص دهند.» به گفته محمدزاده بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های که در اروپا یا آمریکا مصرف می‌شود، در ایران کارایی ندارد. به‌طور مثال در کانادا پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک آموکسی‌سیلین است، ولی ما در ایران به استفاده از نسل سه و چهار آنتی‌بیوتیک روی آورده‌ایم.

 عوارض مصرف آنتی بیوتیک
رئیس انجمن اقتصاد و مدیریت دارویی ایران درباره عوارض جانبی مصرف این دارو در افراد می‌گوید: «با اینکه سالم‌ترین دارو در جهان پلنی‌سیلین است اما همین دارو هم در صورت استفاده نادرست باعث ایجاد شوک می‌شود. مابقی آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض شدیدتری دارند و بسته به نوع آنها باعث ایجاد عوارض خونی، کبدی، قلبی و گوارشی می‌شوند. حتی استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در برخی موارد باعث می‌شود اشتباه در نتایج آزمایشات صورت بگیرد. به‌طور مثال ممکن است کسی قند خون نداشته باشد، اما در اثر مصرف این دارو قند خونش مثبت اعلام شود.» به اعتقاد این فعال حوزه دارویی کشور ادامه روند مصرف آنتی‌بیوتیک به همین میزان لطمات زیادی را به جامعه وارد می‌کند؛ از جمله اتلاف منابع ملی؛ چراکه به دلیل مقاوم‌سازی مردم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها باید به آنتی‌بیوتیک‌های گران‌تر و پرخطر‌تر رجوع کنیم که این مساله الگوی مصرف دارو را به هم می‌زند. بنابراین لازم است آموزش و فرهنگ‌سازی‌های لازم در این‌باره انجام شود تا مردم از خوددرمانی و مصرف بدون تجویز خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha