سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری گفت: یکی از برنامه های طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول آموزش پرستاری بوده است، که براساس آن آئین نامه ای تحت عنوان استفاده از ظرفیت بیمارستان های دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری در تاریخ 20 آبان سال جاری به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و دانشگاه آزاد اسلامی جهت اجرای آن ابلاغ شده است.

سلامت نیوز: سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری گفت: یکی از برنامه  های طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول آموزش پرستاری بوده است، که براساس آن آئین نامه ای تحت عنوان استفاده از ظرفیت بیمارستان های دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری در تاریخ 20 آبان سال جاری به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و دانشگاه آزاد اسلامی جهت اجرای آن ابلاغ شده است.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر ابوالفضل جاریانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری گفت: این آئین نامه دارای 5 ماده، 23 بند و 2 تبصره می باشد، که شرایط و ضوابط همکاری مشترک فی مابین بیمارستان های دولتی و خصوصی  با دانشکده های پرستاری، مامایی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دانشگاه های آزاد را بیان نموده که از بهمن ماه سال94  اجرایی می شود.

وی افزود: این آئین نامه به دلایل عدم بستر لازم، اشکالات فنی، حقوقی و قانونی بسیار قابلیت اجرایی ندارد. یکی از اصلی ترین اشکال این آئین نامه خارج نمودن دانشجویان کارشناسی پرستاری از محیط آکادمیک و علمی به محیط صرفأ درمانی و بیمارستانی بوده که این اقدام باعث عدم ارتباط لازم بین دانشجویان و گروههای آموزشی و تخصصی موجود در دانشکده ها و اساتید می باشد.

جاریانی ادامه داد: همچنین از دیگر اشکالات موجود دراین آئین نامه این است که،  حرفه پرستاری را که دارای 4 حیطه (بالینی، آموزشی و پژوهشی، مدیریتی و پیشگیری ) در 3 سطح (1،2،3) بوده است را نقض می کند و پرستاری را فقط در یک بعد آن هم در بعد بالین محدود می کنند. در صورتی که حرفه پرستاری، حرفه ای پویا، جامع و دارای ابعاد مختلف می باشد.

وی افزود: شورای بین المللی پرستاران ، (ICN) برای پرستاری 5 وظیفه تعریف کرده است که تنها فعالیت در محیط بیمارستان را در بر نمی گیرد این وظایف شامل؛ پیشگیری از بیماری ها، ارتقاء سلامت افراد جامعه، بازتوانی و حفظ سلامت، کاهش دردها و حراست از زندگی و کرامت انسان است.

جاریانی در مورد نحوه تعیین تعداد پرستار مورد نیاز درکشورها، گفت: در تمامی کشورهای دنیا دو شاخص تعداد پرستار به تعداد تخت بیمارستان ها و تعداد پرستار به جمعیت کشوروضعیت پرستاری را مشخص می کند. که روش دوم، روشی معقول تر و پذیرفته شده جهانی می باشد، که از تمامی ظرفیت ها، حیطه ها و توانمندی پرستاران در حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه مخصوصأ در بعد پیشگیری از بیماری ها و عوامل تهدید کننده سلامت استفاده می شود. برای مثال در ایالات متحده آمریکا با جمعیت 314 میلیون نفر دارای 2 میلیون و 580 هزار نفر پرستار RN می باشد، که از این تعداد 57% در محیط  بیمارستان هامشغول به کار هستند و 43 درصد مابقی در مراکز خدمات پرستاری، مدارس، کلینیک ها، آژانس ها و... حضور دارند.

سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری گفت: سومین ایراد وارد شده به آئین نامه به بند 3 ماده 2 که بیان شده است حداقل نیروی لازم جهت ایجاد دوره به ازای هر 32 دانشجو یک مربی پرستاری برای دروس نظری  جهت تدریس کافی می باشد، این بند به دلیل عدم حضور اعضای هیئت علمی (دانشگاهی و بالین) و عدم صلاحیت علمی مربیان آموزشی غیر دانشگاهی جهت آموزش دروس عمومی و تخصصی آموزش پرستاران مشکل حقوقی و قانونی دارد.

وی افزود: رشته پرستاری یک رشته تخصصی است و تنها یک مربی برای دروس نظری دانشجویان کارشناسی کافی نمی باشد و جای تعجب دارد چگونه این بند در این آئین نامه وزارتی آورده شده است، زیرا تدریس دروسی چون؛ بهداشت و روان، بهداشت جامه، دروس تخصصی، دروس پایه، مدیریت، کودکان و... نیازمند استفاده از اساتید هیئت علمی متعدد و مرتبط با این موضوعات است.

جاریانی در مورد ایراد بعدی که به این آئین نامه وارد می شود، افزود: بیمارستان های خصوصی، غیردولتی، خیریه و حتی برخی بیمارستان های  آموزشی کشور به علت رویکرد صرفأ درمان تمامأ تک تخصصی  فاقد استانداردهای لازم و کافی محیط آموزشی هستند، منجمله: فضای آموزشی، استاندارد فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی، گروه های آموزشی ، اعضای هیات علمی مجرب حوزه پرستاری می باشند. ضمنأ در بسیاری از شهرها تناسب اصولی بین دانشکده های پرستاری دولتی و آزاد با بیمارستان های خصوصی و دولتی وجود ندارد.

وی یادآور شد: با ذکر موارد فوق این بیمارستان ها چگونه می توانند مسئولیت آموزش دانشجویان پرستاری را آن هم برای یک دوره 4 ساله کارشناسی به عهده بگیرند؟! خصوصأ این که در حال حاضر در خصوص شاخص تعداد اساتید هیات علمی دانشگاهی به دانشجویان پرستاری در وضعیت زیر استاندارد قرار گرفته ایم.

جاریانی در ادامه افزود: هرچند این آئین نامه با هدف تامین بکار گیری دانشجویان و امنیت شغلی آنان پس از فارغ التحصیل شدن و استفاده بیش تر از امکانات بیمارستان ها و کم کردن فاصله بین آموزش و بالین طراحی شده است که از نقاط مثبت این آئین نامه است و استفاده بهینه از امکانات موجود می باشد اما نقایصی جزیی و کلی در آن وجود دارد و این آئین نامه یک جز کوچک از بسته طرح تحول آموزش پرستاری است و قطعأ بایستی قبل از اقدام به اجرای آن بسترهای لازم از جمله؛ تامین اعضای هیئت علمی بالین، جذابیت رشته پرستاری و کار در محیط بالین و افزایش توان بیمارستان ها و دانشکده ها از جمله (فضای موجود، بودجه کافی و...) را مد نظر قرار داد.

سرپرست معاونت فنی سازمان نظام پرستاری یادآور شد: آئین نامه مذکور که می تواند تحول و تغییر اساسی در فرآیند آموزش کارشناسی پرستاری دانشگاهی که دارای قوانین و مقررات خاص کشوری است و جامعه بزرگ نظام سلامت را شامل می شود، متاسفانه بدون استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسی سازمان نظام پرستاری ، معاونت پرستاری ، بورد پرستاری ، انجمن های علمی و صنفی پرستاری، مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و نمایندگان بیش از 160 دانشکده پرستاری سراسر کشور و نمایندگان دانشجویان عزیز تهیه شده است که متاسفانه در یکصدمین سال آکادمیک شدن رشته پرستاری در ایران شاهد تصمیمات و برنامه های عجولانه و غیر کارشناسی در حوزه آموزشی رده های مختلف پرستاری هستیم که این امر با اصل استقلال حرفه ای پرستاری در تضاد می باشد.

جاریانی در پایان افزود: طبق بند 1 ماده 2 و 3 قانون سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران همکاری در تصمیم و تعیین استانداردهای آموزشی سطوح مختلف پرستاری و تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان  پرستاری در دانشگاه های کشور از وظایف اصلی و ذاتی این سازمان است و قطعأ تبادلات علمی و همکاری های بخشی و بین بخشی حوزه سلامت و استفاده از نظرات کارشناسی می تواند باعث انتقاد حرفه پرستاری و تامین سلامت افراد جامعه گردد و بی توجهی به آن می تواند تبعات غیر قابل جبران برای نظام سلامتت داشته باشد و سلامت مردم را تهدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha