نتایج یک پژوهش نشان می دهد بیماران دریافت كننده كلیه پیوندی به علت استفاده طولانی مدت از داروهای تضعیف كننده سیستم ایمنی در معرض ابتلا به بیماری های پوستی مختلف از جمله ضایعه های پیش سرطانی و بدخیم و ضایعه های مربوط به عوارض دارویی هستند.

این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ضایعه های پوستی در بیماران دریافت كننده كلیه پیوندی در دانشگاه علوم پزشكی شیراز توسط گروهی از محققان دنشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

این مطالعه به روش توصیفی صورت گرفت و طی آن بیمارانی بررسی شدند كه در مركز پیوند بیمارستان نمازی شیراز كلیه پیوندی دریافت و برای ورود به تحقیق اعلام آمادگی كرده بودند. بعد از ثبت مشخصات فردی، بیماران توسط متخصص پوست در بیمارستان شهید فقیهی مورد معاینه و بررسی كامل قرار گرفتند.

در این پژوهش دویست بیمار (130 مرد و 70 زن) با میانگین سنی 39 سال، مورد بررسی قرار گرفتند.

هیپرتریكوز، شایع ترین عارضه پوستی وابسته به مصرف داروهای تضعیف كننده ایمنی (در 191 نفر) و زگیل، شایع ترین عفونت پوستی (در 101 نفر) بود. در 8 بیمار نیز سرطان غیر ملانومی پوستی تشخیص داده شد.

نتایج نشان می دهد آگاهی بیماران دریافت كننده كلیه پیوندی و كادر درمانی مربوط از عوارض پوستی متعاقب پیوند و مراجعه به موقع بیماران به متخصصان پوست به منظور درمان می تواند باعث بهبود كیفیت زندگی و افزایش طول عمر آنان شود.

خلاصه این مقاله در فصلنامه پوست به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha