محقق و کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ساعات روزه در ماه رمضان سال جاری حدود 16 الی 17 ساعت طول می کشد گفت: مهمترین اصل دراین زمان حفظ آب بدن روزه داران است که این امر با تغدیه مناسب امکان پذیر است.

دکتر" لیلا آزادبخت " در گفت و گو با ایرنا افزود:خوردن مواد غذایی پر فیبر از جمله سبزیجات و میوه ها هنگام سحر باعث می شود روزه داران در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند. با توجه به اینکه ساعات روزه داری ماه رمضان امسال در مقایسه با سالهای گذشته بیشتر است ممکن است افراد تصور کنند خوردن آب زیاد در سحری موجب جلوگیری از تشنگی آن در طول روز شود، اما این تصور اشتباه است.
وی با بیان اینکه این عمل باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود توصیه است :روزه داران میوه و سبزیجات به دلیل داشتن املاح و فیبر زیاد در هنگام سحر مصرف کنند تا تشنگی بر آنان غلبه نکند.
آزادبخت ادامه داد: بهتر است روزه داران برای تامین آب لازم بدن حدود یک ساعت بعد از افطار و نیم ساعت قبل از سحر، آب فراوانی بنوشند و از خوردن چای پُررنگ ، قهوه و کاکائو خودداری کنند.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: همچنین مصرف میوه ها و سبزیجات باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین بالاى بعد از آن می شود و قند موجود در میوه ها در بدن دیرتر از قندهای ساده جذب می شود و فرد دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد.
به گفته آزادبخت ، روزه داران سعی کنند مواد غذایى سرخ شده ، پرچرب و شیرین و ادویه جات در سحری مصرف نکنند چون تشنگی را در طول روز را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha