همزمان با معرفی مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت، گمانه زنی ها درباره احتمال اجرای طرح تفکیک جنسیتی بیمارستانها آغاز شده است.

موضوع تفکیک جنسیتی بیمارستانهای کشور برای نخستین بار در مجلس پنجم در شرایطی مطرح شد که مرضیه وحید دستجردی نماینده این دوره مجلس یکی از طراحان و طرفداران آن بود. طرحی که پس از ناکامی در زمان خود بار دیگر در سال 1385 در هیئت دولت مطرح و تصویب شد و بیمارستان مهدیه به عنوان اولین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ویژه زنان با همین سیاست فعالیت مجدد خود را در سال 86 از سر گرفت.

با این همه این طرح به جز چند بیمارستان تخصصی زنان در جایی دیگر اجرایی نشد. گرچه با معرفی وحید دستجردی به عنوان وزیر زن بار دیگر گمانه زنی ها درباره احتمال اجرای این طرح توسط دولت آغاز شده است.

این در حالی است که طرح ایجاد بیمارستان ویژه بانوان قبل از تصویب در هیئت ‌وزیران در وزارت بهداشت در دست بررسی قرار داشت بطوری که موافقان این طرح معتقد بودند که ایجاد بیمارستان اختصاصی زنان یکی ازاقدامات موثر واز درخواستهای پزشکان زن و بیماران است که دولت نهم به تصویب آن اقدام کرده است .

 طرح ایجاد بیمارستانهای ویژه بانوان از ابتدای انقلاب تا کنون چندین بار مورد بررسی قرار گرفته است
موافقان این طرح همچنین عنوان می دارند که در بسیاری از کشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی زنان دارای بیمارستان اختصاصی هستند و حتی در مکه و مدینه بیمارستان زنان در تمام بیماریها از بیمارستان مردان جداست. در این بیمارستانها تنها پزشکان و پرستاران زن فعالیت می ‌کنند و بیماران زن پذیرفته می‌شود.

گفته می شود طرح ایجاد بیمارستانهای ویژه بانوان از ابتدای انقلاب تا کنون چندین بار مورد بررسی قرار گرفته که به دلیل کمبود پزشکان متخصص زن و کمبود نیروی انسانی در رشته‌ های مختلف پزشکی و پیراپزشکی به نتیجه نرسیده است.

"ما معتقدیم با توجه به نظام ارزشی و اعتقادی مان دراین مشاغل، زنان باید حضور تام و تمام داشته باشند و دراینجا اگر تبعیض جنسیتی مثبت برای حضورآنها اعمال شود ، پسندیده است."

این جمله ای بود که زهرا طبیب زاده مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز امور زنان و خانواده در همان زمان مراسم افتتاح بیمارستان مهدیه عنوان کرده و گفته بود که "مردم و دولت نباید به شعارهای تساوی جنسیتی در امر آموزش، مدیریت و اشتغال که امروزه درجامعه غرب مطرح می شود سرگرم شوند. این دیدگاهها باید کاملا تفکیک شده ومنطبق با ارزشهای دینی واسلامی ما و با در نظر گرفتن فرهنگ بومی سیاستگذاری گردد."

البته کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم نیز بر دریافت خدمت از جنس همگن به عنوان حقوق بیماران تاکید داشته و عنوان کرده بود که "طرح انطباق جنسیتی در بیمارستانهای کشور در حال اجراست و توسعه اجرای این طرح مد نظر وزارت بهداشت است."

 تفیکیک جنسیتی بیمارستانها را با توجه به کمبود پزشک زن نمی توان برای همه مناطق اجرا کرد و فقط در نقاطی که امکان آن وجود دارد، ایده خوبی است
شهریاری
دکترحسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب خوب رئیس جمهوری درمعرفی مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت دولت دهم، به خبرنگار مهر گفت: خانم دستجردی تمام شرایط لازم برای تصدی این پست را دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید براینکه به عنوان یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزارت دستجردی موافقم، افزود: جنسیت در مدیریت به هیچ وجه مطرح نیست.

شهریاری در خصوص سیاست تفکیک جنسیتی بیمارستانها که گفته می شود وزیر پیشنهادی نیز موافق اجرای این طرح است، گفت: اینکه به اندازه کافی متخصص مرد و زن در تمام رشته های پزشکی داشته باشیم و فضای بیمارستانها به گونه ای باشد که زنان بیمار به خاطر نبود پزشک زن سلامت خود را به خطر نیندازند،لازم است اما تفکیک جنسیتی بیمارستانها را با توجه به کمبود پزشک زن نمی توان برای همه مناطق اجرا کرد و فقط در نقاطی که امکان آن وجود دارد، ایده خوبی است.

از سوی دیگر، دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه زن و مرد بودن برای تصدی پست وزارت بهداشت هیچ تاثیری در پیشبرد برنامه های حوزه سلامت ندارد، به خبرنگار مهر گفت: وزیر بهداشت باید به تمام قسمتهای این وزارتخانه آشنا باشد و تجربه حضور در شهرستانها و مدیریت مراکز درمانی را در پرونده کاری خود داشته باشد.

خسرونیا با عنوان این مطلب که وزیر زن برای حوزه سلامت بهتر از مرد است، درتوضیح این استدلال خود گفت: چون احساسی تر رفتار می کند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در عین حال اظهارامیدواری کرد که خانم دستجردی در صورت کسب رای اعتماد مجلس برای تصدی وزارت بهداشت، از معاونان وکارشناسانی دراطراف خود استفاده کند که تجربه وسابقه کار در حوزه سلامت را داشته باشند.

این پزشک متخصص داخلی در خصوص تفیکیک جنسیتی بیمارستانها که گفته می شود وزیر پیشنهادی دولت دهم نیز موافق اجرای آن است، گفت: این طرز تفکر مربوط به سالهای دور بوده که او نماینده مجلس بوده و حالا با قرار گرفتن در پست اجرایی شرایط فرق می کند.

خسرونیا افزود: کمبود پزشک زن در شهرستانها باعث می شود که نتوانیم چنین ایده و طرحی را اجرا کنیم.

مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای تصدی پست وزارت بهداشت در کابینه دهم، در سال 1338 در شهر تهران متولد شده است. تحصیلات عالی خود را در سال 54 در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد و در سال 67 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته زنان و زایمان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha