چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

زونا یک بیماری ویروسی پوستی است که در افراد میانسال تا سنین بالاتر دیده می شود.

عوارض زونا در سالمندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دراگ تاپیک، همه افرادی که آبله مرغان داشته اند، ویروس واریسلا زوستر (VZV) را در بدن خود دارند که آنها را در معرض خطر ابتلا به زونا قرار می دهد. بسیاری از آنها ممکن است متوجه نباشند که زونا چقدر دردناک و بالقوه ناتوان کننده است، به خصوص در میان افراد مسن.

بخشی از جمعیت که بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند، افراد بالای 60 سال هستند که حدود نیمی از موارد در این افراد رخ می دهد. این در درجه اول به این دلیل است که پیری بر سیستم ایمنی افراد تأثیر می گذارد و مبارزه با عفونت را برای آنها دشوارتر می کند.

رویدادهای استرس زا در زندگی و شرایط مخرب سیستم ایمنی مانند درمان سرطان و حتی سرماخوردگی می توانند سیستم ایمنی را تضعیف کنند.

عوارض ناشی از زونا در افراد مسن می تواند منجر به مشکلات جدی و طولانی مدت شود؛ این عوارض طیف وسیعی از عفونت های پوستی باکتریایی را شامل می شوند که می توانند باعث ایجاد اسکار و التهاب فاسیا شوند تا از دست دادن شنوایی و بینایی، آنسفالیت، میلیت عرضی، نوروپاتی حرکتی محیطی و نورالژی پس از تبخال (PHN).

آن لوئیز اوکلندر، متخصص مغز و اعصاب، دکتر و مدیر بخش اعصاب، توضیح می‌دهد: «مطالعات اپیدمیولوژیک به وضوح ثابت کرده‌اند که سن نه تنها عامل خطر اصلی برای ابتلا به زونا است، بلکه همراه با عوارضی مانند نورالژی پس از تبخال است».احتمالاً به این دلیل است که این بیماران در ابتدا به عفونت های شدیدتری مبتلا می شوند زیرا دفاع ایمنی کمتری دارند و همچنین اعصاب آنها کمتر قادر به مقابله با حمله ویروس و طی کردن روند بهبودی است.

PHN زمانی رخ می دهد که بثورات زونا از بین می رود، اما درد آن برطرف نمی شود و می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد. درد PHN در همان ناحیه ای که بثورات ایجاد شده احساس می شود و برای برخی افراد بدترین و طولانی ترین قسمت زونا است.

عوارض زونا

افراد مبتلا می توانند افسردگی، اضطراب، سردرگمی، مشکلات خواب و کاهش وزن را تجربه کنند. بسیاری با فعالیت های ساده روزانه مانند لباس پوشیدن، حمام کردن و معاشرت به دلیل درد ناتوان کننده مشکل می شود.

زونا در سالمندان
زونا در سالمندان

واکسن زونا در سالمندان

خوشبختانه، یک واکسن بسیار موثر علیه زونا در دسترس است و برای افراد بالای 50 سال توصیه می شود. ثابت شده است که شینگریکس بیش از 90 درصد در پیشگیری از زونا و PHN موثر است. 

Kathleen Dooling، MD، MPH، افسر پزشکی در بخش بیماری های ویروسی در CDC، به Drug Topics می گوید که Shingrix یک راه حل موثر برای غلبه بر برخی از کاهش ایمنی مرتبط با افزایش سن است.

او می‌گوید: «بسیاری از واکسن‌ها به اندازه دوران جوانی ما خوب کار نمی‌کنند، زیرا سیستم ایمنی بدن ما به اندازه زمانی که جوان‌تر بودیم قوی نیست.» .

پیشرفت واقعاً قابل توجه در مورد شینگریکس این است که این واکسن تقریباً به همان خوبی در افراد 70 ساله و بالاتر عمل می کند که برای افراد 50 ساله کار می کند. این یک دستاورد کاملاً قابل توجه در توسعه واکسن است.

اوکلندر تاکید می کند که افراد مسن نیاز مضاعف به محافظت از خود در برابر ابتلا به زونا در وهله اول دارند و در صورت ابتلا به زونا دچار عوارضی جدی می شوند. او همه افرادی را که واجد شرایط دریافت واکسن شینگریکس هستند تشویق می کند تا از مزایای آن استفاده کنند.

اوکلندر خاطرنشان می‌کند: «در مواردی که افراد واکسینه شده اند، شدت زونا بسیار کمتر است به طوری که بعید به نظر می‌رسد که هر یک از عوارض مخوف مانند آسیب نخاع، نابینایی و ناشنوایی را داشته باشند».

 با واکسیناسیون، شما هنوز شانس ابتلا به زونا را دارید، اما میزان عوارض بسیار خفیف‌تر و میزان عوارض نورالژی پس از تبخال بسیار بسیار کمتر خواهد شد.

سالمندان باید بدانند که Medicare قسمت D واکسن زونا و همچنین سایر واکسن‌های تجاری موجود را پوشش می‌دهد.

ویروس آبله مرغان در بدن می ماند

دکتر اکرم انصار با بیان اینکه زونا یک بیماری ویروسی و ناشی از ویروس آبله مرغان است، اظهار کرد: گاهی پس از طی شدن مسیر بیماری آبله مرغان، ویروس آن در بدن و در مسیر اعصاب به صورت نهفته باقی می‌ماند و ممکن است سال‌ها بعد دوباره بیدار شود و بیماری زونا را ایجاد کند.


وی افزود: این بیماری ناشی از فعال شدن دوباره ویروس "واریسلا" در رشته عصبی نخاعی است که با درد شدید و ضایعات پوستی همراه است. نخستین علامت آغاز بیماری زونا، قرمزی روی پوست است البته پیش از قرمزی بیمار را با توجه به اینکه کدام ناحیه از عصب را درگیر کرده، دچار درد می‌کند.
انصار تاکید کرد: مهمترین علت ایجاد بیماری زونا در افراد، تضعیف سیستم ایمنی در آنان است.

درمان زونا را جدی بگیرید

وی درخصوص درمان بیماری زونا اظهار کرد: اگر درمان این بیماری در 48 تا 72 ساعت اولیه شروع بیماری آغاز شود، بیماری به خوبی درمان می‌شود و عوارض ناشی از آن به حداقل می‌رسد. همچنین درد عصبی پدید آمده پس از بهبودی بیمار کاهش می‌یابد.

طول مدت بیماری زونا چقدر است؟

انصار گفت: در حالت معمول درمان بیماری زونا تا دو هفته به طول می‌انجامد، اما مدت زمان بیماری تا بهبودی، به وضعیت ایمنی فرد بستگی دارد؛ به طوریکه هرچه سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد، مدت زمان بیماری بیشتر خواهد بود.

عوارض طولانی مدت زونا

این متخصص بیماری‌های پوست و مو تصریح کرد: بیماری زونا در برخی بیماران مبتلا به مشکلات کبدی، کلیوی و مبتلا به سرطان بسیار خطرناک است؛ چراکه سیستم ایمنی در این افراد ضعیف است.

از خوددرمانی زونا پرهیز کنید

وی در پایان با بیان اینکه بیماران مبتلا به زونا از خوددرمانی و مصرف داروهای محلی خودداری کنند، تاکید کرد: بیماران دستورات پزشک و زمان مراجعات بعدی را رعایت کنند؛ چراکه در بعضی موارد در محل ضایعه، گوشت اضافی آورده و ممکن است دچار عفونت شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha