صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، در گزارشی از مرگ سالانه 500 هزار مادر بر اثر مشکلات بارداری خبر داد.

بر اساس آخرین آمارهای یونیسف در سال 2009، احتمال مرگ زنان هنگام زایمان و یا بر اثر عوارض مربوط به بارداری در کشورهای کمتر توسعه یافته 300 بار بیشتر از زنانی است که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند.
بر اساس این گزارش، احتمال مرگ نوزادان در اولین ماه تولد در کشور های در حال توسعه، 14 برابر بیشتر از نوزادنی است که در کشورهایی توسعه یافته به دنیا می آیند.
گزارش سالیانه یونیسف بر ارتباط میان بقای مادران و نوزادان تاکید کرده و فرصت هایی را برای از بین بردن فاصله میان کشورهای فقیر و ثروتمند در رابطه با مرگ و میر مادران هنگام زایمان پیشنهاد می کند.
این گزارش می افزاید: ایران در این زمینه در میان کشورهای جهان، در رده هشتاد و سوم جدول مربوط به مرگ و میر کودکان زیر پنچ سال قرار دارد.
" سعید عصایی" کارشناس بخش رشد و تکامل یکپارچه دوران خردسالی یونیسف در ایران، می گوید : دستاوردهای ایران در مورد کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنچ سال چشمگیر است به طوریکه از سال 1990 تا 2005 این رقم در ایران به نصف رسیده است.
وی افزود: مرگ و میر مادران در ایران در سال 2007 به 24.6 درصد در هر 100 هزار تولد رسیده که نسبت به 91 مورد مرگ در هر 100 هزار تولد زنده در سال 1998 کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.
وی اضافه کرد پیش بینی می شود بر اساس اهداف توسعه هزاره، این شاخص تا سال 2015 به 18 تا 20 مورد فوتی در هر 100 هزار تولد زنده برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha