دبیر شورای علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی از افزایش ظرفیت پذیرش رشته پرستاری با مشارکت بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: اگر بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کنند و شرایط آن فراهم شود، پذیرش دانشجو در نیمسال دوم سال جاری انجام می‌شود.

سلامت نیوز:دبیر شورای علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی از افزایش ظرفیت پذیرش رشته پرستاری با مشارکت بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: اگر بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کنند و شرایط آن فراهم شود، پذیرش دانشجو در نیمسال دوم سال جاری انجام می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، جمشید حاجتی با اشاره به تأیید مسئولین و دست‌اندرکاران امر در خصوص کمبود نیروهای پرستاری در رده‌های کارشناسی و پائین تر بر جبران این کمبود تأکید کرد و افزود: با توجه به کمبود 200 هزار نفر پرستار در کشور و پذیرش محدود دوره‌های کارشناسی پرستاری، اقداماتی با همکاری معاونت پرستاری، معاونت درمان و معاونت آموزشی وزارت بهداشت،‌درمان آموزش پزشکی در حال پیگیری است که طرح کمک پرستاری یک‌ساله از آن جمله است.


وی از دیگر راهکارهای در دست بررسی در خصوص تربیت نیروی کارشناسی پرستاری را استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی برشمرد و گفت: در قالب طرحی که معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرده است بیمارستان‌های دولتی و خصوصی با محوریت دانشکده‌های پرستاری و مامایی می‌توانند امکاناتشان را برای تربیت کارشناسان پرستاری بکار بگیرند که البته اجرای این طرح به انعقاد یک تفاهم‌نامه فی‌مابین بیمارستان موردنظر و دانشکده پرستاری مربوطه موکول شده است.


دبیر شورای علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی در ادامه افزود: بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که امکان و شرایط تربیت نیروی پرستاری را داشته باشند بر اساس استانداردهای موجود می‌توانند به ترتیب با دانشکده‌های پرستاری و مامایی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشکده‌های پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی از طریق انعقاد تفاهم‌نامه مبادرت به تربیت نیروهای پرستاری کنند.


حاجتی بابیان اینکه مراکزی که داوطلب تربیت نیروی پرستاری هستند، باید تقاضایشان را به همراه مدارک موردنیاز از طریق دانشگاه مربوطه به شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کنند که طی آن، دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بعد از بررسی مدارک و در صورت احراز شرایط لازم برای آن بیمارستان با محوریت دانشکده پرستاری مربوطه مجوز تربیت نیروی کارشناسی پرستاری را صادر می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مسئولیت علمی و آموزشی فارغ‌التحصیلان این طرح با دانشکده‌های پرستاری مربوطه است افزود نحوه پذیرش این دانشجویان هم مانند سایر دانشجویان از طریق سازمان سنجش کشور است البته اگر بیمارستان‌ها در این خصوص اعلام آمادگی کنند و شرایط آن فراهم شود امکان پذیرش دانشجو در نیمسال دوم سال جاری وجود خواهد داشت.


 وی در ادامه با تأکید بر اهمیت رعایت استانداردهای تربیت دانشجوی پرستاری بر اساس تفاهم‌نامه مذکور مسئولیت نهایی آن را با شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و گفت هیچ نگرانی از بابت پائین آمدن استاندارد تربیت نیروی پرستاری با توجه به اینکه مسئولیت پایش و اعتبارسنجی این طرح بر عهده دانشکده‌های پرستاری و مامایی مربوطه است وجود ندارد.


دبیر شورای علوم پایه پزشکی بهداشت و تخصصی در پایان با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها برای ورود به این طرح و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان خودشان، باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند افزود دانشجویانی که از این طریق پذیرش می‌شوند محل خدمتشان دقیقاً در همان بیمارستانی خواهد بود که آموزش می‌بینند البته این پیش‌بینی هم شده است که دانشجویانی که از مسیر عادی پذیرش‌شده‌اند در صورت نیاز بیمارستان‌های دیگر و سپردن تعهد بتوانند به‌صورت بورسیه مشغول به خدمت شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • har ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 2
    خوب رفتیم سر خط دوباره تربیت بیسواد و سپردن جان مردم به یه افراد کم سواد اخه الان با ۴سال درس دانشگاهی وضع این شده خدا به داد مردم بیمار برسه بعد دوباره وقتی مشکلات زیاد میشه دوباره تاسیس دانشکده و... دیگه ازمون وخطا رسم مملکته ماست! در ضمن یه ادم یه سال دوره دیده با من دکترای پرستاری یکی نیست و نامش بهیار است نه نرس!!!!!