عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، گفت: پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه ها توسط سازمان های بیمه گر منجر به ورشکستگی آزمایشگاه ها می شود.

سلامت نیوز:عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، گفت: پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه ها توسط سازمان های بیمه گر منجر به ورشکستگی آزمایشگاه ها می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر علی اصغر ثانی اظهارداشت: آزمایشگاه ها جزء خانواده سلامت کشور  هستند و نقش آزمایشگاه در تشخیص، مانیتورینگ و پیشگیری بیماری ها در سیستم سلامت فوق العاده مهم است و اگر در شرایط مطلوب ایفای نقش این مجموعه کوچکترین نقصی بوجود آید، اثرات و طبعات آن به سیستم سلامت خواهد رسید.


این دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: دو مشکل عمده ای که آزمایشگاه های خصوصی  با آن دست به گریبان هستند شکاف بین تعرفه های بخش دولتی و خصوصی در آزمایشگاه ها و همچنین پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه ها توسط بیمه های تامین اجتماعی است و پیشنهادی که در خصوص تعرفه ها از طرف انجمن های علوم آزمایشگاهی داده می شود این است که قیمت ها و مولفه های مختلف در شکل گیری تعرفه ها مدنظر قرار گیرد و براساس آن پیشنهاد در تعرفه های سال ۹۵ لحاظ شود.


وی گفت: به دلیل شکاف تعرفه ها بین آزمایشگاه های خصوصی و دولتی به خصوص در شهرستان ها، این امر آزمایشگاه ها ی خصوصی را با چالش جدی روبه رو کرده است و بخاطر همین شکاف تعرفه ، سیل مراجعه کنندگان به واحدهای آزمایشگاهی بیشتر در بخش دولتی است وتا زمانی که شکاف بین تعرفه های بخش های دولتی و خصوصی کاهش پیدا نکند و آزمایشگاه های خصوصی به یک خواسته منطقی نرسند واقعا برای بخش خصوصی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت .


ثانی عنوان کرد: برای حل این مسئله باید سازمان های بیمه گر را مجاب کرد تا به جای ۳۰ درصد پرداخت بیمه مردم، ۵۰ درصد را پوشش دهند و طوری هم نباشد که پرداخت ها به آزمایشگاه بعد از یکسال و با تاخیر انجام شود و راه دوم گسترش بیمه های تکمیلی است چرا که اگر بیمه های  تکمیلی گسترش پیدا کنند و اغلب مردم بتوانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند وقتی بیمار با داشتن بیمه تکمیلی به آزمایشگاه مراجعه می کند هیچ مشکلی نخواهد  داشت و با انجام این دو روش باعث می شود مردم بتوانند بدون نگرانی و دغدغه مسائل مالی ، راحت تر به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنند.


مسئول انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی آذربایجان شرقی گفت: بیشترین مشکلی که ما الان در استان داریم مشکل بیمه هاست چرا که بیمه ها از اول سال مطالبات آزمایشگاه ها را پرداخت نکرده اند و تازه  چند روز است که مطالبات فروردین ۹۴ پرداخت شده است و از آنجا که بیشترین درآمد آزمایشگاه های خصوصی از طریق مراجعه بیمارانی است که پوشش بیمه تامین اجتماعی دارند در نتیجه بیمه تامین اجتماعی بیشترین تاثیر را در وضعیت اقتصادی آزمایشگاه ها دارد.


ثانی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن مطالبات آزمایشگاه ها توسط بیمه ها، آزمایشگاه ها وضعیت مالی مناسبی ندارند و با توجه به قرار داد بسته شده فیمابین، بیمه ها موظف هستند بعد از ارسال لیست نسخه های بیمه ای توسط آزمایشگاه بیمه ها موظفند پس از بررسی ۵۰ درصد مبلغ را پرداخت نمایند که متاسفانه تا الان به وظایف شان عمل نکرده اند.


وی عنوان کرد: چرا سازمان تامین اجتماعی از یک طرف در قبال پرداخت هایی که ما باید برای بیمه کارکنانمان داشته باشیم حتی یک روز تاخیر را پذیرا نیست، و اگر تاخیر داشته باشم نه تنها از لحاظ قانونی به ما فشار وارد می شود بلکه جریمه هم باید پرداخت کنیم. یعنی پرداخت ما باید در زمان تعیین شده بدون یک روز تاخیر به سازمان تامین اجتماعی واریز شود ولی تعهداتی که سازمان باید برای آزمایشگاه ها پرداخت کند متاسفانه انجام نمی گیرد و ما نیز هیچ فشار قانونی هم نمی توانیم وارد کنیم و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از آزمایشگاه ها شده است و قطعا ضرر آن متوجه مردم می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha