دیروز درحالی كه یك هفته قبل معاون وزیر كشور خبر از ارایه گزارش آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب داده بود، مسوولان نهادهای مختلف اجرایی، نظامی، قضایی، شهری و... برای نخستین‌بار در شورای شهر به بهانه اجرای طرح انضباط «اجتماعی» گرد هم آمدند تا ضمن اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی پایتخت، از نقشی كه می‌توانند در كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی در تهران، بخصوص در مورد محله هرندی داشته باشند، صحبت كنند. شهردار تهران، رییس كمیته امداد، معاون سازمان بهزیستی، دادستان تهران، رییس پلیس تهران بزرگ و معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولانی بودند كه در نخستین ردیف صندلی‌های شورا دركنار هم چند ساعتی را سركردند تا در حضور اعضای شورای شهر و خبرنگاران به بحث آسیب‌های اجتماعی بپردازند.

پایتخت در كانون بحران اجتماعی

سلامت نیوز:دیروز درحالی كه یك هفته قبل معاون وزیر كشور خبر از ارایه گزارش آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب داده بود، مسوولان نهادهای مختلف اجرایی، نظامی، قضایی، شهری و... برای نخستین‌بار در شورای شهر به بهانه اجرای طرح انضباط «اجتماعی» گرد هم آمدند تا ضمن اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی پایتخت، از نقشی كه می‌توانند در كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی در تهران، بخصوص در مورد محله هرندی داشته باشند، صحبت كنند. شهردار تهران، رییس كمیته امداد، معاون سازمان بهزیستی، دادستان تهران، رییس پلیس تهران بزرگ و معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولانی بودند كه در نخستین ردیف صندلی‌های شورا دركنار هم چند ساعتی را سركردند تا در حضور اعضای شورای شهر و خبرنگاران به بحث آسیب‌های اجتماعی بپردازند.


قالیباف: آسیب‌های اجتماعی تهران قهرمان نمی‌خواهد
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: محمدباقر قالیباف در این جلسه با ذكر اینكه مباحث كافی در خصوص شناخت و لزوم اجرای این طرح در قالب یك سند تنظیم شده و تقدیم رییس شورای شهر شده است و با بیان اینكه مشاركت در تمام ابعاد مختلف برای حل آسیب‌های اجتماعی ضروری است، گفت: باید هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی نیز افزایش یابد چرا كه حل موضوعات آسیب‌های اجتماعی ماهیتی فرهنگی و اجتماعی دارد و از جنس مباحث كالبدی و انتظامی صرف نیست.
شهردار تهران با بیان اینكه دو جلسه سه‌ساعته در هفته‌های اخیر با مقام معظم رهبری در خصوص بررسی مباحث آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در این جلسات عنوان كردند كه از بحث آسیب‌های اجتماعی غفلت شده است. وی با بیان اینكه برای حل مسائل اجتماعی منطقه ١٢ مدل بومی تجربه شده نداشتیم، تصریح كرد: در جلسات متعدد بیش از ٢٠٠ طرح در خصوص آسیب‌های اجتماعی این منطقه بررسی شد كه نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی ریشه در كج‌ كاركردهای نظام اداری دارد. وی افزود: حل آسیب‌های اجتماعی در پایتخت قهرمان نمی‌خواهد بلكه خدمتگزاری می‌خواهد كه در میدان بایستد. قالیباف افزود: پیشنهاد می‌شود ستاد یا دبیرخانه‌ای در منطقه ١٢ تشكیل دهند كه همه دستگاه‌های ذی‌ربط با یكدیگر همكاری كرده و تبلور مشاركت معنی‌دار باشد تا بتوانیم با دل و جان مشكلات مردم را حل كنیم چرا كه مردم شهر بسیار كریم و مهربان هستند.


فتاح: در حل آسیب‌های اجتماعی كنار نمی‌كشیم
سید پرویز فتاح، رییس كمیته امداد امام خمینی (ره) دیگر سخنران این جلسه با بیان اینكه كار كمیته امداد بعد از بروز آسیب‌های اجتماعی آغاز می‌شود، گفت: مددكاران كمیته امداد، زمانی كه فقر به سراغ فرد آسیب دیده رفت اقدامات لازم را برای توانمندسازی فرد آسیب دیده انجام می‌دهند. او براین نكته نیز تاكید كرد كه كار كمیته امداد یك نوع پیشگیری است و به تاكید مقام معظم رهبری كه این نهاد روی درمان و پیشگیری سرمایه‌گذاری وسیعی را انجام داده است، اشاره كرد. به گفته فتاح در واقع كاری كه در كمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد سرریز تمام اقدامات مدیریتی كشور است.
وی با انتقاد از اینكه متاسفانه برخی‌ به افراد آسیب‌دیده به دور از انسان نگاه می‌كنند،گفت: این افراد به همراه خانواده‌های‌شان باید از طرف نظام حمایت شوند. رییس كمیته امداد امام خمینی (ره) از آمادگی این نهاد جهت همكاری و همراهی شهرداری تهران برای اجرای طرح ارتقای كیفیت زندگی در منطقه ١٢ و به ویژه شهید هرندی خبر داد و با ذكر اینكه كمیته امداد با تمام ظرفیت و پتانسیل آمادگی هر نوع همكاری را در این طرح دارد گفت: ما نمی‌خواهیم خود را كنار بكشیم، كمیته امداد با تمام قوا پای كار است.


وجود ٣٨ پاتوق معتادان و كارتن‌خواب‌ها در پایتخت
اما شاید صریح‌ترین اشاره به وضعیت هرندی را رییس پلیس تهران داشت. به گفته سردار حسین ساجدی نیا معضل هرندی به ١٤ سال گذشته برمی‌گردد وهر سال هم این وضعیت بدتر و بدتر می‌شود. وی همچنین اشاره‌ای هم داشت به اینكه پلیس طی پنج سال اخیر ٢٣ مرحله طرح گسترده در این محله اجرا كرده است. اما با این وجود متاسفانه هربار افراد دستگیر شده بعد از چند روز مجددا رها می‌شوند و دوباره به چرخه معیوب باز می‌گردند.
ساجدی‌نیا با بیان اینكه این منطقه بهترین مكان برای ایجاد پاتوق برای معتادان شهرستانی است از وجود ١٦ هزار نفر معتاد متجاهر در پایتخت خبرداد كه ١٥٠٠ نفر آنها زن هستند. وی در بین صحبت‌های خود گفت كه پلیس هیچ مشكلی برای جمع‌آوری این معتادین ندارد و قول می‌دهد در صورت آمادگی سایر دستگاه‌ها ظرف یك هفته ٩٧درصد معتادان متجاهر پایتخت را جمع‌آوری كند. ساجدی نیا با بیان اینكه ٣٨ پاتوق دیگر به مانند هرندی در سطح پایتخت وجود دارد، اظهار كرد: اگر این ٣٨ پاتوق را جمع كنیم به مانند جمع‌آوری دو سوم مشكلات هرندی است و چه خوب است كه شورا فكری به حال این محلات بكند. به گفته رییس پلیس تهران روزانه پلیس ١٤٠ مواد فروش خرد را در سطح پایتخت دستگیر می‌كند. همچنین او گفت كه در هشت ماهه ابتدایی امسال ١٢ تن مواد مخدر در پایتخت كشف و ضبط شده كه در این آمار نسبت به سال گذشته رشد ٤١ درصدی كشفیات را شاهد بوده‌ایم. هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدرنیز سومین سخنران جلسه شورای دیروز بود كه از مشخص نبودن محل تامین اعتبار معتادان متجاهر گلایه كرد. وی با بیان اینكه در تهران همه مسوولان برای بهبود وضعیت قول می‌دهند، گفت: با این حال پیشرفتی حاصل نمی‌شود چراكه پرداخت هزینه نگهداری معتادان متجاهر مشخص  نیست توسط چه سازمانی باید تقبل شود.


وی در ادامه اشاره‌ای داشت به بودجه ١٧٠ میلیارد تومانی مجلس درسال گذشته كه تنها ٧٠ درصد آن تخصیص داده شده، در حالی است كه برای نگهداری معتادان شهر تهران سالانه ٦٤ میلیارد تومان پول لازم است. معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر كه به عنوان یك سازمان هماهنگ‌كننده به سایر دستگاه‌ها كمك می‌كند، گفت: تهران با همه زیبایی‌هایی كه دارد اما لكه‌های نامانوس همچون فرحزاد و... دارد و حتی معتادان در حاشیه اتوبان‌های چمران، نیایش و... لابه‌لای شمشادها پنهان می‌شوند و حتی دیده شده كه با آدامس و سیخ از صندوق‌های كمیته امداد پول در می‌آورند و هیچ‌كس اعتراض نمی‌كند. هادی‌نژاد افزود: خیرین در مرحله فعلی تعدادشان زیاد شده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد یك هماهنگی تحت هر عنوان اعم از قرارگاه و دبیرخانه، با كمك خیرین بتوانیم مشكلات را حل كنیم.


مشكل اصلی در مبارزه با معتادین كمبود كمپ‌های درمانی است
اما رییس دادگستری استان تهران در ادامه یكی از مهم‌ترین مشكلات ریشه كن كردن معضل اعتیاد را كمبود مراكز و كمپ‌های درمانی عنوان كرد و گفت: متاسفانه ظرفیت فعلی پاسخگوی درمان معتادان نیست و در این زمینه باید اقدامات لازم انجام گیرد.
 غلامحسین اسماعیلی در جریان جلسه دیروز شورا با اشاره به طرح ارتقای كیفیت زندگی در منطقه ١٢ (شهید هرندی) اظهار داشت: باید موضوع آسیب‌های اجتماعی را به‌طور ویژه بشناسیم و رویكردمان برای رفع آسیب‌ها باید رویكردی اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها و درمان باشیم.
وی با اشاره به نامگذاری سال ٩٤ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: باید بر اساس این شعار حركت كنیم و گام‌های موثری را‌ برداریم ضمن اینكه علاوه بر مسوولیت قانونی در حل آسیب‌های اجتماعی، مسوولیت اجتماعی خود را نیز بپذیریم. رییس دادگستری استان تهران تاكیدی هم داشت براینكه در حل آسیب‌های اجتماعی نباید یكدیگر را متهم كنیم. به همین دلیل ودر همین راستا دادگستری كل استان تهران و قوه قضاییه چه از باب وظایف قانونی و چه دستگاه حاكمیتی قطعا به وظایف خود در حل مشكلات آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر تهران به‌طور ویژه محله هرندی عمل خواهد كرد.


اسماعیلی با اشاره به قانون برخورد با مجازات و جرایم گفت: ما می‌توانیم بر اساس همین قانون و قوانین مقررات گام‌های موثری را در برخورد با جرایم و كاهش آسیب‌های اجتماعی‌برداریم. وی با اشاره به كمبود كمپ‌ها و مراكز درمانی جهت درمان معتادان خاطرنشان كرد: متاسفانه ظرفیت موجود پاسخگوی مشكلات نیست كه امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. وی همچنین از آمادگی دستگاه قضایی و همچنین دادگستری استان تهران جهت همراهی با شهرداری تهران در پروژه شهید هرندی خبر داد و گفت: ما تمامی امكانات را برای اجرای طرح اشاره شده به كار خواهیم گرفت.  همچنین محمدرضا آذرنیا، دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در این جلسه با اشاره به افزایش ظرفیت مراكز ساماندهی معتادان به شش هزار نفر گفت: « برای معتادان ماده ١٥ نیز ظرفیتی هفت  هزار نفری  درنظر گرفته شده و با این اقدامات همه‌چیز آماده ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.» وی تنها مشكل موجود در این زمینه را كمبود اعتبار دانسته و گفت: هر دوره درمان كه باید هر  ٤ سال یكبار تكرار شود هزینه‌ای حدود ١٦ میلیارد تومان در بر دارد.
به این‌ترتیب به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار فرصتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در پایتخت و به خصوص در محله هرندی به وجود آمده كه در آن تمامی سازمان‌های مرتبط مصمم هستند تا نقشی در این حركت ایفا كنند؛ آسیب‌هایی كه می‌تواند آینده هر جامعه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha