عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خطر سلامتی، فقرا و نیازمندان را بیش از سایرین تهدید می‌كند، بنابراین باید ساختاری بسازیم كه پاسخگوی آن‌ها باشد.

دكتر مسعود پزشكیان در همایش گرامیداشت مقام پزشك و داروساز در محل تالار ابن سینای مشهد با بیان این‌كه رسالت‌ ما پاسخگویی است، اظهار كرد: اگر می‌خواهیم به عنوان حكیم باقی بمانیم باید نگاهمان به نیازمندان باشد.

وی افزود: حرفه پزشكی تجارت نیست و یك صنعت است، هر چند ما آن را صنعت نیز نمی‌دانیم، پزشكی یك حكمت است چراكه گره از كار مردم باز می‌كند و به فكر جیب نیست.

پزشكیان با بیان این كه اگر چنین فكری از پزشك داشته باشیم باید نگاهمان به نیازمندان باشد، افزود: باید سیستمی بسازیم تا نیازمندان و محرومان بتوانند به راحتی به خدمات پزشكی دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان كرد: ما دچار دو چالش در قانون‌گذاری و ساختار مدیریتی هستیم، به گونه‌ای كه تا این ساختارها درست نشود و نگاه ما تغییر نیابد فقط توقع ایجاد خواهیم كرد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح كرد: كاری كه هم اكنون در حال انجام آن هستیم، پزشك خانواده نیست، پزشك درمانگاه است، در حالی که ما باید مقرراتی تنظیم كنیم كه محرومان و حاشیه‌ها مد نظر قرار بگیرند.

وی توجه به این نكات را مبنای عدالت در ارائه‌ خدمات و منابع خواند و اظهار كرد: این مسائل مبنای عدالت است با این شرط كه طرح پزشك خانواده را در سطوح بعدی نیز اجرا كنیم.

این نماینده مجلس طرح پزشك خانواده را طرحی برای شكل دادن خدمت به مردم با نگاه عدالتمندانه دانست و ادامه داد: نمی‌شود 2 شخص تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند آن وقت یكی از بیمارستان میلاد تهران كه دارای استانداردهای بین‌المللی است استفاده كند و دیگری در بجنورد از امكانات اولیه درمان هم بی‌بهره باشد، این عدالت نیست.

پزشكیان در پایان گفت: بهداشت و درمان جای سیاسی كاری نیست، باید كاری كنیم تا گره از كار مردم باز شود و بهتر است ساختاری شكل بدهیم كه پول جیب مردم با پول دولت همخوانی داشته باشد و ساختاری بر مبنای توان مردم بسازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha