یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تداخل ماه مبارک رمضان با فصل تابستان گفت: روزه داران باید از فعالیت های پر جنب و جوش که موجب تعریق زیاد و از بین رفتن آب بدن می شود به شدت پرهیز کنند.

فرید نوبخت در گفت و گو با سامانه خبری سلامت نیوز با بیان اینکه  کلیه  افراد باید در تغذیه  ماه مبارک رمضان خود  دقت فراوانی داشته باشند،اظهار داشت:خوردن غذاهای پرچرب و یا شور و شیرین به هیچ وجه مناسب حال افراد روزه دار نیست.

وی افزود:کارشناسان تغذیه معمولا به مردم توصیه می کنند که وعده های غذایی خود را در وعده های زیاد و به صورت کم حجم مصرف کنند حال که در ماه رمضان امکان تحقق این توصیه وجود ندارد باید  وعده های غذایی افطار و سحری با دقت بیشتری انتخاب شوند.

این کارشناس ارشد  تغذیه تصریح کرد:البته به  روزه داران  سفارش می شود تا غذاهای وعده سحری را همراه با منابع چربی سالم مصرف کنند چرا که چربی ها معمولا دیرتر از مواد غذایی دیگر از معده انسان تخلیه می شود  و فرد  گرسنگی کمتری احساس خواهد کرد.

وی گفت:در وعده غذایی افطار نیز نباید حجم فراوان غذا به یکباره وارد معده شود چراکه در این صورت قند خون فرد روزه دار به یکباره بالا می رود و موجب عوارض نامطلوب و همچنین تجمع چربی  در بدن می شود.

نوبخت  متذکر شد: الگوی مصرف گروه های غذایی مختلف در فرد روزه دار نباید تفاوت اساسی با الگوی معمول تغذیه داشته باشد به این معنا که باید حدود 50 تا 60 درصد انر ژی روزنه از کربوهیدارت ها،حدود 15 درصد از پروتین ها و 25 تا 30 درصد از چربی ها تامین شود.

وی اظهار داشت:مصرف متعادل و متوازن مواد غذایی علاوه بر جلوگیری از حالت هایی نظیر سرگیجه و یا افت قند خون از چاقی مضاعف افراد روزه دار نیز جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha