چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 168682

همه ما گاهی به این موضوع فکر می کنیم که آیا به سرطان مبتلا می شویم یا نه؟ آیا خطر بروز سرطان با بالا رفتن سن بیشتر می شود؟ طبق نظر کارشناسان ۷۸ درصد انواع سرطان ها، در افراد بالای ۵۵ سال دیده شده است.یافته ها نشان می دهد از هر دو مرد یک نفر و از هر سه زن یک نفر در معرض سرطان قرار می گیرد.

سلامت نیوز: همه ما گاهی به این موضوع فکر می کنیم که آیا به سرطان مبتلا می شویم یا نه؟ آیا خطر بروز سرطان با بالا رفتن سن بیشتر می شود؟  طبق نظر کارشناسان ۷۸ درصد انواع سرطان ها، در افراد بالای ۵۵ سال دیده شده است.یافته ها نشان می دهد از هر دو مرد یک نفر و از هر سه زن یک نفر در معرض سرطان قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بالا رفتن سن در زندگی مدرن امروز، یعنی  افزایش عوامل خطر. این عوامل ترکیبی از عادت های اشتباه مانند استعمال دخانیات و خوردن غذاهای ناسالم تا عوامل ژنتیکی مانند داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به برخی انواع سرطان و... را شامل می شود.محققان می گویند؛ در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ احتمال بقا در مبتلایان به سرطان از ۴۹درصد به ۶۸درصد افزایش پیدا کرده است که معاینه به هنگام و پیش گیری از پیشرفت بیماری عامل کلیدی بوده است. اما در ادامه به انواع سرطان هایی اشاره می شود که افراد باید مراقب باشند که با افزایش سن به آن مبتلا نشوند.

*سرطان پوست
شایع ترین نوع سرطان در سن بالا، سرطان پوست ناشی از نور خورشید است. ملانوما، خطرناک ترین نوع سرطان است اما از لحاظ آماری، موارد ابتلا به ملانوما کم است. در مقابل سرطان سلول های پایه ای یا کارسینوم (سنگفرشی) پوست بیشتر دیده می شود.
راه حل: معاینه منظم پوست سر، ناخن ها، کشاله ران و انگشتان.

*سرطان سینه
ابتلا به سرطان سینه در سن پایین خطرناک تر است، در زنان مسن سرطان سینه کمتر تهاجمی است اما این دلیلی برای به تعویق انداختن آزمایش های مربوط به تشخیص بیماری نیست. علت بروز سرطان سینه هنوز برای پزشکان مشخص نیست. بچه دار نشدن، قاعدگی زود یا دیرهنگام و دیر قطع شدن قاعدگی خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.
راه حل: تا ۷۵ سالگی به طور منظم برای ماموگرافی اقدام کنید. معاینه های اولیه، بسیاری از زخم هایی را که هنوز سرطان نشده است و می تواند به سرطان مهاجمی تبدیل شود ردیابی می کند. محققان توصیه می کنند که درباره میزان مصرف ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D تأثیر پیشگیرانه ای روی سرطان سینه، پروستات و کلورکتال دارد.

*سرطان پروستات
تقریباً سرطان پروستات در ۵۶ درصد موارد در مردان ۶۵ سال به بالا بروز می کند. با بالا رفتن سن، پروستات بزرگ تر می شود و تغییرات هورمونی نیز خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. پروستات در مراحل اولیه به مراقبت و کنترل نیاز دارد. در اغلب موارد پیشرفت نمی کند.
راه حل: پس از ۵۰ سالگی در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. اگر مشکل ادرار کردن دارید، یا خون در ادرار دیده می شود، به پزشک مراجعه کنید. درباره مصرف ویتامین D و آسپرین بچه که هر دو مانع از بروز سرطان پروستات می شود، با پزشکتان مشورت کنید.

*سرطان ریه
سرطان ریه دومین علت بروز سرطان در مردان و زنان است. تقریباً ۲ نفر از هر ۳ نفر که دچار سرطان ریه می شوند ۶۵ سال به بالا دارند. سرطان ریه در اغلب موارد به علت استنشاق دود سیگار به وجود می آید.
راه حل: معاینه و درمان لازم موثرترین راه برای کاهش احتمال مرگ است. به طور کلی به افرادی که سابقه مصرف دخانیات دارند یا در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفته اند، توصیه به معاینه می شود. برای بررسی بیشتر سی تی اسکن ساده از ریه انجام می شود.

*سرطان کلورکتال
سرطان کلورکتال یکی از علت های مرگ در زنان و مردان است. در سال ۲۰۱۱، ۹۰ درصد موارد ابتلا به این سرطان در افراد ۵۰ سال به بالا تشخیص داده شد.در صورت تشخیص به موقع، احتمال بقای بیمار ۹۰ درصد است.
راه حل: از ۵۰ سالگی به طور منظم برای کولونوسکوپی اقدام کنید تا در صورت پیدا شدن پولیپ برداشته شود. مصرف روزی یک عدد آسپرین می تواند مانع از ایجاد پولیپ شود. عوامل خطر دیگر، اتخاذ برنامه غذایی حاوی گوشت قرمز و چربی زیاد و مصرف نکردن فیبر کافی است.
منبع:سایت «Prevention»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha