معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی‌خبر هستند.

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی‌خبر هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر سیاری در حاشیه مراسم اجرای طرح فلورایدتراپی دانش‌آموزان که در یکی از مدارس کرج برگزار شد، اظهار کرد: کنترل بیماری‌های واگیردار در ایران به جایگاه مطلوبی رسیده است، اما متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر روز به روز در حال افزایش است.


وی افزود: افزایش آمار مرگ و میرهای زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر ریشه در چهار رفتار پرخطر مردم از جمله استعمال دخانیات و الکل، مصرف بالای نمک و چربی، کمبود مصرف میوه و سبزی و کم تحرکی دارد. به عنوان مثال مصرف دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه را 23 درصد و خطر سکته مغزی و قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. به دلیل شیوع چنین رفتارهای پرخطری امروز 10 میلیون نفر در جامعه مبتلا به فشار خون بالا هستند که 50 درصد آن‌ها از بیماری خود خبر ندارند.


معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: همچنین 24 میلیون نفر مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند که عامل اصلی آن کم تحرکی و بی‌توجهی به ورزش است. در حال حاضر سالانه 30 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان و 2000 نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند.


وی در ادامه به آمار ابتلا به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: پنج میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند و این آمار به دلیل رفتارهای پرخطر و ناآگاهی روز به روز در حال افزایش است.


سیاری در پایان تنها راه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر را آموزش و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: افزایش آگاهی مردم تاثیر بسزایی در خود مراقبتی آنان دارد، لذا باید با فرهنگ‌سازی این مهم را در میان مردم نهادینه کنیم که بیشتر مراقب سلامت خود باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha