چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 168690

ایمن‌سازی یعنی مشخص كردن نقاط ضعف یك ساختمان اجرا شده در طراحی و اجرا و رفع آن‌که این كار باتوجه‌به پیچیدگی و تخصصی بودن آن باید توسط نیروهایی كه دارای تخصص ویژه در مهندسی سازه و زلزله هستند، انجام بگیرد. برای تعیین میزان ایمنی این‌گونه ساختمان‌ها بحثی به‌نام ایمن‌سازی سازه و بنا همواره مطرح بوده و کارشناسان خاص خود را دارد. كارشناسان این رشته قادرند پس از بازدید از ساختمان برای ایمن‌سازی منازل شما طرح‌های مربوطه را ارایه كنند.

سلامت نیوز: ایمن‌سازی یعنی مشخص كردن نقاط ضعف یك ساختمان اجرا شده در طراحی و اجرا و رفع آن‌که این كار باتوجه‌به پیچیدگی و تخصصی بودن آن باید توسط نیروهایی كه دارای تخصص ویژه در مهندسی سازه و زلزله هستند، انجام بگیرد. برای تعیین میزان ایمنی این‌گونه ساختمان‌ها بحثی به‌نام ایمن‌سازی سازه و بنا همواره مطرح بوده و کارشناسان خاص خود را دارد. كارشناسان این رشته قادرند پس از بازدید از ساختمان برای ایمن‌سازی منازل شما طرح‌های مربوطه را ارایه كنند.

١-(ایمن‌سازی دكوراسیون و لوازم داخلی منزل) درصورتی‌كه منزل شما در برابر زلزله دوام بیاورد، ممكن است لوازم و دكوراسیون منزل موجب صدمه به اعضای خانواده شما شود پس ایمن‌سازی در داخل منزل را به همان اندازه ساخت خانه جدی بگیرید!
١. تمام تابلو‌ها را به دیوار مهار کنید و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خودداری کنید.
٢. کتابخانه، کمد لباس، ساعت دیواری، کامپیوتر و هر چیزی که با سقوط آن موجب صدمه‌زدن به کودکتان می‌شود را مهار و از مکان خواب او دور کنید.
٣. تختخواب را در کنار پنجره خصوصا پنجره‌های بدون پرده‌های کلفت قرار ندهید، شیشه‌های شكسته می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به خانواده شما وارد كند، فراموش نكنید كه مشكلات زلزله با پایان حركت زمین، تازه آغاز می‌شود. برچسب‌هایی اکنون در ایران وجود دارد که می‌تواند ایمنی شیشه منزل شما را تضمین کند.
 ٤. میزتوالت همسرتان را در مسیر خروج از اتاق‌خواب قرار ندهید.
٥. نحوه قطع جریان‌های آب، برق، شوفاژ و گاز را به اعضای خانواده آموزش دهید تا در صورت عدم‌حضور شما هم بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

٢- پس از پایان زلزله به دقت شیر‌های اصلی گاز را قطع كرده و بسیار دقت كنید كه موجب آتش‌سوزی نشوید، یك جرقه می‌تواند خطرساز باشد، روشن كردن چراغ اتاق یا روشن كردن یك كبریت برای روشنایی می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را درپی داشته باشد، در صورت روبه‌رو شدن با آتش‌سوزی فراموش نكنید كه به همان اندازه كه خود آتش می‌تواند خطرناك باشد دود نیز می‌تواند موجب خفگی شما شود. در صورتی كه با دود ناشی از آتش‌سوزی روبه‌رو شدید تا می‌توانید در سطوح پایین زمین حركت كنید تا كمتر مواد سمی را استنشاق كنید. به این منظور چهار دست و پا به‌روی زمین حرکت کنید یا اگر مجبور شدید سینه‌خیز بروید اما تا جایی‌که امکان دارد گازهای ایجاد شده را استنشاق نکنید. برای عبور از یک دیواره آتش استفاده از یک پتوی خیس در اولویت است در صورت عدم‌دسترسی، لباس خود را به شرط آن‌که نایلونی (از جنس مواد و پشم شیشه) نباشد خیس کرده روی سر خود بکشید و از آتش عبور کنید.

٣-در اغلب موارد در زمان وقوع زلزله امکان خروج گروهی از در‌های ساختمان وجود ندارد بنابراین اگر تعداد همکارانتان زیاد است مطمئن باشید صدمه‌ای که در فرار از ساختمان ممکن است به شما وارد شود کمتر از خود زلزله نخواهد بود. بهتر است در این حالت به نقاط امن همچون کنج‌های ساختمان، کنار ستون‌های ساختمان یا اجسامی که بتوانند در زمان فرو ریزش آوار با ایجاد کنج‌هایی در کناره‌های خود فضایی برای زنده‌ماندن شما ایجاد کنند همچون کنار اختلاف سطح‌ها یا کنار میزها بروید. درصورتی‌که میزهای شما از نوع فلزی با کیفیت عالی است این امکان که در زیر آن پناه بگیرید هم وجود دارد. در این‌صورت زیر میز خود را هیچگاه با لوازم و تجهیزات کاری خود پر نکنید در زمان زلزله به هر سانتیمتر آن نیاز خواهید داشت.

٤- در زمان زلزله احتمال شكستگی و فرو افتادن تیرهای چراغ برق، دكل‌های فشار قوی و درختان كهنسال، بسیار زیاد است.  كنترل خودرو‌ها در زمان زلزله بسیار مشكل بوده و به همین دلیل احتمال ورود آنها به پیاده‌رو نیز بسیار زیاد است. پس مواظب تیرهای برق، دكل‌های برق، درختان كهنسال و تابلوهای تبلیغاتی باشید.

٥-اگر شما از قبل مسیرهای خروج از ساختمان را در ذهن تكرار كرده باشید و با خانواده به صورت یك مانور چند بار خروج سریع از منزل را انجام داده باشید، می‌توانید با اولین لرزش برای خروج از منزل اقدام كنید. البته این در صورتی امكان‌پذیر است كه شما در یك برج یا آپارتمان بلندمرتبه نباشید که البته در آن صورت هم اگر زلزله‌ای ضعیف را تجربه كردید پس از پایان آن حتما از خانه بیرون بروید حتی اگر در برج زندگی می‌كنید! البته فراموش نکنید که همواره در چنین حالت‌هایی پله‌های فرار به مراتب بهتر از آسانسور است.

٦-زمین‌لرزه در زمان رانندگی همچون ترکیدن چرخ عقب خودرو است آنهایی که تجربه پنچری و ترکیدگی لاستیک عقب را دارند می‌دانند که خودرو به یکباره تعادل خود را از دست داده و کنترل فرمان از دست راننده خارج می‌شود و خودرو به چپ و راست می‌رود. کافی است سرعت خود را کم كرده و به منتهی‌الیه سمت راست حرکت کنید به شرط آن‌که در کنار یک برج یا ساختمان بلند مرتبه نباشید. دقت کنید که توقف شما در زیر و روی پل‌های ماشین‌رو و عابرپیاده در زمان زلزله خطرناک است.


٧-حتما ‌باید توجه به ریزش سنگ روی خودرو خود كنید. پیشنهاد می‌شود درصورتی‌كه در اثر ریزش سنگ ترافیك به‌وجود آمده است از خودرو خارج شوید تا بتوانید در صورت وقوع ریزش‌های متعددی در محلی امن پناه بگیرید. یادتان باشد حضور در خودرو یعنی قرار گرفتن در تله مرگ.

منبع:روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha