وزیر بهداشت دولت نهم گفت: ذخیره دارویی در کشور در خصوص آنفلوآنزای نوع A (خوکی) به دو برابر افزایش یافته است و با توجه به امکان تولید در داخل و توان فرمولاسیون دارویی در داخل کشور این دارو با هزینه کمتر و دسترسی سریعتر در اختیار ما است.

دکتر کامران باقری لنکرانی پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم اختتامیه آزمون دانشنامه فوق تخصصی و آزمونهای گواهینامه و دانشنامه تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: با توجه به گرمای هوا و فرهنگ سازی در جامعه تا حدی از شتاب گسترش این بیماری در کشور کاسته شده ولی این به این معنا نیست که با سرد شدن هوا با موجهای جدید این بیماری مواجه نمی ‌شویم و این فرصتی به ما می دهد که برنامه های پیشگیری را بیشتر کنیم.

وی اضافه کرد: بیماری آنفلوانزای نوع A مانند سایر انواع این بیماری از طریق ترشحات تنفسی و ارتباط نزدیک با افراد بیمار منتقل می‌شود، این ترشحات تا 48 ساعت بر روی سطوح خارجی از جمله دستگیره در، اتوبوس و اماکن عمومی ماندگار است و در صورت تماس باعث انتقال بیماری می شود.

تصمیم گیری در زمینه اعزام به سفر حج تمتع در هفته آینده

لنکرانی در خصوص تصمیم گیری در زمینه اعزام به سفر حج تمتع و خطر همه گیری آنفولانزای نوع A گفت: در این زمینه هفته آینده کارگروه کشوری تصمیم گیری می کند اما همچنان محدودیتهای اعلام شده درباره ممنوعیت سفر به حج تمتع برای افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 10 سال و بیماران دارای سابقه بیماری مزمن قلبی و تنفسی همچنان برقرار است.

وزیر بهداشت گفت: در حال رصد در مورد سایر موارد هستیم و تصمیم گیری قطعی در زمان مناسب اعمال می شود. محدودیتهایی که اعلام شده به طور قطعی است اما اگر اضافه بر آن محدودیتهای دیگری اعمال شود، در این آن کارگروه تصمیم گیری می شود.

وی اضافه کرد: حتی در صورتی که افراد خود رضایت داشته باشند دولت عربستان به این افراد که در معرض خطر هستند، ویزای حج تمتع صادر نمی کند.

هویت بخشی به پزشکی عمومی یکی از کارهای مهم وزارت بهداشت در چهار سال اخیر بود

لنکرانی در خصوص وضعیت پزشکان عمومی در آستانه روز پزشک اظهار داشت: در زمان حاضر 115 هزار پزشک در کشور داریم که اکثریت آنها پزشک عمومی هستند اما این افراد از نظر هویت بخشی در وضعیت مناسبی نبودند و یکی از کارهای مهمی در که وزارت بهداشت در چهار سال اخیر انجام شد، هویت بخشی به پزشکی عمومی بود.

وی اضافه کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع این هویت را ارتقا بخشید و اکنون در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر برای حدود 23 میلیون ایرانی پوشش خدمات داریم و با توجه به زمانی که در ماه های پایانی دولت نهم برای اجرای آن در شهرهای زیر 100 هزار نفر از دست رفت امیدواریم با هماهنگی هایی که انجام دادیم در دولت دهم اجرا شود و به کل کشور گسترش دهیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: این موضوع باعث می شود که پزشکی عمومی در کشور هویت مبنایی پیدا کند و نقش مهمی را در خدمات ایفا کند. اکنون در برخی از قسمتها این نقش برجسته نیست و تجربه ای که در نظام ارجاع نشان می دهد که می تواند به عنوان یک مبنای اجرایی برای گسترش خدمات در کشور مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha