وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نظارت وزارت بهداشت بر اماکن توزیع موادغذایی و آشامیدنی موجود در مسیر زائران اربعین حسینی واقع در مرز ایران و عراق اظهار کرد: در مورد وبا یا هر بیماری دیگر جای نگرانی وجود ندارد زیرا اقدامات لازم انجام شده و در صورتی که بیماری قابل انتقال و نگران کننده ای نیز وجود داشته اکنون تحت کنترل است.

وزیربهداشت: نگرانی بابت وبا در عراق نداریم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نظارت وزارت بهداشت بر اماکن توزیع موادغذایی و آشامیدنی موجود در مسیر زائران اربعین حسینی واقع در مرز ایران و عراق اظهار کرد: در مورد وبا یا هر بیماری دیگر جای نگرانی وجود ندارد زیرا اقدامات لازم انجام شده و در صورتی که بیماری قابل انتقال و نگران کننده ای نیز وجود داشته اکنون تحت کنترل است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران اربعین از طریق دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال‌احمر، شهرداری تهران و بسیج جامعه پزشکی در حال انجام است؛ به‌طوری‌که در مسیر ارتباطی ایلام - مهران به فاصله هر پنج کیلومتر یک پایگاه امدادی هلال‌احمر و تعداد قابل‌توجهی اتوبوس آمبولانس و آمبولانس مستقر شده و پنج درمانگاه نیز در پایانه مرزی مهران دایر شده است.


وی با بیان اینکه پنج بیمارستان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایلام را در این ایام حمایت می‌کنند و کادرهای پزشکی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، اردبیل و شهید بهشتی نیز از امروز در مرز مهران مستقر شدند، گفت: هم‌اکنون وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در این مرز مناسب است ولی به نظر می‌رسد باید آمادگی خود را برای بازگشت زائران در مرزهای سه‌گانه بیشتر کنیم.


وزیر بهداشت ادامه داد: در هنگام عزیمت زائران به اماکن مقدس عتبات عالیات، همکاران وزارت بهداشت اطلاعات لازم را از طریق ارائه بروشورهای بهداشتی به زائران می‌دهند و در بازگشت نیز زائران حتما از نظر سلامتی کنترل می‌شوند.


هاشمی با تاکید بر اینکه درصورتی‌ که همکاران مراقبت بیشتری انجام دهند و مردم و زائران نیز همکاری کنند جای هیچ‌گونه نگرانی از بایت بیماری وبا وجود ندارد، گفت: از تمامی زائران درخواست شده از آب‌ بسته‌بندی‌ استفاده کرده و در زمینه سلامت و بهداشت مواد غذایی مراقبت‌های لازم را انجام دهند. بدانند ویروس بیماری وبا در مقابل سرمای هوا بسیار ضعیف است. هرچند مأموران بهداشتی نیز کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند اما زائران باید نسبت به شستن مداوم دست و صورت خود برای پیشگیری از هرگونه بیماری اقدام کنند.


وی تأکید کرد: باید همه مراقبت کنند و ما تا جایی که توان داریم با کمک دوستان در حوزه سلامت از جمله هلال‌ احمر، بسیج جامعه پزشکی و دیگر داوطلبان، ارائه خدمات بهداشتی را به‌منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی مدیریت خواهیم کرد.


استقرار یکهزار نفر از اعضای کادر درمان در مرز عراق

دکتر سید حسن هاشمی همچنین در حاشیه بازدید از مرز شلمچه نیز وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی در این نقاط را در مجموع خوب ارزیابی کرد و گفت: البته هنوز به ساعات اوج حضور مردم در این مراسم نرسیده ایم لذا نمی توان قضاوت کرد توان و امکانات متناسب با نیاز جمعیت است یا خیر اما مراکز ارائه دهنده خدمت نسبت به سال گذشته از قانونمندی و نظم خوبی برخوردار هستند.


وزیر بهداشت با اشاره به تلاش های صورت گرفته به منظور ساماندهی امکانات مورد نیاز زائران اباعبدالله ( ع) در ایام اربعین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد نیاز به تلاش بیشتر برای ایجاد امکانات بهداشتی در سال های آتی است.


دکتر هاشمی با اشاره به این که در برخی از نقاط امکانات موجود همچنان جوابگوی سیل عظیم جمعیت نیست، اظهار کرد: به طور مثال سرویس های بهداشتی در برخی از پایانه ها نسبت به سال گذشته صد برابر افزایش یافته است اما همچنان کمبودهایی وجود دارد که امید داریم در سال های آتی برطرف شود.


وی به اقدامات انجام شده در مرز ایران و عراق ویژه ایام اربعین اشاره و اظهار کرد: در مرز عراق تعداد یک هزار پزشک، پرستار و همکارانی از هلال احمر حضور دارند. در مرز ایران نیز تمام استان های پیرامونی به عنوان پشتیبان سه مرز مهران، چزابه و شلمچه تقسیم شده اند.


دکتر هاشمی با بیان این که در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه بیماری خاصی مشاهده نشده است، ادامه داد: در مورد بیماری وبا نیز جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. از دو ماه پیش با کمک همکارانمان در کشور عراق اقدامات پیشگیرانه از جمله کلرزنی انجام شده است.


وی با بیان این که تیم های بررسی ایرانی و عراقی برای کنترل بیماری ها مدام در تماس با یکدیگر هستند بر رعایت بهداشت عمومی توسط زائران تاکید و عنوان کرد: هر چند وزارت بهداشت بر اماکن توزیع آب و اغذیه در مسیر زائران اربعین حسینی نظارت دارد اما افراد نیز با رعایت بهداشت فردی را تا حد ممکن داشته باشند.


وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده مردم از آب‌های بسته بندی شده گفت: مردم به بسته بندی مواد غذایی و امکان آلودگی آن باید دقت داشته باشند زیرا در این ایام دسترسی به مراکز درمانی در عراق آسان به نظر نمی رسد لذا پیشگیری شرط عقل است.


به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیماری خاصی که منجر به ایجاد نگرانی باشد در عراق وجود ندارد، خاطرنشان کرد:در صورتی که بیماری قابل انتقال و نگران کننده ای نیز وجود داشته اکنون تحت کنترل است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha