رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اظهار كرد: با تقویت نظام مراقبت و اعمال روش‌های پیشگیرانه، آنفلوانزای خوكی ترس ندارد.

دكتر گویا در سمینار یك روزه آنفلوانزای خوكی كه روز گذشته در مركز بهداشت استان گیلان برگزار شد، با اشاره به مطالب فوق گفت: امروز ما به فاز 6 پاندمی در جهان رسیده‌ایم یعنی انتقال انسان به انسان كه در این مرحله عملیات مهار بی‌فایده است؛ چرا كه در این مرحله ما با انتقال پایدار انسان به انسان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در چنین مرحله‌ای باید عملیات تخفیف مدنظر واقع شود كه این امر مستلزم كاهش موارد ابتلا، كاهش موارد شدید بیماری، كاهش موارد بستری، كاهش موارد نیاز به خدمات ویژه و كاهش موارد مرگ و میر است. در این زمینه برای رسیدن به چنین هدفی نیازمند آموزش همه جانبه هستیم.

دكتر گویا افزود: برآورد می شود، طی انتشار این پاندمی در ایران 10 تا 24 میلیون نفر در ایران به آنفلوانزای خوكی مبتلا شوند كه از این میزان 500 هزار تا یك میلیون نفر در مراكز بهداشتی درمانی بستری خواهند شد و 105 تا 245 هزار نفر فوت خواهند كرد. البته تمامی این آمارها با توجه به محدودیت امكانات ذكر شده است اما در ایران كه سیستم بهداشتی آن همیشه در حال آماده باش است، می توان این آمار را به صورت قابل ملاحظه‌ای كاهش داد.

وی تصریح كرد: كاهش موارد ابتلا، مرگ و میر و عوارض ناشی از پاندمی، كاهش گسترش و تخفیف موارد بیماری، حفظ و نگهداری سرویس‌های ضروری اجتماعی و فعالیت‌های حیاتی كشور از جمله اهداف كلی در برنامه‌های اتخاذ شده ایران برای مقابله با این پاندمی است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به شیوع آنفلوانزای خوكی بعنوان یك بحران در آینده تصریح كرد: تاكنون هیچ گونه مورد مرگ ناشی از آنفلوانزای خوكی در ایران به ثبت نرسیده است و تمام مبتلایان بعد از ابتلا و درمان، بهبود پیدا كرده‌اند و ما بدنبال واكنش مناسب هستیم. در مقابله با این بحران احتمالی، برخورد سیاسی نخواهیم كرد.

دكتر سروش مدیر برنامه آنفولانزا و پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی نیز طی برپایی این سمینار، ركن اصلی كنترل پاندمی آنفلوانزای خوكی را آموزش صحیح در این زمینه برشمرد و تصریح كرد: ما باید با وجود این همه پتانسیل در كشور، ظرفیت‌های خود را شناسایی كنیم. در این خصوص حركت اول ما باید بر پیشگیری و آماده سازی متمركز شود و در واكنش سریع نیز مهمترین مسئولیت ما كاهش میزان مرگ و میر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha