عدم رسیدگی مسئولان به درخواستهای پرسنل اورژانس کشور

سلامت نیوز-اعظم صفایی:اورژانس پیش بیمارستانی،یکی از مهمترین بخشهای درمانی است که به نوعی اولین حلقه ارتباط میان بیماران و کادر درمانی به حساب می‌آید. نحوه و چگونگی خدماتی که پرسنل این بخش به بیماران ارائه می‌دهند،از حساسیت بالایی برخوردار است چراکه ارتباط مستقیم با حفظ جان بیماران داشته و هرگونه اختلال و کاستی در این زمینه ممکن است پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز بر این اساس سختی کار پرسنل بخش اورژانس نکته مهمی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و شایسته است درقبال دریافت خدمات موثر این بخش کارآمد و زحمت کش ،نسبت به مشکلات و خواسته‌های آنان توجه بیشتری لحاظ شود،اقدامی که گفته  شده در آینده نزدیک در دستور کار مسئولین اورژانس کشور قرار خواهد گرفت.گزارش زیر به بررسی مشکلات پرسنل اورژانس بیمارستانی در کشور می‌پردازد.


عدم آشنایی مردم با نحوه کار اورژانس
 داود صاحبی کارشناس فوریت های پزشکی  در این خصوص به سلامت نیوز گفت: متأسفانه بخش اورژانس در کشور ما هم در قسمت آموزشی و هم در حوزه عملیاتی دارای نقص و مشکل است؛ بخش آموزشی که منظور دانشکده های فوریتهای پزشکی است متأسفانه با نقص در تقویت نحوه آموزش روبرو است.بطوریکه اساتید این رشته معمولا بار علمی کمی داشته و اغلب دانشجویان این دانشگاه‌ها از نحوه گزینش اساتید و تدریس آنها شکایت دارند. البته این مشکل  شامل تمامی دانشگاههای ارائه دهنده این رشته نمی‌شود، لیکن درصد رضایت از آن در کشور پایین است.


وی افزود: مشکل دیگری که در ارتباط با طب اورژانس مطرح است، عدم شناخت دقیق این طب در میان عموم مردم است. هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که لباس فرم  این افراد را نمی‌شناسند و کادر درمانی را با مأموران راهنمایی و رانندگی اشتباه می‌گیرند. دلیل این امر هم تبلیغات ناکافی در مورد اورژانس است و این در حالی است که در بحث درمان این کادر در نوک پیکان قرار دارد و هرچه بار علمی پرسنل این بخش ارتقاء پیدا کند و مردم شناخت کافی راجع به این بخش داشته باشند،مطمئنا تبعات مالی و جانی کمتری به همراه خواهد داشت.

این مسأله دراغلب کشورها ثابت شده است ولی متأسفانه در کشور ما هنوز جایگاه مناسبی برای اورژانس درنظر گرفته نشده است.


قانون کاهش ساعات کار کارکنان اورژانس همچنان بلاتکلیف است
صاحبی ضمن بیان این نکته که بسیاری از قوانین موثر در جذب نیروی کار اورژانس بلاتکلیف رها شده است افزود: یکی از قوانین مربوط به پرسنل درمانی ،قانون بهره وری و کاهش ساعات کار پرسنل اورژانس است که از زمان دکتر احمدی نژاد طرح آن تصویب شد که تا حال حاضر هم تنها برای یک عده از پرسنل اجرایی شد.

این قانون از سال 88 تصویب شد و متأسفانه هنوز هم به اجرای نهایی نرسیده است.بر اساس این قانون ساعات کار پرسنل از 176 ساعت در ماه به 144 ساعت کاهش می‌یابد که این امر راندمان  و کیفیت نیروی کار را بالا می‌برد.


کارانه به صورت صحیح پرداخت نمیشود
وی در ادامه گفت: بحث دیگری که وجود دارد در ارتباط با قانون کارانه است.کارانه تشویقی پرسنل در گذشته 7دهم درصد بود و اخیرا یک ونیم درصد شده است .این کارانه مخصوص پرسنل فوریتهای پزشکی است که از کل درامد بیمارستانهای تابعه و حق ویزیت پزشکان محاسبه می‌شود. که متاسفانه طرح آن اعمال نمی‌شود و نظارتی هم در این خصوص وجود ندارد. البته گفته شده است که اخیرا مجلس دستور تحقیق و تفحص آن را در طرح تحول سلامت ضروری کرده و ظاهرا در حال پیگیری است.


کمبود نیروی متخصص
صاحبی ضمن اشاره به کمبود نیروی اورژانس در کشور اظهار داشت: برطبق گفته‌های مسئولان حدود هفت تا ده هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد. برای جبران این تعداد نیرو پرسنل در ماه 176 ساعت موظفی پر کرده و تا سقف 176 ساعت هم می‌توانند اضافه کار دریافت کنند .مابقی این اضافه کار را دانشگاهها به سلیقه خود به شرکتهای خصوصی واگذار می‌کنند.بطور نمونه سابق اورژانس سمنان زیرنظر شرکت رفاه دانشکده پزشکی بود که کارکنان بازنشسته دانشگاه بودند.

پرسنل اضافه کار مازاد بر اضافه کاریها را از آنجا دریافت می‌کردند که طبیعتا مشکلاتی بوجود آمده بود. با تغییر ریاست دانشگاه در حال حاضر این قضیه به هلال احمر سمنان واگذار شده است و هلال احمر هم هر زمان بودجه داشته باشد این پرداختها را انجام می‌دهد و هر زمان هم نداشته باشد این پرداختها صورت نمی‌گیرد.


وی افزود: سختی کار پرسنل اورژانس بسیار زیاد است و این قشر نیاز به برخورداری از ساعات آرامش است. برخلاف آنچه تصور می‌شود وظایف این افراد تنها در برخورد با کیسهای بیمارستانی خلاصه نمی‌شود،بطور مثال گاه حضورابن پرسنل در محل حادثه  به مدت 5ساعت وحتی بیشتر به طول می‌انجامد چرا که بیمار کیس اعصاب و روان است و ضرورت دارد به هر طریق اورژانس روان را به او ارائه شود تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید.


صاحبی دلیل این مشکلات را تفکرات سلیقه‌ای مسئولان دانسته و گفت:مباحث قدیمی و نبود تفکر جدید در برنامه ریزی فعالیت پرسنل اورژانس از سوی مسئولان ذی ربط باعث شده است که مشکلات این بخش برجای خود باقی بماند و نتیجه‌ ای حاصل نشود. اگرچه قول ایجاد تغییر و تحولات جدید داده شده است لیکن تا بحال تمامی قول و قرارها در حد شعار بوده وعملی نشده است.


عدم حمایت جانی و اخلاقی از کارکنان اورژانس
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سلامت نیوز که در ارتباط با نحوه ارتباط بیماران و نزدیکان آنها با پرسنل بخش اورژانس چه مشکلاتی وجود دارد گفت: اورژانس،هلال احمر،آتش نشانی از نیروهای قوریت به حساب می‌آیند وتمامی آنها حکم مامور در حین نجام وظیفه را دارند. همانطور که مأمور نیروی انتظامی وارد صحنه ارتکاب جرم می‌شود و اگر فردی بی احترامی به مامور بکند،خاطی شناخته شده و اعمال قانون می‌شود،این امر باید در مورد پرسنل اورژانس هم اعمال شود درحالیکه ابدا هیچ گونه حمایت قانونی در این خصوص انجام  نمی‌گیرد.

بطوریکه در سال گذشته  در درگیری بین نزدیکان مصدوم با پرسنل اورژانس در یک حادثه منجر به صدمه دیدن پرسنل شد و کار بجایی رسید که آنها برای دفاع از حقوق خود مجبور به پرداخت هزینه به وکیل شدند و تمامی این هزینه از جیب خود پرسنل پرداخت شد و هیچ گونه حمایتی از جانب مسئولان به عمل نیامد .این درحالی است که در کتب قانونی کار پرسنل اورژانس به صراحت آمده است که امنیت کارکنان اورژانس در صحته اولویت است.


وی در انتها افزود: توصبه ما به مردم این است که در بروز اتفاقات خونسردی خود را حفظ کنند و از انجام اقدامات خودسرانه برای کمک به مصدوم خودداری کنند. به خاطر داشته باشند که پرسنل برای کمک به آنها و بیمارشان نهایت سعی را می‌کنند ودر برخورد با آنها از الفاظ رکیک  استفاده نکنند.


متاسفانه قانون اورژانس برای اغلب افراد ناشناخته است و مردم آگاهی لازم را در این زمینه ندارند و در بیشتر موارد همکاریهای لازم از سوی آنها صورت نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که بالا بردن سطح فرهنگ و آگاهی مردم بر دوش مسدولان و رسانه است و هرچه این آگاهی بیشتر شود مشکلات در این خصوص کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهمن ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 0
    کمبود نیرو!! از سال ۹۱ تا امروز اورژانس۱۱۵ همدان و سایر شهرستانها با وجود کمبود نیروی شدید حتی یک نفرم جذب نکرده و کلی تکنسین بیکار داره که متاسفانه مجوز حذب حتی بصورت شرکتی هم صادر نمیکنندباید وجود کیفیت ارائه خدمات درمانی به هموطنان کاهش میابد و از انگیزه کاری پرسنل شاغل کاسته میشود.
  • من ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 0
    من نمیدونم چه فایده ای داره ک هی خبر رو میدارین ولی هیچ تاثیری جز تازه شدن داه دل نداره .بابا یک فکری بکنی ک فکر باسه نوشتن این چرت و مرت دردی دوا نمیکنه