رفتارهای غلط تغذیه‌ای مهمترین عامل سوءتغذیه در کشور

سلامت نیوز:سوءتغذیه  همیشه با علائم ظاهری همراه نیست. در بیشتر موارد آسیبهای ناشی از کمبود ویتامین‌ها در بدن پنهان بوده و در درازمدت ،ظهور می‌یابند. نحوه تغذیه روزمره افراد،عدم دستیابی به منابع با ارزش غذایی،فقر،نبود دانش کافی در زمینه چگونگی مصرف گروه‌های غدایی و پیروی از عادات ناپسند تغذیه‌ای همه وهمه از علل ابتلا به سوءتغذیه بوده وتبعات وپیامدهای ناگواری به همراه دارند که نه تنها در بعد فردی بلکه در ابعاد اجتماعی زندگی افراد یک جامعه دخیل هستند. براستی هریک از ما تا چه میزان با این عوامل آشنا هستیم؟ آیا از تغذیه صحیح واصولی در زندگی روزانه خود پیروی می‌کنیم؟


به گزارش سلامت نیوز از آنجا که نخستین گام در کاهش آمار مبتلایان به سوءتغذیه آگاهی و کسب دانش در زمینه علل و عوامل موجد سوءتغذیه است؛به سراغ متخصصین این حوزه رفته‌ایم،تا گفتنی‌ها را از زبان آنها بشنویم.

در دریافت این سه عنصر با مشکل مواجه هستیم
دکتر محمد مداح متخصص تغذیه در خصوص سوءتغذیه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:کمبودهای تغذیه ای به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند،برخی از آنها با بی توجهی افراد وانتخاب غلط مواد غذایی بوجود آمده و برخی دیگر به دلایل محیطی بوجود می‌آیند. بطور مثال کمبود ویتامین دی در کشور، به دلیل عدم دسترسی افراد به نور خورشید ایجاد می‌شود. چرا که منبع غنی آن در اشعه آفتاب موجود است.

کمبود ویتامین دی در اغلب کشورها دیده می‌شود و راه حل آن قرار گرفتن در زیر نور آفتاب و یا استفاده از مکمل‌های غذایی است. توصیه متخصصان این است که برای جبران این کمبودمصرف مکمل ویتامین دی  زیر نظر پزشک ضرورت دارد .

در رابطه با کمبود آهن نیز که معمولا در خانمها شاهد آن هستیم مصرف مکمل آهن  توصیه می‌شود.بر این اساس اگر فردی دچار کمبود آهن و ویتامین دی باشد به این معنی نیست که تغذیه نادرستی دارد. زیرا کمبود این عناصر تنها ناشی از تغذیه ناصحیح فرد نیست و عوامل محیطی در آن دخالت دارد.


کمبود کلسیم هم در بدن  به دو دلیل ایجاد می‌شود:اول اینکه بدن ویتامین دی  لازم را برای جذب بهتر کلسیم دریافت نکند ونکته دیگر اینکه افراد به میزان کافی از مقادیر کلسیم که در لبنیات موجود است استفاده نکنند.بطور کلی کمبود این سه عنصر در جامعه ما به شدت احساس می‌شود واین امر نیاز به چاره جویی مسئولان حوزه سلامت در کشور دارد.


باید بدانیم چه می‌خوریم
وی افزود: کمبود سایر ویتامین‌ها در بدن به دلیل تغذیه نادرست وعدم استفاده مناسب از گروه‌های مختلف غذایی حادث می‌شود زیرا تمامی این ویتامینها در مواد غذایی موجود هستند. انتخاب صحیح از گروههای غذایی کمک بزرگی به جذب این ویتامینها در بدن می‌کند .حال چگونه متوجه شویم که غذای دریافتی ما کامل بوده و نیاز تغذیه ای ما را برآورده کرده است؟ پاسخ این پرسش با یک مثال ساده بیان می‌شود.

اگر وزن متناسب خانمی طی یک سال گذشته 60 کیلوگرم باشد و این وزن تغییری نکند نشان دهنده این است که میزان غذای رسیده به بدن کافی بوده است لیکن اگر وزن در طی یک سال کاهش یابد نشان دهنده کاهش مواد مغذی در بدن است .این موضوع تنها کفایت مقداری مواد غذایی را نشان می‌دهد و بیان گر دریافت کافی عناصر 34 گانه مواد ویتامینی و مکملها به بدن نیست و در اینجا است که نوع مواد غذایی مصرفی و میزان آن نشان دهنده جذب و یا عدم جذب کافی این مواد به بدن است.

این نکته ای است که اغلب افراد از آن غافل هستند و معمولا در رژیم غذایی از تمامی گروههای غذایی به میزان کافی استفاده نمی‌کنند ؛در واقع سوءتغذیه از انجام این رفتارهای غلط تغذیه ای حادث می‌شود.


این متخصص تغذیه افزود: استفاده از تمامی گروههای غذایی در جلوگیری از ابتلا به سوءتغذیه اهمیت داشته و باید به میزان کافی صورت بگیرد. زیرا در هر گروه غذایی خواص و ویتامینهای منحصر به همان گروه وجود داشته و حذف یکی از گروهها به منزله فقدان عنصر و ویتامین خاصی در بدن تلقی می‌شود. بر این اساس بطور نمونه، میزان مناسب مصرف خشکبار روزانه به میزان دو عدد گردو و 8دانه پسته و بادام ،گروه سبزیجات معادل دو لیوان در روز ،میوه سه سهم ،لبنیات دو تا سه سهم ،گوشت در هفته دو وعده به میزان کافی در نظر گرفته می‌شود.

عادات ناپسند غذایی
مصرف میان وعده های نامناسب برای کودکان از قبیل آبمیوه های صنعتی،کیک و بیسکوییت و سایر تنقلات مضر که تنها باعث احساس سیری در کودک می‌شوند وفاقد خواص وویتامینهای ضروری بدن هستند قطعا ریسک ابتلا به سوءتغذیه را در آنان افزایش می‌دهد.از دیگر اشتباهات تغذیه ای عدم فرهنگ مصرف لبنیات در خانواده ها است که عوارض بسیاری در بلند مدت ایجاد می‌کند.

در مجموع تمامی این عادات ناپسند غذایی سبب می‌شود تنها شکم کودک سیر بماند و سلولهای بدن گرسنه بمانند. گرسنگی سلولی زمانی رخ می‌دهد که ظاهر فرد سالم ولی از درون سلولها فاقد املاح و ویتامینهای لازم باشد.

 این کمبودها در کودکان عوارضی نظیر کوتاهی قد وبهره هوشی پایین را به همراه داشته و در بزرگسالان هم با ضعف سیستم ایمنی،بیماریهای قلبی وعروقی وابتلا به انواع سرطان نمود پیدا می‌کند.

وظیفه اصلی بر دوش متولیان سلامت کشور
مداح ضمن بیان این نکته که در پیشگیری از افزایش آمار سوءتغذیه در کشور نقش دولتمردان اهمیت بالایی دارد گفت:هدف اصلی باید این باشد که جامعه را با نیازمندی‌های اصلی آشنا کنیم و متولیان سلامت مردم موظفند علاوه بر آموزش مردم ،جیره های غذایی را که مردم توانایی خرید آن را ندارند در اختیار آنها قرار دهند.بطور مثال دریافت کافی گروه لبنیات اهمیت بالایی داشته و اگر افرادی در جامعه قادر به تأمین آن نباشند این وظیفه دولت است که این گروه با ارزش غذایی را به آنها برساند.

توزیع جدی و مداوم شیر و لبنیات در مدارس اقدام موثری در این زمینه است. از طرفی نظارت بر بوفه‌های مدارس و حذف فروش مواد بی ارزش غذایی در این اماکن بسیار حائز اهمیت است.


وی در انتها افزود:زمانیکه وزن مناسب نباشد، خصوصا در کودکان،نشان دهنده این موضوع است که غذای کافی به بدن کودک نمی‌رسد و در این زمان قطعا عناصر مغذی هم به بدن نمی‌رسد.

لذا در ابتدا مهم ترین نکته بررسی کمبود وزن کودک و جبران آن است ؛زیرا کمبود وزن خود کمبود عناصر مغذی را به همراه دارد. البته وزن مناسب اصولا به معنی وضعیت مناسب سلولها نیست و همانطور که گفته شد مصرف صحیح و متناسب از تمامی گروههای غذایی نشان دهنده سلامت بدن و سلولهای آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha