رئیس بیمارستان محک، سرطان خون را شایع‌ترین سرطان در کودکان خواند، آمار شیوع آن را سه تا چهار مورد در هر 100 هزار نفر دانست و گفت: 90 درصد بیمارانی که مبتلا به سرطان خون هستند، می‌توانند درمان شوند.

سلامت نیوز:رئیس بیمارستان محک، سرطان خون را شایع‌ترین سرطان در کودکان خواند، آمار شیوع آن را سه تا چهار مورد در هر 100 هزار نفر دانست و گفت: 90 درصد بیمارانی که مبتلا به سرطان خون هستند، می‌توانند درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عظیم مهرور در کنفرانس خبری افتتاح اولین بخش درد و مراقبت‌های تسکینی سرطان کودکان در ایران و خاورمیانه در بیمارستان محک با اعلام این آمار افزود: به طور کلی سرطان خون 25 تا 30 درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و بعد از آن سرطان مغز در رتبه دوم قرار دارد. سرطان چشم نیز در بیمارستان محک رتبه سوم را دارد. به طور کلی جمعیت سرطان در ایران 12 تا 16 مورد در هر 7000 نفر است.


وی افزود: یکی از مشکلات ما دیر مراجعه کردن بیمار است که پاسخ به درمان را با مشکل روبرو می‌کند. شایع‌ترین بیماری که جنین به طور ژنتیکی با آن به دنیا می‌آید نروبلاستوم است.


رئیس بیمارستان محک همچنین در خصوص راه‌اندازی بخش درد و مراقبت‌های تسکینی برای اولین بار در این بیمارستان، گفت: بیمارستان محک در سال 86 با یک بخش سرپایی شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر با سه بخش 15 تختخوابی مستقل به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین بخش پیوند مغز استخوان و ICU‌ در این بیمارستان فعالیت می‌کند. یکی از اهداف بنیانگذاران این سیستم این بود که بیماران تا جایی که ممکن است، درد نداشته باشند. بخش درد و مراقبت‌های تسکینی نیز با 10 تخت فعال شروع به فعالیت می‌کند و بیمارانی که در مراحل آخر درد هستند و رنج می‌کشند، تنها گذاشته نمی‌شوند. در آینده شاهد مرکز دیگری در بیمارستان محک در حوزه مراقبت‌های حمایتی خواهیم بود.


رئیس بیمارستان محک با تاکید بر اینکه ثبت سرطان در ایران بسیار ضعیف است، گفت: تا 30 سال گذشته بسیاری از کودکان به دلیل بیماری‌های دیگر مانند ذات الریه، اسهال و استفراغ، بیماری‌های عفونی و ... از دست می‌رفتند. با افزایش تکنیک‌های تشخیصی و بیماریابی و همچنین پیشرفت علم، آمار تشخیص بیماری‌هایی مثل سرطان، سل و ... که در مراحل اولیه قابل تشخیص نبودند، بالاتر رفته است. این عوامل دست به دست هم داده‌اند که ما فکر کنیم سونامی سرطان ایجاد شده است.


وی ادامه داد: البته عوامل خطر نیز همچنان وجود دارد و نمی‌شود تنها یک مورد را به عنوان عامل اصلی معرفی کنیم. این عوامل مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که در افراد با استعداد خاص ژنتیکی باعث بروز سرطان می‌شود.


در ادامه این نشست دکتر فرید ابوالحسن قره داغی، رئیس بخش تحقیقات و دپارتمان درد بیمارستان محک در خصوص راه‌اندازی بخش درد و مراقبت‌های تسکینی، گفت: از پنج سال گذشته برنامه‌ای تدوین شد و ما از همان موقع در صدد راه‌اندازی دپارتمان درد در محک بودیم. در بیشتر مراکز درمان سرطان در کشورهای مختلف، بخش مراقبت‌های تسکینی وجود دارد، اما در ایران این اولین مرکز است. بیماری که با تشخیص سرطان وارد مراکز درمانی می‌شود از اولین روز تا آخرین روز تحت پوشش این دپارتمان قرار می‌گیرد.


قره داغی افزود: به طور متوسط 35 تا 50 درصد بیمارانی که با سرطان مراجعه می‌کنند در مراحل ابتدایی درد دارند. 96 درصد آنها نیز در مراحل انتهایی درد می‌کشند. سرطان غیر از هزینه درد هم دارد.


وی با اشاره به اینکه یک بیمار سرطانی ممکن است به خاطر درد و ترس از اقدامات درمانی دوباره، به مراکز درمانی مراجعه نکند، افزود: عواملی نظیر اقدامات درمانی، سندرم‌های سرطان، جراحی‌ها و دست اندازی‌های مختلف در نقاط مختلف بدن، انواع گوناگونی از درد را ایجاد می‌کنند که به همین خاطر بیمار ممکن است دوباره به مراکز درمانی مراجعه نکند.


قره داغی با تاکید بر مجهز بودن این بخش به جدیدترین تجهیزات و فناوری‌های روز ادامه داد: اگر بیمار در مراحل اولیه درد مراجعه کند، بسیاری از اقدامات پیشگیرانه را می‌شود، انجام داد. بسیاری از سرطان‌ها منجر به قطع شدن اندام بیمار می‌شوند و تقریبا همه کسانی که یک عضو خود را از دست داده‌اند از درد خیالی در اندامی که وجود ندارد، رنج می‌برند. ما مجهز به روش‌هایی هستیم که روی شبکه‌های عصبی بیمار تاثیر می‌گذارد و تغییرات مغزی که بیمار را دچار مشکل می‌کند از بین می‌برد. همچنین بخش درد ما مجهز به انواع گازهای بی‌دردسازی، سونوگرافی تشخیصی و درمانی و پمپ‌های تزریقی برای کنترل سندرم‌های درد است.


وی ادامه داد: این بخش اولین بخش مدیریت درد در سرطان است که 14 اتاق دارد؛ 10 اتاق برای بستری و 4 اتاق نیز برای عمل جراحی اختصاص داده شده است. همچنین برای نوردرمانی، رایحه درمانی و موزیک درمانی نیز اتاق‌هایی وجود دارد.


قره‌داغی همچنین از برگزاری نخستین کنگره بین المللی مدیریت درد در سرطان همراه با چهارمین کنگره ملی طب درد در سال جاری خبر داد.
در ادامه این نشست دکتر آراسب احمدیان در خصوص سابقه فعالیت موسسه محک گفت: محک امسال وارد بیست و پنجمین سال فعالیت خود شده و تجربه ارزشمندی را پشت سر گذاشته است. محک با هدف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها تاسیس شده است.


وی افزود: سال 86 بیمارستان فوق تخصصی سرطان را بهره برداری کردیم که منحصرا به موضوع سرطان می‌پردازد. تمام این فعالیت‌ها با مشارکت‌های مردمی صورت می‌گیرد. این مشارکت‌ها مشروط بر این است که اصول عملکرد در دو محور شفافیت و پاسخگویی به عنوان یک سازمان مردم نهاد رعایت شود.


احمدیان با بیان اینکه محک در طول 25 سال فعالیت خود همواره خود را در معرض ارزیابی‌های ملی و بین‌المللی قرار می‌دهد، ادامه داد: وجود صورت‌های مالی به همراه گزارش بازرسان بر روی سایت این امکان را به خیرین می‌دهد که در جریان نحوه عواید و هزینه‌کرد آن قرار گیرند. ما تا به حال شش ممیزی را پشت سر گذاشته‌ایم و بر اساس آخرین ممیزی بین 263 موسسه غیردولتی در دنیا در رتبه دهم قرار گرفته‌ایم.


احمدیان در ادامه با اشاره به رشد 16 درصدی ثبت بیمار در محک در فاصله سال‌های 79 تا 93 گفت: به طور کلی از بدو تاسیس محک تا کنون 23 هزار و 222 پرونده ثبت شده است و 13 هزار و 586 نفر نیز تحت پوشش یکی از خدمات حمایتی ما بوده‌اند.


بخش درد و مراقبت‌های تسکینی سرطان کودکان به عنوان بخشی از دپارتمان درد در بیمارستان محک رسما آغاز به کار کرد. این بخش به ارائه تمام مراقبت‌های تسکینی و حمایتی مورد نیاز کودک مبتلا به سرطان از ابتدای پذیرش تا مراحل پایانی درمانی می‌پردازد و شامل مرکز تشخیصی، تحقیقاتی و درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha