نیمه‌شب چهارشنبه مسوولان دو وزارتخانه بهداشت و درمان و وزارت كار تصمیم گرفتند در كنار یكدیگر بایستند و رو به دوربین لبخند بزنند تا روز پنجشنبه خبر «تشكیل سه كارگروه برای برون‌رفت از مشكلات طرح تحول سلامت» روی سایت اطلا‌ع‌رسانی سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد، خبری كه بعد از ١٠ روز مجادله هر روزه رسانه‌ای میان دو وزارتخانه بر سر طرح تحول سلامت و بیمه‌های درمانی، به نظر می‌رسد به نوعی نشانه بالا رفتن پرچم سفید میان دو طرف باشد.

سلامت نیوز: نیمه‌شب چهارشنبه مسوولان دو وزارتخانه بهداشت و درمان و وزارت كار تصمیم گرفتند در كنار یكدیگر بایستند و رو به دوربین لبخند بزنند تا روز پنجشنبه خبر «تشكیل سه كارگروه برای برون‌رفت از مشكلات طرح تحول سلامت» روی سایت اطلا‌ع‌رسانی سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد، خبری كه بعد از ١٠ روز مجادله هر روزه رسانه‌ای میان دو وزارتخانه بر سر طرح تحول سلامت و بیمه‌های درمانی، به نظر می‌رسد به نوعی نشانه بالا رفتن پرچم سفید میان دو طرف باشد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت:«طرح تحول سلامت مهم‌ترین طرح دولت جناب آقای دكتر روحانی در بعد سیاست داخلی است و هیچ مساله‌ای نباید مانع اجرای آن شود.» مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اعلام این نكته پس از جلسه مشترك میان دو وزارتخانه تلاش كرد تا نشان دهد مجموعه وزارت كار تصمیم خود را مبنی بر حمایت از یكی از پرسروصداترین طرح‌های دولت گرفته است. سید تقی نوربخش در توضیح جلسه چهارشنبه شب كه تا بامداد پنجشنبه به طول انجامید، گفت: «این نشست با حضور جناب آقای دكتر ربیعی، جناب آقای دكتر هاشمی و مسوولان ارشد دو وزارتخانه در جوی كاملا صمیمی و همراه با همدلی برگزار شد.»

به گفته او پس از مطرح شدن مسائل فی‌مابین «به طور شفاف» مقرر شده است تا با تشكیل سه كارگروه ویژه مسائل، بررسی و راه‌حل‌های لازم استخراج و عملیاتی شود: «كارگروه پیگیری پرداخت بدهی بیمه‌ها به مراكز درمانی دانشگاه‌ها، كارگروه كنترل مصارف درمانی و دارویی و همچنین كارگروه هماهنگی میان معاونین دو وزارتخانه به عنوان سه كارگروه مصوب نشست یاد شده هستند.»

اواخر آبان زمزمه‌های طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت در خصوص طرح تحول سلامت كلید خورد. زمزمه‌هایی كه پس از چند ماه مجادلات پنهان و پیدا در خصوص عملكرد وزارت بهداشت آغاز شد. بعد از تاكید وزیر بهداشت به لزوم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه درباره تجمیع بیمه‌های پایه، دامنه اختلافات میان دو وزارتخانه بالاتر گرفت تا جایی كه پای دو وزیر نیز به میان كشیده شد. وزیر بهداشت جمعه هفته گذشته دلایل هجمه‌های اخیر به وزارت بهداشت را «نتیجه رضایت‌بخش جلسه مشترك با دولت برای حل بدعهدی بیمه‌های پایه در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های دولتی و وادار شدن بیمه‌های پایه و مسوولان ناظر بر آنها به رعایت قانون» دانست.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین روز دوم آذر با انتقاد از بیمه تامین اجتماعی گفت: «ما یك صحبتی كردیم كه بخش درمان تامین اجتماعی زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد. عده‌ای نسبت به این جمله واكنش نشان دادند و گفتند به دنبال تحقیق و تفحص از نظام سلامت هستند،‌ای كاش آنها تحقیق و تفحصی كنند تا ببینند پولی كه كارگران برای درمان طی ٣٠ سال به تامین اجتماعی پرداخت كرده‌اند كجا هزینه شده است.»


پس از این صحبت‌ها بود كه سرانجام واكنشی صریح از جانب وزیر كار نسبت به شفاف شدن فضای مالی بیمه‌های سلامت تامین اجتماعی صورت گرفت. اواخر هفته گذشته علی ربیعی در نامه‌ای به رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی خواستار تهیه و ارایه گزارشی از منابع و مصارف انجام شده سازمان مذكور شد. در این نامه آمده بود: «با توجه به سپری شدن نزدیك به ٢٧ ماه از شروع به كار دولت تدبیر و امید و برای ارزیابی میزان تحقق برنامه‌های بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی لازم است حداكثر ظرف پنج روز ضمن تهیه و ارایه گزارشی از منابع و مصارف انجام شده آن سازمان در زمینه بیمه‌های بیكاری، درمان در دو سال اول دولت یازدهم، روند مصرف مبالغ بیمه درمان در بیش از ٣٠ سال گذشته و نیز مقایسه با دورانی كه بیمه‌ها تحت نظر وزارت بهداری (سابق) و بهداشت و درمان و آموزش پزشكی بوده‌اند به تفكیك استخراج و به اینجانب ارایه گردد.» اولتیماتوم وزیر به تامین اجتماعی نشان از این داشت كه قرار است پس از اشاره وزیر بهداشت به گزینه «قرار گرفتن بخش درمان تامین اجتماعی زیرنظر وزارت بهداشت» وزارت كار مصمم است تا به مقایسه تجربه وزارت بهداشت در مدیریت بیمه‌ها و سازمان تامین اجتماعی فعلی بپردازد.


حالا با انتشار خبر نشست مشترك و ظاهر شدن چهره خندان دو وزیر به نظر می‌رسد این مجادله به پایان رسیده یا دست كم قرار است از میدان دید رسانه‌ها خارج شود. رییس سازمان غذا و دارو روز گذشته در مورد نشست مشترك به «تسنیم» گفت: «در این دیدار سه محور از مهم‌ترین مباحث بود از جمله حل مشكلات از طریق گفت‌وگوهای رودررو تا از طرح مسائل اختلافی در رسانه‌ها پرهیز شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha