وزیر بهداشت، گسستگی در عرصه سیاست‌گذاری و تخصیص منابع را از مهمترین چالش‌های حوزه سلامت عنوان كرد و با اشاره به مشكلات ناشی از فرایند طبی كردن بخش سلامت گفت: فرایند طبی كردن سبب می‌شود تا طبابت امكان مراقبت همه جانبه را از دست بدهد.

دكتر لنكرانی در مراسم بزرگداشت روز پزشك با اشاره به تحولات عرصه سلامت طی 30 سال انقلاب اسلامی افزود: طبق آمارهای وزارت بهداشت طی دو دهه گذشته بیش از 4 هزار نفر تنها برای جراحی قلب به خارج از كشور اعزام می‌شدند. این در حالی است كه اكنون حركت جامعه پزشكی رو به جلو بوده و بنابراین در 23 تا 24 استان كشور جراحی قلب به صورت روزمره انجام می‌شود و سالیانه حدود 20 هزار جراحی قلب، 260 آنژیوگرافی و بیش از دو هزار پیوند كلیه در كشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه امروزه موضوع سلامت و شاخص‌های مرتبط با آن با 30 سال گذشته كشور بسیار متفاوت است، افزود: به عنوان مثال مرگ و میر مادران باردار كشور طی 30 سال گذشته بیش از 250 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده است. همچنین مرگ و میر كودكان زیر 5 سال بیش از 160 مورد در هر 100 هزار مورد بوده است كه به بركت تلاشهای صورت گرفته در نظام سلامت، مرگ و میر مادران باردار در سال 84 به 27 مورد و در سال 87 به 22 مورد به ازای هر 100 هزار نفر رسیده است. در اهداف هزاره سوم اعلام شده كه كشورهای جهان باید تلاش كنند كه تا سال 2015 میلادی 75 درصد مرگ و میر مادران باردار را كاهش دهند. این در حالی است كه این اتفاق اكنون در كشور ما رخ داده است.

وی تربیت نیروی انسانی را یكی از ركن‌های حوزه سلامت در سالهای پس از انقلاب عنوان كرد و گفت: اكنون در 25 رشته تخصصی و حدود 40 رشته فوق تخصصی و فلوشیپ نیروی انسانی در كشور تربیت می‌شود امیدواریم كه در همه رشته‌های مورد نیاز به درجه‌ای از خودكفایی برسیم. این در حالی است كه برای آن كه بتوان سلامت را برای همه كشور به ارمغان آورد با چالش‌هایی نیز روبرو هستیم.

لنكرانی یكی از مهمترین چالش‌های نظام سلامت را گسست در عرصه سیاستگذاری،‌ نظارت، ارزشیابی و تخصیص منابع این حوزه دانست و گفت: این گسست از اوایل دهه 80 بیشتر شده است و اكنون در تدوین برنامه توسعه پنجم یكی از سیاست‌های ابلاغ شده آن است كه به آن یكپارچگی در حوزه سلامت بازگردیم.

وی موضوع بیمه پایه همگانی و بیمه سلامت را از جمله چالش‌ها و دغدغه‌های مسئولان سلامت عنوان كرد و گفت: تجربه نظام ارجاع و پزشك خانواده توانست حدود 23 میلیون نفر از جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار دهد. همچنین توانست كار پزشكی را گسترده تر كرده و به آن معنا دهد و به پزشك عمومی به عنوان كار حاشیه‌ای نگاه نشود بلكه به عنوان حرفه اصلی در نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس طراحی كه امروز برای پزشك خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر صورت گرفته با تاكید بر نقش پزشك عمومی است.

وزیر بهداشت طبی كردن سلامت را یكی دیگر از چالش‌های پزشكی امروز دنیا برشمرد و افزود: این طبی كردن سبب می‌شود كه به همه امور از دید بیماری و بیمار پنداری نگریسته شود. به عنوان مثال زایمان كه یك واقعیت فیزیولوژیك است با این دید به یك بیماری تبدیل می‌شود كه نتیجه آن این است كه نرخ برخی مداخلات در آن افزایش یافته و به دنبال آن بیماری زایی و مرگ و میر نوزاد نیز افزایش می‌یابد. در مجموع فرایند طبی كردن سبب می‌شود تا طبابت نگاه همه جانبه خود را از دست بدهد و امكان مراقبت همه جانبه را از طب سلامت سلب كند. راه حل این موضوع جز با توجه جامعه پزشكی قابل وصول نیست البته نظام‌های تشویق، ترغیب و سیاست گذاری‌ها در این زمینه بسیار موثر است.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب زاد روز ابوعلی سینا به عنوان روز پزشك افزود: آنچه كه ابوعلی سینا را از دیگر عالمان طب پزشكی ممتاز می‌كند آن است كه طبابتش را برپایه یك سری اصول فلسفی شكل داد كه نگاه به حیات انسان را معنا می‌دهد. امروز نیز با گذشت حدود هزار و 60 سال این نگاه همچنان احساس می‌شود. طبابت جزئی از حیات بشری است و اگر این ارتباط یك ارتباط مبتنی بر احكام فلسفی نباشد ممكن است انسان جهت گیریهای اصلی را فراموش كند.

وی گفت: شاید با این سمت آخرین باری باشد كه در جمع پزشكان صحبت می‌كنم بنابراین لازم است از همراهی جامعه پزشكی طی 30 سال گذشته به ویژه چهار سال اخیر تشكر كنم. نكات برجسته و قابل افتخار آنچه كه طی 4 سال گذشته و همچنین 30 سال انقلاب رخ داده مرهون تلاش پزشكان است. اگر امروز می‌بینید كه در جاسك، چالدران، رامهرمز یا سرخس علیرغم دوری از مركز، بسیاری از خدمات تخصصی ارائه می‌شود این امر امكان ندارد جز با تلاش و ایثار پزشكان. این تلاش‌ها منجر به ارتقا شاخص‌های بهداشتی و امید به زندگی در كشور شده است. در صورتی كه نگاه سلامت محور را با این تلاش‌ها همراه كنیم آینده نظام سلامت كشور بسیار بهتر خواهد بود.

وزیر بهداشت در پایان از پزشكان خواست تا با همدلی و همراهی كمك كنند كه دولت دهم نیز مسیر ارتقای حوزه سلامت را ادامه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha