رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی از راه‌اندازی نخستین مرکز روزانه نگهداری آموزشی توانبخشی ضایعات نخاعی تهران خبر داد.

سلامت نیوز:رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی از راه‌اندازی نخستین مرکز روزانه نگهداری آموزشی توانبخشی ضایعات نخاعی تهران خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، علی ضرابی در نشست خبری که در مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت برنامه‌ای برای درمان بیماران نخاعی انجام نگرفته است، در حالی که این بیماران در کشور نیازمند حمایت‌های فراوانی جهت ادامه زندگی هستند.


وی به موضوع مسکن بیماران ضایعات نخاعی اشاره کرد و افزود: در تهیه مسکن استاندارد برای معلولین در کشور توجه نشده است و در دولت قبل مسکن مهر ویژه معلولین ساخته شد که به دلیل قرار گرفتن این مسکن‌ها در حاشیه شهر مناسب معلولان نیست.


رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی با تأکید بر اینکه مسکن برای معلول باید امنیت اجتماعی به همراه داشته باشد، گفت: از لحاظ اقتصادی نیز مسکن مهر برای معلولین ارزشی ندارد چرا که مسکن مهر در حاشیه شهر سبب شده که افراد دید آسایشگاه معلولین به آن داشته باشند و از خرید آن صرفنظر کنند.


به گفته ضرابی امنیت معلولین در مسکن مهر تأمین نمی‌شود چرا که در مرکز شهر گاهی ویلچر معلول را از او می‌گیرند و با بی‌رحمی آن را کنار خیابان رها می‌کنند، بنابراین مسکن علاوه بر استاندارد باید برای معلول امنیت نیز داشته باشد.


وی در ادامه اظهار کرد: درمان بیماران نخاعی بسیار هزینه‌بر است چرا که این فرد در تمام عمر باید تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار گیرد، بیمه‌های درمانی پایه به درد بیماران نخاعی نمی‌خورد و نیازهای آنها را پوشش نمی‌دهد.


رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی با اشاره به اینکه حدود 2293 معلول ضایعات نخاعی در تهران وجود دارد، گفت: این در حالی است که بسیاری از بیماران هیچ شناسایی نشده و پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور بیشتر باشد.


ضرابی ادامه داد: نیازهای بیماران ضایعات نخاعی را تنها بهزیستی نمی‌تواند رفع کند و نیازمند همکاری وزارت بهداشت، دادگستری، قوه قضاییه، شهرداری، خیرین مدرسه‌ساز و ... هستیم چرا که موضوع معلولان و مشکلات آنها یک بحث ملی است و دستگاه‌های بسیاری در جهت رفع مشکلات آنها باید مساعدت داشته باشند.


وی در ادامه از راه‌اندازی اولین مرکز روزانه نگهداری، آموزشی و توانبخشی ضایعات نخاعی استان تهران خبر داد و گفت: این مرکز طی چند روز آینده با حضور وزیر بهداشت در مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران راه‌اندازی می‌شود.


به گفته وی، بیشتر خدمات در این مرکز برای معلولان کم‌هزینه یا رایگان خواهد بود و طول مدت بهره‌مندی از این مرکز برای بیمار بستگی به سطح آسیب جسمانی وی دارد.


ضرابی افزود: اولویت ارائه خدمات در مرکز روزانه نگهداری آموزشی توانبخشی ضایعات نخاعی تهران با بیمارانی است که در مرحله زمان طلایی به سر می‌برد در واقع یعنی فرد معلول کمتر از یک سال از معلولیت آن گذشته باشد.


رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در این مرکز معلولان را توانمند سازیم تا بتوانند ادامه زندگی و حیات خود را در کنار سایر افراد جامعه با کمترین مشکل داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: مرکز روزانه نگهداری، آموزشی و توانبخشی ضایعات نخاعی استان تهران یک مرکز بین راهی به شمار می‌رود البته باید فازهای بعدی نیز در این زمینه انجام گیرد. در واقع مرکز بین راهی مرکزی بین بیمارستان تا خانه است تا بیمار معلول بتواند به سطح توانمندی در زندگی دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha