شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

طلاق كه در تمامی سال‌های یك دهه اخیر همواره روند رو به رشدی داشته است، سازمان‌ها و نهادهای مختلف را بر آن داشته تا برنامه‌هایی را در راستای كنترل و كاهش این آسیب اجتماعی اجرا كنند. در این میان آنچه كارشناسان بر آن تكیه دارند استفاده از روش‌هایی برای مقابله با طلاق است كه با تغییرات زندگی هماهنگ باشند. به تازگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به سازمان‌هایی اضافه شده است كه قصد دارند در زمینه كنترل و كاهش طلاق فعالیت كنند. آنطور كه یك مقام مسئول در این معاونت اعلام كرده است سامانه تلفنی 101 كه پیش از این به بررسی مطالبات زنان می‌پرداخت به زودی مشاوره طلاق خواهد داد.

سامانه‌ای برای‌طلاق‌نگرفتن

سلامت نیوز: طلاق كه در تمامی سال‌های یك دهه اخیر همواره روند رو به رشدی داشته است، سازمان‌ها و نهادهای مختلف را بر آن داشته تا برنامه‌هایی را در راستای كنترل و كاهش این آسیب اجتماعی اجرا كنند. در این میان آنچه كارشناسان بر آن تكیه دارند استفاده از روش‌هایی برای مقابله با طلاق است كه با تغییرات زندگی هماهنگ باشند. به تازگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز به سازمان‌هایی اضافه شده است كه قصد دارند در زمینه كنترل و كاهش طلاق فعالیت كنند. آنطور كه یك مقام مسئول در این معاونت اعلام كرده است سامانه تلفنی 101 كه پیش از این به بررسی مطالبات زنان می‌پرداخت به زودی مشاوره طلاق خواهد داد.
 
به گزارش سلامت نیوز،به ازای 724 هزار و 324 ازدواج سال 93، 163 هزار و 569 طلاق روی داده‌اند، یعنی از هر 4/4 ازدواج در كشور ما یكی‌شان سرنوشتش طلاق می‌شود. این آمار زمانی از یك بحران بزرگ حكایت می‌كند كه نگاهی به ده سال قبل بیندازیم در سال 83، 723 هزار و 976 مورد ازدواج در كشور ایران به ثبت رسیده است كه اگر آمار 73 هزار و 882 طلاق را در نظر بگیریم نسبت ازدواج به طلاق 8/9 درصد می‌شود، یعنی از هر ده ازدواج یكی از آنها به طلاق می‌رسید. در یك فاصله ده ساله در كشور ایران آمار طلاق دوبرابر شده است و عدد پنج رقمی طلاق، شش رقمی شده است. صحبت كردن از این آمارها حتی روی كاغذ هم یك فاجعه است چه برسد به اینكه بخواهیم عواقب این مساله را در واقعیت جامعه بسنجیم. مسأله طلاق در كشور ما بسیار پیچیده‌تر از چیزی است كه بتوان با چند عدد و رقم از آن صحبت كرد. سر بر آوردن ژانرهای جدید طلاق عمق فاجعه را دو چندان كرده است، به حدی كه با گسترش طلاق عاطفی می‌توان از آمار چند برابری زندگی‌هایی صحبت كرد كه از هم پاشیده‌اند و كسی از آنها خبر ندارد. روند رو به رشد طلاق در جامعه ایران باعث شده است كه سازمان‌های مختلف آستین بالا بزنند و برنامه‌های مختلفی را در این زمینه اجرا كنند، ولی به نظر می‌رسد كه این برنامه‌ها راه به جایی نبرده باشند زیرا معضل طلاق سال به سال بحرانی‌تر می‌شود و حال ناخوش جامعه از زمستانی دیگر خبر می‌دهد.


  سامانه 101 مشاوره‌طلاق می‌دهد
تدوین برنامه‌های متناسب با روح زمان یكی از مواردی است كه سازمان‌های مختلف تلاش دارند در برنامه‌های خود در پیشگیری و مدیریت معضل طلاق مورد توجه قرار دهند. روز گذشته، معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: از این پس از سامانه پیامكی 101 استفاده‌های آموزشی نیز خواهیم كرد تا از این طریق به ارتقای مهارت‌ها و قابلیت‌های زنان و خانواده‌ها كمك كنیم. اطهره نژادی افزود: تاكنون از زنان در نقاط مختلف ایران درخواست كرده بودیم به ما مطالبات حوزه زنان را اطلاع دهند تا به صورت روزآمد و پویا از خواسته‌های مردم اطلاع یابیم. او با اشاره به انتقادات مطرح شده در زمینه عملكرد معاونت امور زنان و خانواده گفت: مهم‌ترین افرادی كه به ما در جهت اطلاع از نیازهای واقعی مردم و میزان تفاوت آن با نیازهای گروه‌های خاص كمك می‌كنند، خود مردم هستند و ما از این اطلاعات برای پیشبرد امور استفاده می‌كنیم. معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: از 11 تیرماه هم‌زمان با ولادت امام حسن (ع) كه سامانه 101 راه‌اندازی شد، پیامك‌های زیادی به دست ما رسیده است و اطلاعاتی از نیازهای زنان مناطق مختلف كشور را به دست آورده‌ایم. ما قصد داریم تعامل خود را بیشتر كنیم و آموزش‌های مورد نیاز را به زنان كشور ارائه دهیم. به گزارش ایسنا، نژادی گفت: ما قصد افزایش تعامل خود با زنان و خانواده را داریم، در این جهت آموزش‌های مورد نیاز را به آنان ارائه خواهیم داد. یكی از این آموزش‌ها می‌تواند در جهت كاهش طلاق باشد چراكه طلاق با نگاه كنترلی صرف كاهش نمی‌یابد؛ بلكه برای پیشگیری از طلاق باید به مردم آموزش دهیم.


  طلاق به برنامه ششم توسعه راه یافت
روز گذشته راه اندازی مشاوره از طریق سامانه 101 تنها خبری نبود كه از معاونت زنان و خانواده درباره مساله طلاق مطرح شد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینكه 55 درصد علت طلاق‌ها ناشی از اعتیاد است، گفت: در قانون پنجم توسعه نیز به موضوع توجه به آسیب‌های اجتماعی مطرح شده بود اما در حال حاضر حتی پیش‌نویس آن‌ هم نوشته‌ نشده است. شهیندخت مولاوردی با بیان اینكه در بحث طلاق باید به دنبال راهكاری اساسی باشیم، افزود: در بحث طلاق‌های عاطفی می‌توان قبل از آن با انجام مشاوره از اینگونه طلاق‌ها جلوگیری كرد و باید به سمت پیشگیری و بازدارندگی در ارتباط با طلاق‌های عاطفی حركت كنیم. او بیان كرد: بیكاری، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی ازجمله علل طلاق است اما اعتیاد بنیان خانواده را تضعیف می‌كند به طوری كه امروز 55 درصد علت طلاق‌ها ناشی از اعتیاد است و متأسفانه 62 از درصد معتادان متأهل هستند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح كرد: ما در قانون برنامه ششم توسعه به دنبال تنظیم برنامه‌های واقع‌بینانه همراه با احكام مفید در اجرایی كردن طرح‌ها هستیم. به گزارش فارس، شهیندخت مولاوردی خاطرنشان كرد: حفظ امنیت اجتماعی و مصونیت خانواده‌ها از تزلزل در رأس اهداف و سیاست‌های من است و ما توجه داشته باشیم كه امروز خانواده‌ها درگیر فضای مجازی و واقعی شده‌اند و موارد فضای مجازی را نباید نادیده بگیریم.


  آدرس اشتباهی ندهید!
یك فعال حوزه زنان اقداماتی مانند راه اندازی سامانه مشاوره طلاق را دادن آدرس‌های اشتباه می‌داند و معتقد است كه باید به جای این اقدامات، پیشگیری از طلاق را در رأس برنامه‌ها قرار داد. ثریا عزیرپناه، اقداماتی مانند راه اندازی مركز مشاوره و سامانه تلفنی مشاوره را اقداماتی می‌داند كه هزینه، منابع و انرژی زیادی صرف آنها می‌شود ولی هیچ‌گاه نمی‌توانند به نتیجه مورد نظر برسند زیرا مشكل ریشه‌ای‌تر از این حرف‌هاست و باید اقدامات برای آن هم ریشه‌ای باشند. او با بیان اینكه شاید این مراكز تا حدودی بتواند تأثیرگذار باشد ولی اقدامات باید به مراحل قبل‌تر و ریشه‌ای‌تر بروند و فضاهایی فراهم شوند تا ازدواج‌های مطمئن و پایدار در جامعه صورت بگیرند، می‌گوید: باید تمهیداتی اندیشیده شود كه خانواده كارآمد كه وظایفش را به درستی انجام دهد در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. او می‌افزاید: نهادهای مسئول اگر می‌خواهند به تناسب تغییراتی كه در جامعه روی داده است، مداخله سازنده داشته باشند، درست‌ترین كار این است كه مرحله كمك‌رسانی و كاهش آسیب را عقب‌تر ببرند. او به 13 میلیون دانش‌آموزی كه در اختیار آموزش و پرورش هستند اشاره می‌كند و می‌گوید: آموزش و پرورش می‌تواند همزیستی مسالت آمیز انسان‌ها و مهارت‌های زندگی را از سنین ابتدایی به دانش‌آموزان آموزش دهد، تا از این طریق دانش‌آموزان توانایی حل مساله پیدا كنند. او به ظرفیت جامعه از نظر علمی و مالی اشاره می‌كند و می‌گوید: باید در جای درست از ظرفیت بالای روانشناسان و كارشناسان مسائل اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha