وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت از جمله کسری بودجه‌های پیش آمده، نوک انتقاد خود را به سمت بودجه‌های صرف شده برای طرح بیمه همگانی گرفت وبااشاره به اینکه علت کسری بودجه ناشی از آن است؛ از این بابت از دولت انتقاد کرد. این درحالی‌ست که رئیس دولت یازدهم پیش از این بیمه همگانی را از افتخارات ملی دانسته بود.

انتقاد هاشمی از بودجه‌های صرف شده برای طرح بیمه همگانی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت از جمله کسری بودجه‌های پیش آمده، نوک انتقاد خود را به سمت بودجه‌های صرف شده برای طرح بیمه همگانی گرفت و با اشاره به اینکه علت کسری بودجه ناشی از آن است؛ از این بابت از دولت انتقاد کرد. این درحالی‌ست که رئیس دولت یازدهم پیش از این بیمه همگانی را از افتخارات ملی دانسته بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته در بیست و دومین مجمع عمومی «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران» با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و در ارتباط با مشکلات این طرح اظهار کرد: اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم. در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد!»


وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کسری بودجه در طرح تحول سلامت گفت: «پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده ۵ میلیون نفر بود و منابع آن ۵۵۰ میلیار تومان پیش‌بینی شده بود... دوستان ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردند و سرانه این بیمه برای کسی که ۳۰ سال سابقه قدمت دارد و با کسی که امروز دفترچه می‌گیرد؛ یکی بود و این بود که ما دچار کسری بودجه شدیم.»


این مطالب در حالی از سوی وزیر بهداشت دولت یازدهم بیان می‌شود که رئیس دولت در جشن بیمه سلامت، بیمه همگانی را یکی از ملزومات، در کنار اجرای طرح تحول سلامت خوانده و گفته بود: «برای طرح تحول سلامت ما می‌بایست در کنار آن؛ دو کار ارزشمند دیگر انجام می‌دادیم که یک کار، بیمه و همگانی کردن بیمه بود.»


حسن روحانی در این مراسم آرزوی دیرین مردم ایران را روزی دانست که چتر بیمه سلامت بتواند؛ بر سر همه مردم ایران سایه بیفکند و تصریح کرده بود: «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما امروز می‌توانیم بگوییم؛ خوشبختانه تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی هستند. این افتخار برای شما ملت ایران است و دولت هم به عنوان خادم مردم در این افتخار خودش را سهیم و شریک می‌داند.»


او همچنین اظهار کرده بود که «فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است. بیمه همگانی، همه عدالت نیست، اما قطعاً بخشی از عدالت است. بیمه همگانی همه رضایتمندی جامعه نیست، اما بخشی از رضایتمندی و خواست جامعه است.»


چاه ویل طرح تحول سلامت، ته ندارد


قرار گرفتن نوک پیکان انتقاد وزیر بهداشت به سوی دولت به دلیل ایجاد کسری بودجه در اجرای طرح تحول سلامت این سوال را پیش می‌آورد؛ در شرایطی که این طرح بخش قابل توجهی از منابع مالی را به خود اختصاص داده است، چه گونه کسری بودجه برای این طرح کار را به جایی رسانده که وزیر بهداشت نوک پیکان نقد خود را این بار به سوی دولت و طرح بیمه همگانی که رئیس دولت آن را افتخار ملی می‌داند؛ می‌گیرد؟ آیا چاه ویل طرح تحول سلامت حتی با این میزان بودجه نیز پرنمی‌شود که بیمه شدن ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر از هموطنانمان باعث شود که وزیربهداشت اجرای آن را بایارانه نقدی قیاس کند یا اینکه ایشان چشم به منابع دیگر سازمان‌ها داشته باشد؟


یکی از شواهد گواه بر این مساله تمایل وزارت بهداشت به طرح تجمیع بیمه‌هاست تا از این طریق نیز بتواند بر بودجه و منابع صندوق تامین اجتماعی که در طی سالیان دراز با پرداخت حق بیمه از محل دسترنج کارگران کشور فراهم آمده است؛ بخشی از این کسری بودجه‌ها را رفع کند و حالا پس از آن نوبت به بیمه همگانی رسیده است، چرا که منبع این بیمه نیز می‌توانسته؛ بخشی از ظرفیت بی‌انتهای طرح تحول سلامت را نیز پر کند.


بودجه طرح تحول سلامت کجا هزینه شده‌است؟


طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت که به تازگی از سوی نمایندگان مطرح شده است؛ اگر بتواند، جان سالم به در ببرد؛ قطعا می‌تواند پاسخ این سوالات را به خوبی روشن کند، هرچند که هم اکنون افرادی از بدنه سلامت کشور نیز گمانه‌زنی‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، همانند اظهارات دبیرکل خانه پرستار که معتقد است بودجه طرح تحول سلامت برای مردم هزینه نشده و بخش عمده آن برای بالا رفتن تعرفه‌های پزشکی صرف شده و به جیب پزشکان رفته است و یا صحبت‌های احمد توکلی نماینده مجلس نیز که تاکیدی بر همین مساله است.


توکلی چندی پیش در انتقاد به طرح تجمیع بیمه‌ها و تا کید بر لزوم انجام طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت گفت: «به وزیر محترم گفتم معاون محترم شما یک روز در هفته در بیمارستان مشغول خدمت هستند و ماهانه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند. مگر ایشان چقدر در تولید ناخالص ملی نقش دارند که تصمیم دارید این حقوق را به ۲۰۰ میلیون تومان در ماه برسانید.»


سخنان توکلی و دیگر نماینده مجلس «موسی الرضا ثروتی»که عنوان کرده بود: «افزایش غیرمنطقی تعرفه‌های درمانی باعث افزایش سرسام آور دستمزد پزشکان شده‌ به طوری که از زمان اجرای طرح تحول سلامت دریافتی ماهانه برخی پزشکان دست‌کم بصورت متوسط تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و حتی ارقام بیشتری نیز گفته می‌شود» چشم‌انداز روشنی را از انتقادات وزیر بهداشت نسبت به کسری بودجه نشان می‌دهد، چرا که مشخص است با این تعرفه‌های نجومیِ دستمزد پزشکان؛ کسری بودجه مساله دور از ذهنی به نظر نمی‌آید و ریشه دل‌نگرانی‌های وزیر بهداشت روشن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha