شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 16893

دانشمندان داروی جدیدی به نام RepPro کشف کرده‌اند که می‌تواند جایگزین آسپیرین و یا سایر عوامل ضدانعقاد مورد استفاده در جلوگیری از لخته شدن خون در بیماری‌هایی همچون تصلب شرایین، حمله و سکته قلبی شود.

در این تحقیق که نتایج آن در شماره 23 ژوئن مجله ACS Nano منتشر شده است، از نانوذرات نقره به قطر یک پنجاه‌ هزارم موی انسان استفاده شده است که به جریان خون تزریق می‌شوند.

دبابراتا و همکارانش بیان می‌کنند که بیماران نیاز به داروی ضدانعقاد جدیدی دارند، زیرا داروهایی که به طور معمول برای این کار تجویز می‌شوند، اغلب موجب ایجاد خونریزی‌های خطرناکی می‌شوند.

از سوی دیگر، پیر شدن جمعیت، سبک زندگی بدون تحرک و افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌های خاص، نیاز به استفاده از این داروها را افزایش داده است. محققان به دنبال عوامل درمانی جدیدتری هستند که به شکلی ملایم‌تر فعالیت پلاکت‌ها را هماهنگ و تنظیم نماید. پلاکت‌ها ذرات دیسک مانندی هستند که لخته‌های خونی را شکل می‌دهند.

دانشمندان در این مقاله، توسعه و بررسی عملکرد نوعی از نانوذرات نقره را توصیف نموده‌اند که می‌توانند پلاکت‌ها را به حالت غیرفعال درآورند. تزریق مقدار کمی از این نانوذرات نقره به موش، بدون اینکه اثرت جانبی زیان‌باری داشته باشد، فعالیت پلاکت‌ها و توانایی آنها در تجمع و توده‌ای شدن را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

بنا بر گفته این پژوهشگران، این نانوذرات به صورت بالقوه می‌توانند به عنوان یک عامل ضدانعقاد به کار روند.

آنها می‌افزایند: به نظر می‌رسد نانوذرات نقره دو خاصیت بسیار مهم و عمده دارند (ضدباکتری و ضدانعقاد) که هر دو برای سلامتی انسان مفید هستند. این دو ویژگی در کنار هم می‌توانند کاربردهای منحصر به فردی مثلاً در استنت‌های مربوط به گرفتگی شریانی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha