قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بخشنامه جدید وزارت بهداشت در مورد دکترای پژوهشی را تشریح کرد.

جزئیات بخشنامه وزارت بهداشت در مورد دکترای پژوهشی/ نگرانی‌ها بی‌دلیل است

سلامت نیوز:قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بخشنامه جدید وزارت بهداشت در مورد دکترای پژوهشی را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شاهین آخوندزاده در نشست خبری که صبح امروز در رابطه با بخشنامه جدید وزارت بهداشت در مورد دکترای پژوهشی برگزار شد، اظهار کرد: 56 هزار دانشجوی دکترا در ایران وجود دارد که 6 هزار نفر از این تعداد در وزارت بهداشت هستند و 700 نفر آنها دانشجوی دکترای پژوهشی و تحقیقاتی به شمار می‌روند.


وی با اشاره به اینکه دکترا تحقیقاتی در دوره قبل ایجاد شد، گفت: دانشجویان این دکترای تحقیقاتی در دو سال گذشته تعداد آنها افزایش یافت به طوریکه 700 دکترا تحقیقاتی جذب شدند، این در حالی بوده است که در کشور 600 مرکز تحقیقاتی داریم و نمی‌توان همه این دانشجویان را جذب کرد، همچنین ردیف بودجه‌ای به این منظور نیز پیش‌بینی نشده است.


قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در این دولت شرایط ورود دانشجو به دکترا تحقیقاتی را سخت‌تر گرفتیم به طوریکه تعداد آنها به طور مثال از 700 مورد به 70 دانشجو برسد از طرفی هر استادی نمی‌تواند در این رابطه فعالیت داشته باشد.


به گفته وی، شاخص علم‌سنجی استاد در دکترا تحقیقاتی باید بسیار مناسب باشد تا بتواند دانشجو بگیرد چرا که تنها استادان برتر می‌توانند دانشجوی شبیه خودشان را تربیت کنند.


آخوندزاده با بیان اینکه هیچ راهی در دنیا بهتر از مصاحبه برای انتخاب دانشجو نیست، اظهار کرد: دانشجویان دکترا باید زیر نظر استادان برجسته باشند بنابراین در بخشنامه جدید لحاظ شده که استاد برای تربیت دانشجوی دکترا تحقیقاتی علاوه بر اینکه باید شاخص علم‌سنجی مناسب داشته باشد لازم بوده گریدی را از جایی گرفته باشد و این مسئله ضمانت می‌کند که استاد دانشجوی ضعیفی نگیرد.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، ادامه داد: جذب دانشجوی دکترا تحقیقاتی و پژوهشی بسیار سختگیرانه شده و ما قصد داریم کسانی را به این عرصه وارد کنیم که در حوزه پژوهش برتر باشند.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که ایشان فرمودند توجه ویژه‌ای به تولید علم دارند، گفت: هیچ رهبری در دنیا اندازه رهبر کشورمان توجه به تولید علم ندارد چرا که علم سبب برتری در حوزه‌های مختلف در سطح جهان می‌شود.


آخوندزاده بیان داشت: به دلیل مشکلات مالی و تهدیدات بین‌المللی تولید علم در کشور کاهش یافته است و رهبر معظم انقلاب در زمینه کاهش تولید علم دلواپس هستند، بنابر این یکی از راه‌های رفع این مشکل جذب دانشجوی پژوهشی و تحقیقاتی برجسته است، بنابراین بر اساس بخشنامه جدید به کیفیت توجه زیادی شده و جای افراد پیشرو و شایسته در علم به عرصه فعالیت باز می‌شود.


قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دلواپسی‌ها در زمینه بخشنامه جدید وزارت بهداشت در مورد دکترای پژوهشی بی‌معنا است،‌ تصریح کرد: بر این اساس دانشجویان با کیفیت علمی مناسب مشغول کار می‌شوند و می‌توانند در تولید علم بسیار سهیم باشند، البته باید توجه داشت که دانشجویانی که دکترای پژوهشی دارند کار بالینی انجام نمی‌دهند و فقط می‌توانند در مراکز تحقیقاتی فعالیت کنند لذا اتفاق جدیدی نیفتاده که جای اعتراض و نگرانی وجود داشته باشد.


آخوندزاده ادامه داد:‌ به نظرم برخی در زمینه دکترای پژوهشی دچار سوء تفاهم شده‌اند و من از این مسئله گلایه دارم چرا که اگر افرادی عادی در جامعه متوجه این مسئله نمی‌شدند جای سوال داشت ولی اینکه عده‌ای دانشگاهی معترض این مسئله باشند جای تعجب دارد. دانشگاه به اندازه کافی تحت فشار است و به نظرم دچار محاصره اقتصادی و علمی شده‌ایم پس تنش در داخل دانشگاه فقط مشکل ایجاد می‌کند و نباید اجازه داد دانشگاه را سیاسی کرد.


قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: تغییر عنوان مدرک فارغ‌التحصیلان دکترای تخصصی پژوهش‌محور بر این اساس بوده که به جای عنوان پایان‌نامه تصمیم کمیته ارزشیابی مدارک تحصیلی درج می‌شود به این ترتیب به جای عنوان پایان‌نامه این افراد دکترای تخصصی پژوهش‌محور و نام رشته درج می‌شود.


آخوندزاده با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان با بخشنامه جدید وزارت بهداشت مدرک دکترای پژوهشی با آموزشی معادل‌سازی نشده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند دانشگاه‌ها را پرتنش کنند چرا که دانشجویان با مدرک دکترای پژوهشی کار درمانی نمی‌کنند و عضو هیأت علمی مراکز آموزشی نمی‌شوند.


وی با بیان اینکه یا بخشنامه جدید قرار نیست کسی جای دیگری را بگیرد، تاکید کرد: بلکه از طریق این مساله رقابت ایجاد شده و به سمت تولید بیشتر علم پیش می‌رویم. بنابراین دلواپسی‌های ایجاد شده در این زمینه بی دلیل است و کسی موفق‌تر است که تئوری و سوابق قوی‌تری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha