هر‌چند با سپری شدن چند روز از ارائه طرح تفحص از نحوه هزینه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت به هیئت رئیسه مجلس می‌گذرد اما هنوز خبری از به جریان افتادن این طرح به گوش نمی‌رسد در عوض خبرهایی مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی نمایندگان موافق با تفحص به گوش می‌رسد‌با این وجود علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس این موضوع را انكار كرد.

تفحص از تحول سلامت دستمایه لابی‌گری‌ها

سلامت نیوز: هر‌چند با سپری شدن چند روز از ارائه طرح تفحص از نحوه هزینه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت به هیئت رئیسه مجلس می‌گذرد اما هنوز خبری از به جریان افتادن این طرح به گوش نمی‌رسد در عوض خبرهایی مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی نمایندگان موافق با تفحص به گوش می‌رسد‌با این وجود علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس این موضوع را انكار كرد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: هر‌چند با سپری شدن چند روز از ارائه طرح تفحص از نحوه هزینه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت به هیئت رئیسه مجلس می‌گذرد اما هنوز خبری از به جریان افتادن این طرح به گوش نمی‌رسد در عوض خبرهایی مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی نمایندگان موافق با تفحص به گوش می‌رسد‌با این وجود علیرضا منادی، عضو هیئت رئیسه مجلس این موضوع را انكار كرد.
چند ‌روزی از اقدام چند تن از نمایندگان مجلس برای ارائه طرح تفحص از نحوه هزینه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت می‌گذرد اما همچنان خبری از وصول آن نیست. احمد آریایی‌نژاد، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت این طرح می‌گوید: طرح به هیئت رئیسه تقدیم شده و امیدواریم به دور از سیاست‌كاری و سیاست‌زدگی كار انجام شود. به تعبیر این نماینده مجلس نه فقط طرح تحول سلامت بلكه در همه كارهایی كه دولت قول انجامش را داده است به خصوص مواردی كه به همراه بودجه‌های خوب بوده است باید تحت نظارت مجلس باشد. اگرچه ظاهراً خود وی بابت نظر موافقش با بی‌مهری‌هایی از طرف برخی مسئولان مواجه شده است!
 
نامه‌ای كه بی‌جواب ماند
روزهای پایانی سال گذشته بود كه شش تن از اقتصاددانان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار بازگرداندن تعرفه پزشكان متخصص به گذشته شدند. نامه مذكور عملاً هشداری درباره تبعات مالی این طرح برای دولت به شمار می‌رفت. تمركز این نامه بر گام سوم طرح تحول و تغییر كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌های درمان بود و افزایش تعرفه‌ها را كاملاً ناحق عنوان می‌كرد. در این نامه آمده بود: «‌بر اساس تعرفه‌های پیشین، دریافتی پزشكان متخصص با دریافتی سایر اقشار، حتی پزشكان عمومی و كادر درمانی شكاف فاحش داشته است، وضعیتی كه حتی در كشورهای سرمایه‌داری محض نیز دیده نمی‌شود، به‌عنوان مثال دریافتی معاون درمان وزیر محترم كه متخصص قلب است از بیمارستان امام حسین(ع) در تابستان 1391 ماهانه بین 61 تا 83 میلیون تومان بود!‌» این نامه اما در میان هیاهوهای پایان سال گم شد اما حالا تعدادی از نمایندگان مجلس این بار از ابزار نظارتی خود استفاده كرده و از راهی دیگر وارد شده‌اند. به تعبیر احمد توكلی یكی از امضاكنندگان این طرح، تصمیم افزایش چند‌برابری تعرفه‌ها باعث شد امروز بیمارستان‌ها به شدت بدهكار باشند. امروز هم به دلیل این حجم بدهی بیمه‌ها، تصمیم به ادغام بیمه‌ها و سپردن آنها به وزارت بهداشت دارند. در این صورت ناظر و تأمین‌كننده خدمات و خریدار خدمات یكی می‌شود و با از بین رفتن قدرت و امكان چانه‌زنی بین این سه بخش بر سر هزینه‌ها، مردم ضرر بیشتری خواهند كرد.
 
تأمین اجتماعی حیاط خلوت دولت‌ها
طرح تفحص از هزینه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت واكنش وزیر بهداشت را به دنبال داشت. از نگاه سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی این طرح مجلس در واكنش به اظهار‌نظر وی برای تجمیع بیمه‌ها صورت گرفته. این در حالی است كه اگر بنا باشد تحقیق و تفحصی صورت بگیرد باید درباره تأمین اجتماعی و نحوه هزینه‌كرد 30 ساله حق بیمه‌ای كه كارگران به این سازمان پرداخت كرده‌اند. در واكنش به این اظهارات، وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی هم خودش دست به كار شد و در نامه‌ای خواستار تهیه و ارائه گزارشی از منابع و مصارف انجام شده سازمان مذكور شد. علی ربیعی به منظور ارزیابی میزان تحقق برنامه‌های بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی خواسته تا از منابع و مصارف انجام شده آن سازمان در زمینه بیمه‌های بیكاری و درمان در دو سال اول دولت یازدهم، روند مصرف مبالغ بیمه درمان در بیش از 30 سال گذشته و نیز مقایسه با دورانی كه بیمه‌ها تحت نظر وزارت بهداری (سابق ) و بهداشت و درمان و آموزش پزشكی بوده‌اند در مهلتی پنج روزه گزارشی تهیه شود. نایب رئیس فراكسیون كارگری مجلس نیز در پاسخ به اظهارات سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مبنی بر انجام تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی گفت: جامعه كارگری با انجام تحقیق و تفحص موافق بوده و هست. نمایندگان مجلس نهم یك‌بار از عملكرد سازمان تأمین اجتماعی تحقیق و تفحص كردند تا مشخص شود در بخش درمانی این سازمان مزایایی میلیاردی از قبیل پركیس چگونه میان پزشكان توزیع شده است. به گفته نادر قاضی‌پور با این تعرفه‌هایی كه وضع شده است تا پایان سال جاری سهم ۹ درصدی درمان از كل حق بیمه كارگران در صندوق درمان سازمان تأمین اجتماعی نه تنها كفایت نمی‌كند بلكه پیش‌بینی می‌شود مجموعاً باید دست كم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان این سازمان اختصاص یابد.


به باور نایب رئیس فراكسیون كارگری مجلس مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی در همراهی با وزیر بهداشت تا این لحظه هیچ‌كدام از مسئولان این سازمان به صورت رسمی اعلام نكرده‌اند كه اجرای طرح تحول سلامت تا چه اندازه بر هزینه‌های درمانی آنها افزوده است.
آریایی‌نژاد، عضو كمیسیون بهداشت مجلس به درباره تفحص از تأمین اجتماعی ‌می‌گوید: به نظر من تحقیق و تفحص جزو وظایف و مجلس است از هر جایی كه باشد. به باور وی، تأمین اجتماعی از آنجایی كه بودجه دارد حیاط خلوت دولت‌ها به شمار می‌رود و در همه دولت‌ها هم همین طور بوده است.
 این نماینده مجلس در واكنش به مخالفت برخی نماینده‌ها با طرح تفحص می‌گوید: ‌فضای كلی مجلس متاثر از لابی‌گری است، در حالی كه ما با افراد خصومت شخصی نداریم و این تفحص‌ها به منظور شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha