دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تاثیرات نامناسب روانی خشکی زاینده رود، گفت: براساس آمار موجود، بیماریهای سرطانی در اصفهان در حال حاضر 10 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته و بسیاری می خواهند زاینده رود همچون رودخانه قم خشک شود.

مهرزاد خلیلیان ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و جمعی از دست اندرکاران اداره شهر اصفهان با اشاره به اینکه این اتاق در نظر دارد همزمان با روز زاینده رود (18 مهرماه) همایشی را در خصوص خشکی زاینده رود برگزار کند، اظهار داشت: علاوه بر سایر زیانهایی که همواره در خصوص زاینده رود مطرح شده نباید فراموش کرد که این رودخانه تاثیرات بسیار مهمی را برای ارتقا روحیه و سلامتی مردم به همراه دارد.

وی ادامه داد: قطعا خشکی زاینده رود علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشاورزان، صنایع و سایر بخشها تاثیرات زیادی در عرصه سلامت مردم دارد، چنانچه اکنون آمار سرطان 10 درصد بیشتر از دیگر ایام در اصفهان رشد داشته است.

خلیلیان با اشاره به اینکه هنوز آنگونه که باید و شاید بحران خشکسالی و خشکی زاینده رود از طریق رسانه‌ها منعکس نشده است، یادآور شد: حیات اصفهان به زاینده رود وابسته است و باید تلاش برای جاری شدن آب در زاینده رود و استمرار آن را جدی گرفت.

مدیر طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز با اشاره به اینکه 160 هزار نفر در اصفهان در عرصه کشاورزی اکنون فدای خشکسالی شده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت خشکسالی در اصفهان بسیار ناراحت کننده و تکان دهنده است، چنانچه اکنون تنها در شهرستان گلپایگان اصفهان از 171 قنات موجود 131 قنات خشکیده است.

محمد نصر ادامه داد: دبی تولید آب این قناتها در گذشته 18 هزار لیتر آب بوده است که اکنون این دبی به 334 لیتر رسیده است.

وی بیان کرد: این وضعیت در شرق اصفهان بحرانی تر است چنانچه در بخشی از استان تا کنون کشاورزان چهار کشت، خود را انجام نداده‌ و بسیاری از کشاورزان که در گذشته ذکات پرداخت می‌کردند اکنون مشمول ذکات هستند.

وی آبرسانی به باغات سطح استان اصفهان را از دیگر اولویتهای این اداره دانست و گفت: در تلاش هستیم با این اقدام تنها از خشک شدن باغات سطح استان اصفهان جلوگیری کنیم.

8 دشت فوق بحرانی در اصفهان شناسایی شده اند

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از آبهای سطحی سازمان آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان دارای 35 دشت است، اظهار داشت: از مجموع دشتهای موجود در اصفهان اکنون هشت دشت دارای وضعیت فوق بحرانی است که امکان برداشت آب در آنجا وجود ندارد.

بصیرپور خاطرنشان کرد: همچنین هشت دشت اصفهان وضعیت آزاد و 10 بخش دارای وضعیت بحرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha