آسیب‌های اجتماعی محله هرندی پایتخت آیینه‌ای از فضاهای بی‌دفاع شهری است. گویی تهران هم شهر بی‌دفاع شده است؛ بی‌دفاع در برابر آسیب‌های اجتماعی كه از یك جنگ خانمانسوز، ویران‌كننده‌تر است.

سلامت نیوز: آسیب‌های اجتماعی محله هرندی پایتخت آیینه‌ای از فضاهای بی‌دفاع شهری است. گویی تهران هم شهر بی‌دفاع شده است؛ بی‌دفاع در برابر آسیب‌های اجتماعی كه از یك جنگ خانمانسوز، ویران‌كننده‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشـت: آسیب‌های اجتماعی محله هرندی پایتخت آیینه‌ای از فضاهای بی‌دفاع شهری است. گویی تهران هم شهر بی‌دفاع شده است؛ بی‌دفاع در برابر آسیب‌های اجتماعی كه از یك جنگ خانمانسوز، ویران‌كننده‌تر است. حالا شهردار در نامه‌ای به مردم از آنها دعوت كرده وارد گود شوند. مردم باید قیام كنند تا شهر را نجات دهند؛ نجات از معتاد متجاهر، از مردان و زنان خیابانی، از كارتن‌خوابی و از گدایان حرفه‌ای. در این میان ورود شهرداری به موضوع، فرصتی است برای سازمان‌های دیگر تا بیش از متهم كردن یكدیگر و انداختن بار مسئولیت به دوش هم، در فكر اقدام جهادی و حركت غیرمنفعلانه در محدوده آسیب‌ها اجتماعی باشند.
بیش از 70 سال است كه وجود كارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر، مردان و زنان خیابانی، كودكان خیابانی و كار و متكدیان حرفه‌ای چهره تهران را آلوده كرده است و اما وجود این آسیب‌های اجتماعی صدالبته برای نظام جمهوری اسلامی و شعارهای آرمانی‌‌اش غیرقابل‌قبول‌تر است. مهم‌ترین ایراد به تاریخچه اقدام علیه آسیب‌های اجتماعی آن است كه نباید اقدامات در این زمینه به یك یا چند دوره جمع‌آوری و ورود به آسیب‌ها ختم و دیگر كارها در این زمینه رها شود بلكه از آنجایی كه شهر موجودی زنده‌ است، نیازمند مراقبت دائمی و مستمر همه دستگاه‌ها متولی در این حوزه است. بر این اساس چند ماهی است كه شهرداری در پس نگرانی‌های نظام و مردم، برای حل مشكل محله هرندی در قلب پایتخت كه سال‌هاست درگیر انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی شده پا پیش نهاده است تا بتواند با حساس كردن سایر دستگاه‌های متولی تعامل و مشاركت آنان را برای حل این مشكل كه همچون آتش زیر خاكستر سلامت شهر و شهروندان را تهدید می‌كند، وارد میدان كارزاركند.
 
آسیب‌های اجتماعی پاشنه آشیل سلامت جامعه
بیش از 14 دستگاه در حوزه آسیب‌های اجتماعی وظایف قانونی دارند و در رأس آنها چندین وزارتخانه مسئولیت اصلی و راهبردی را یدك می‌كشند. متأسفانه به رغم وعده‌های مسئولان در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تاكنون اقدام مؤثری در زمینه آسیب‌ها انجام نشده است و همچنان كارهای وعده داده شده همچون ساماندهی كودكان كار و خیابانی، متكدیان و معتادان بر زمین باقی مانده است یا ساماندهی‌ها به‌صورت ناقص انجام می‌شود.
در این زمینه شهردار تهران با بیان اینكه دو جلسه سه ساعته در هفته‌های اخیر با مقام معظم رهبری در خصوص بررسی مباحث آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، تأكید كرد: مقام معظم رهبری در این جلسات عنوان كردند كه از بحث آسیب‌های اجتماعی غفلت شده است.
شهردار تهران با بیان اینكه مشاركت در تمام ابعاد مختلف برای حل آسیب‌های اجتماعی ضروری است، افزود: باید هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی نیز افزایش یابد چرا كه حل موضوعات آسیب‌های اجتماعی ماهیتی فرهنگی و اجتماعی دارد و از جنس مباحث كالبدی و انتظامی صرف نیست.
وی با بیان اینكه آسیب‌های اجتماعی منسجم است اما سازمان‌های حل‌كننده آسیب پراكنده هستند، گفت: انعكاس آسیب‌ها باید در حدی باشد كه توجه همگان را جلب كند اما اگر جنبه احساسی و هیجانی پیدا كرد، نباید تصمیم خلق‌الساعه بگیریم. حل آسیب‌های اجتماعی در پایتخت قهرمان نمی‌خواهد بلكه خدمتگزاری می‌خواهد كه در میدان بایستد.
 
نامه قالیباف به شهروندان پایتخت
روند رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی تا آنجایی ادامه پیدا كرد كه شهردار تهران در صفحه اینستاگرام شخصی نامه‌ای خطاب به شهروندان قرار داد. در این نامه آمده است: «شهروندان محترم تهرانی، می‌خواهم با شما از دردی سخن بگویم كه نیم قرن است تن این شهر را آزار می‌دهد.
 ما در قلب پایتخت ایران اسلامی گوهری تاریخی با ریشه‌های اصیل فرهنگی داریم كه غبار ناهنجاری بر آن نشسته است. این منطقه از قدیم میزبان آسیب‌های اجتماعی گوناگونی بوده است و حالا این زخم بیش از هر زمان دیگری سر باز كرده است. فقر، اعتیاد، كارتن‌خوابی، كودكان‌كار و تخریب آثار فرهنگی تاریخی بخشی از این ناهنجاری‌هاست.
شهرداری تهران مدتی است كه در این منطقه اقداماتی را شروع كرده است اما حل معضلات این منطقه همكاری، همراهی و همدلی همه نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، كارشناسان و شما شهروندان عزیز را می‌طلبد.
آقایان و خانم‌هایی كه در این شهر زندگی می‌كنید، با یكدیگر مهربان‌تر باشیم. وظیفه انسانی همه ماست كه برای كاهش بخشی از دردهای قلب شهرمان كمك كنیم. بیایید پیمان ببندیم در هر نقطه از این شهر كه ساكن هستیم به سلامت قلب شهرمان فكر كنیم و در این راه از هیچ كمك و كاری كه مفید و مؤثر باشد، دریغ نكنیم.»
همچنین قالیباف در توضیح این اقدام خود در جمع خبرنگاران گفت: «من نامه‌ای را خطاب به شهروندان در اینستاگرام قرار دادم و معتقدم باید این آسیب‌ها را سامان‌دهی كنیم. هرچند ممكن است شهرداری مسئولیت مستقیم در این خصوص نداشته اما مسئولیت انسانی دارد.»
 وی افزود: «نامه بنده درخواست كمك بود. باید بگویم كه مردم شهر تهران آنقدر مردم مهربانی هستند كه اگر مشكلات به آنان منتقل شود، قطعاً به كمك می‌آیند.»
  ***
 اینكه شهردار تهران با وجود تلاش‌های مجموعه تحت مدیریت خود از شهروندان كه به نوعی در كنار افراد آسیب‌دیده زندگی می‌كنند تقاضای كمك و یاری كرده است، نشان از توجه وی به شهروندان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی در مشاركت در حل آسیب‌های اجتماعی دارد.
 در حقیقت حمایت‌های فرهنگی، اجتماعی و سایر اقدامات حمایتی در زمینه پیشگیری، كنترل و رسیدگی به آسیب‌ها از سوی گروه‌های مردمی می‌تواند پشتوانه محكمی باشد برای روند رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی كه می‌تواند شهر و اجزای آن را كه در حكم موجود زنده است، یاری رساند و الگویی باشد برای دستگاه‌های ناكارآمد كه فقط در پشت وظایف خود پنهان شده‌اند.
حال باید منتظر ماند تا دید آیا دستگاه‌های متولی به خود خواهند آمد تا با زبان و فهم مشترك برای حل و كنترل آسیب‌های اجتماعی وارد میدان شوند و نسخه واحدی برای آسیب‌های اجتماعی بپیچند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha