با بازگشایی مدارس ظرف چند هفته آینده و بازگشت میلیونها كودك به مدرسه‌ها، ‌موج نگرانی‌های تازه درباره شیوع آنفلوآنزای خوكی حتی بیشتر از قبل، رو به افزایش خواهد گذاشت.

‌مجله وال استریت در گزارش جدیدی با تاكید بر این مطلب، افزود: ویروس این آنفلوآنزای جدید، چهار ماه پیش توسط دانشمندان شناسایی شد و اكنون به هر گوشه‌ای از جهان راه یافته است. با وجودی كه در فصل تابستان شدت شیوع این بیماری كاهش می‌یابد اما مقامات بهداشت عمومی به رعایت نكات ایمنی و بهداشتی اولیه و در عین حال حیاتی در پادگانهای نظامی و اردوگاه‌های تابستانی مدارس توصیه اكید دارند. در حال حاضر اولین مرحله در آزمایشات روی نخستین واكسن تولید شده علیه این بیماری در آمریكا آغاز شده است.

در گزارش وال استریت آمده است: هم اكنون متخصصان معتقدند كه بیش از دو میلیون نفر تنها در كشور آمریكا به این آنفلوآنزا مبتلاهستند كه از 13 اوت امسال طبق آمار مركز كنترل و پیشگیری از امراض آمریكا 7 هزار و 511 تن از این بیماران بستری شده‌اند و 477 بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

هم چنین طبق آمار رسمی و تایید شده آزمایشگاهی سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 12 اوت تاكنون در سراسر جهان 177 هزار و 457 نفر مبتلا و 1462 بیمار نیز مرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هرچند واكسن جدیدی علیه آنفلوآنزای A هم اكنون در دست آزمایش است اما احتمال می‌رود كه تا قبل از فرا رسیدن آنفلوآنزای فصلی امكان دسترسی به آن برای همه وجود نداشته باشد. بنابراین بسیار از مردم قادر به حافظت از خود یا كودكانشان نخواهند بود.

اما واقعا این آنفلوآنزا تا چه حد خطرناك است؟‌

مقامات بهداشت عمومی در ابتدا و پس از گزارش تلفات زیاد این بیماری در مكزیك؛ نگران شروع یك مصیبت مرگبار شدند. اما پس از مدتی وضعیت تا حدودی تغییر كرد و اكنون متخصصان و كارشناسان علوم بهداشتی می‌گویند؛ آنچه می‌بینیم تاكنون بیشتر شبیه به آنفلوآنزای فصلی بوده است. بسیاری از بیماران دچار علائم ناخوشایند این بیماری شده‌اند اما این علائم جانشان را تهدید نمی‌كند. مهمترین علائم شامل تب،‌ بدن درد، گلودرد و آبریزش بینی هستند. البته مشكلات روده‌ای و معده‌ای مانند اسهال و استفراغ كه معمولا در مورد بیماری آنفلوآنزا نادر است، در 50 درصد از مبتلایان به این ویروس جدید مشاهده شده است. برخی افراد ممكن است هرگز دچار تب نشوند اما سایر علائم را داشته باشند. گاهی اوقات در برخی از بیماران سردرد هم مشاهده شده است. اما نكته غیرمعمول در این نسخه جدید ویروسی این است كه بیشتر مبتلایان به آن را جوانان تشكیل می‌دهند و در حالی كه افراد سالخورده بیشترین قربانیان آنفلوآنزای فصلی هستند؛ به طوری گاهی بر اثر ابتلا به این نوع آنفلوآنزا جان خود را هم از دست می‌دهند اما در برابر نوع A بیشتر از جوانان جان سالم بدر می‌برند. از این رو مقامات مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا معتقدند كه افراد بالای 60 سال به نوعی در برابر ویروس جدید مصونیت دارند. اما نكته قابل توجه دیگر در مورد این بیماری آن است كه زنان باردار و مبتلایان به آسم، دیابت،‌ بیماری قلبی و سایر بیماریهای مزمن بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای خوكی هستند.

طبق آمار، حدود 70 درصد از بیمارانی كه در بیمارستانها بستری شدند و یا 80 درصد از كل افرادی كه بر اثر این بیماری در آمریكا جان باختند كسانی بودند كه به یكی از این بیماری‌های مزمن دچار بودند.

همچنین بر اساس گزارشی كه در مجله پزشكی لانست به چاپ رسیده، دانشمندان دریافته‌اند كه احتمال نیاز به بستری شدن در بیمارستان بر اثر ابتلا به این بیماری در زنان باردار 4 برابر بیشتر از سایر گروه‌ها است. هنوز معلوم نیست كه آیا چاقی هم می‌تواند بر این خطر بیافزاید یا نه؟

طبق گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، اكنون توجه دانشمندان و متخصصان به افزایش خطر شدت بیماری زایی و یا حتی كشندگی این بیماری در زنان باردار است.

به گفته محققان؛ خطر ابتلا به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری بیشتر می‌شود. همچنین تاكنون مواردی از مرده زایی یا سقط جنین در زنان باردار مبتلا به این بیماری گزارش شده است. با این توصیف سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌كند كه در نواحی شیوع این ویروس زنان باردار و پزشكان و پرسنل بیمارستانی كه آنها را درمان می‌كنند بیش از همه باید نسبت به علائم آنفلوآنزا آگاه و هوشیار باشند تا در اسرع وقت درمان داروهای ضد ویروسی آغاز شد. از آنجا كه داروهای ضد ویروسی در 48 ساعت نخست پس از بروز علائم، بیشترین قدرت تاثیر و درمانی را دارد لذا پزشكان و پرستاران نباید منتظر دریافت جواب آزمایشات شوند بلكه باید هرچه سریعتر درمان را آغاز كنند.

این سازمان هم چنین تاكید كرده است: در صورتی كه مقامات و دولتها به واكسن آنفلوآنزای خوكی دسترسی پیدا كردند حتما باید زنان باردار را از لحاظ واكسیناسیون در اولویت قرار دهند. اطلاع رسانی بیشتر و مفید و آشنایی با علائم بیماری برای تك تك افراد جامعه ضروری است تا حتی الامكان از شیوع بیشتر بیماری و پیامدهای ناگوار آن جلوگیری بعمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha