مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی درباره میزان آمادگی این سازمان برای مقابله با بحران‌های احتمالی در کشور، برخی برنامه‌های انتقال خون در این زمینه را برشمرد و در عین حال گفت: در زمینه مانورهای پدافندی در این زمینه هم به زودی یک مانور ویژه در سراسر کشور خواهیم داشت.

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی درباره میزان آمادگی این سازمان برای مقابله با بحران‌های احتمالی در کشور، برخی برنامه‌های انتقال خون در این زمینه را برشمرد و در عین حال گفت: در زمینه مانورهای پدافندی در این زمینه هم به زودی یک مانور ویژه در سراسر کشور خواهیم داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در توضیح میزان آمادگی سازمان انتقال خون برای مقابله با بحران احتمالی در پایتخت یا کشور به دنبال بروز سیل، زلزله و بلایای طبیعی گفت: طبیعتا یک آمادگی کلی در سازمان انتقال خون در سرار کشور ساماندهی کرده‌ایم. همچنین از سال گذشته برای داشتن ذخیره خونی مناسب در سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ بطوریکه از سال گذشته تا امسال یعنی در 18 ماه گذشته، هیچوقت اجازه نداده‌ایم که ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور از پنج برابر مصرف روزانه‌مان کمتر شود. این موضوع پشتوانه‌ خوبی برای مقابله با حوادث و سوانح است.


9 سامانه سیار انتقال خون برای مواجهه با بحران

وی با بیان اینکه طبیعتا در زمینه زیرساخت‌ها دچار مشکلات عمده‌ای هستیم، افزود: تا جایی که خود مراکز انتقال خون فضاهای مناسبی برای روبرو شدن با بحران ندارند. بر این اساس با کمک خیرین و شهرداری تهران در حال ساماندهی پنج مرکز اهدای خون در سطح شهر تهران هستیم. از طرفی در سطح کلان و ملی نیز در حال ساماندهی 9 سامانه سیار برای اهدای خون هستیم. این سامانه‌ها در مواقع بحران در محل بحران مستقر خواهند شد و در مواقع عادی در نقاط مختلف کشور کار جمع‌آوری خون را انجام می‌دهند.


برنامه ویژه انتقال خون برای یک گروه خونی

پورفتح‌الله از آماده شدن یکی از این سامانه‌های سیار خبر داد و نسبت به آماده شدن هشت سامانه دیگر نیز ابراز امیدواری کرد و گفت: برنامه دیگری که در این زمینه داریم، ساماندهی اهداکنندگان‌مان است که این اقدام با آغاز به کار کمپین "من یک اهداکننده هستم" امر فرهنگسازی و گسترش اهدای خون را آغاز کرده است. همچنین به زودی کمپین‌های اختصاصی و از جمله کمپین ویژه مربوط به "اهداکننده‌گان گروه خونی «Oمنفی»" را ساماندهی می‌کنیم؛ زیرا تعداد اهداکنندگان این گروه خونی بسیار اندک است و حدود سه تا چهار درصد جامعه دارای این گروه خونی هستند. این درحالیست که «Oمنفی»نقش ویژه‌ای در بحران، حوادث و بویژه حوادث رانندگی دارد.


وی با بیان اینکه سالانه در کشور 20 هزار کشته در حوادث رانندگی داریم، تاکید کرد: اگر بتوانیم در مبادی ورودی شهرها و در اورژانس‌ها به میزان کافی گروه خونی «Oمنفی» را داشته باشیم، می‌توانیم از بسیاری از مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث رانندگی پیشگیری کنیم. قدم بعدی که این کمپین برمی‌دارد؛ ساماندهی به سمتی است که ما اهداکنندگان بیشتری از گروه خونی «Oمنفی» داشته باشیم و در بحران بتوانیم کمک کنیم.


مانور پدافندی انتقال خون؛ بزودی

مدیر عامل سازمان انتقال خون از آمادگی کمیته پدافند سازمان انتقال خون خبر داد و ادامه داد: یکی از آمادگی‌های ما این است که همیشه ذخیره خونی پنج برابر مصرف‌مان داریم که می‌توانیم به سرعت آن را جابه‌جا کرده و نیاز مناطق بحران زده را مرتفع کنیم. طبیعتا در زمینه مانورهای پدافندی نیز سازمان انتقال خون در حال برنامه‌ریزی است تا بتواند به سرعت خود را به محل بحران برساند. در این زمینه هم به زودی یک مانور ویژه در سراسر کشور خواهیم داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha