یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 16909

یک متخصص طب کار گفت: پزشكان و کسانی که در گروه پزشکی فعالیت می کنند و وظیفه تامین سلامت آحاد جامعه را به عهده دارند باید بیشتر به سلامتی خود توجه کنند.

دكتر رامین مهرداد، متخصص و دانشیار طب كار دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان اینکه طبیب مظهر اسم شریف محیی و احیاء گری است، عوامل زیان آور محیط كار را به پنج دسته فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیک، روحی و ارگونومیک تقسیم کرد.

وی گفت: پزشکان نیز همانند سایر گروه‌های شغلی در معرض خطر این عوامل زیان آور محیط کار خود هستند و ممکن است مواجهه با این عوامل زیان آور سلامتی آنان را به مخاطره افکند.

این متخصص طب کار عوامل بیولوژیك موجود در محیط کار را یکی از مخاطرات مهم گروه پزشکی دانست و افزود: بیماری‌های منتقله از راه خون مثل ایدز و هپاتیت B و C و همچنین بیماری‌های منتقله از راه هوا مانند ویروس‌ها و باکتری‌های ایجاد کننده بیماری‌های تنفسی دو گروه عمده منخاطرات بیولوژیک شغلی گروه پزشکان هستند.

وی عوامل استرس زای محیط کار مانند شیفت های کاری، ساعات طولانی کار و کار در شرایط اورژانسی را از دیگر عوامل موثر در سلامت پزشکان خواند.

دکتر مهرداد افزود: شرایط نامناسب ارگونومیک محیط کار مانند ایستادن و نشسات طولانی مدت و کار با کامپیوتر و میکوسکوپ می تواند مشکلات اسكلتی و عضلانی برای پزشکان ایجاد كند.

وی مواجهه با عوامل شیمیایی مثل مواد ضد عفونی كننده و پاك كننده، شستشوی مكرر دست ها، مواجهه با گازهای بیهوشی در اتاق عمل واستفاده از دستكش لاتكس را هم در زمره عوامل زیان آور برای پزشکان ذکر کرد.

این متخصص طب کار افزود: خوشبختانه نقش عوامل زیان آور فیزیکی در محیط کار پزشكان خیلی پررنگ نیست و تنها گروهی از پزشکان در محیط کار خود با لیزر، اشعه یونیزان و اشعه UV مواجهه دارند.

وی در پایان تاكید كرد: همه پزشكان مواجهه با تمامی عوامل زیان آور ذکر شده نیستند و هر پزشك بسته به رشته تخصصی خود و نوع کاری که انجام می دهد ممکن است با یک یا چند عامل زیان آور شغلی در تماس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha