یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 16910

آمارهای رسمی از وجود 110 هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور حکایت می کند. پزشکانی که شاید درآمد آنها پایین تر از سایر اقشار جامعه باشد اما کمتر مشکلات و چالشهای آنها برای مردم به تصویر در آمده تا این ذهنیت شکل بگیرد که جامعه پزشکی هیچ دغدغه و مشکلی در گذران امور زندگی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید یکی از مشکلات و چالشهای پیش روی جامعه پزشکی به ویژه پزشکان عمومی کشور این باشد که در لابه لای هزینه های سرسام آور زندگی که اغلب اقشار جامعه درگیر آن هستند، فراموش شده اند و تصور بر این است که جامعه پزشکی هیچ دغدغه ای برای گذران امور زندگی خود ندارد. در صورتی که داشتن امنیت شغلی، یکی از دغدغه های اصلی اغلب پزشکان عمومی کشور است که بیشترین سهم جامعه پزشکی را به خود اختصاص داده اند.

در این باره رئیس انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر حفظ جایگاه جامعه پزشکی می گوید: به رغم سابقه بسیار طولانی ایران در طب دنیا، این روزها بحث طب و طبابت در کشور با معضلات اجتماعی در آمیخته و منجر به این شده که جایگاه پزشکان دچار تزلزل شود.

دکتر عبدالرسول صداقت در توضیح تزلزل جایگاه پزشکان در کشور می افزاید: این تزلزل جایگاه باعث شده هر فردی به خودش اجازه بدهد پزشکان را با روشهای مختلف تهدید و یا بعضا تحقیر کند.

 وقتی دولت به عنوان متصدی امور اجرایی کشور، برخورد مناسبی با پزشکان داشته باشد، دیگران مثل سازمانهای بیمه گر و... اجازه تحقیر و تهدید جامعه پزشکی را پیدا نمی کنند
رئیس انجمن رادیولوژی، بروز چنین وضعیتی را متوجه متصدیان امور اجرایی کشور می داند و می گوید: وقتی دولت به عنوان متصدی امور اجرایی کشور، برخورد مناسبی با پزشکان داشته باشد، دیگران مثل سازمانهای بیمه گر و... اجازه تحقیر و تهدید جامعه پزشکی را پیدا نمی کنند.

از سوی دیگر دکتر سید شهاب الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با عنوان این مطلب که باید در تمام حوزه‌ های پزشکی عنوان ثابتی برای اخلاق پزشکی در نظر گرفته شود، بر لزوم قطع رابطه مالی پزشک و بیمار تاکید می کند و می افزاید: رابطه مالی پزشک و بیمار در اخلاق پزشکی تاثیرگذار است بنابراین باید از تمام عواملی که به ارتباط پزشک و بیمار آسیب می ‌رساند جلوگیری کرد.

موضوع اقتصاد درمان به عنوان یکی از موضوعات مطرح در اخلاق پزشکی مطرح است و باید به سمتی حرکت کرد که رابطه مالی پزشک و بیمار قطع شود و پزشک فارغ از مسائل مالی به درمان بیماران بپردازد.

این در حالی است که  دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی پزشکان کشور می گوید: برخی از پزشکان عمومی و متخصصان رشته های پزشکی به علت درآمد ناکافی به فعالیتهای غیر پزشکی و غیر مرتبط روی آورده اند.

آمارها نشان می دهد که از 110 هزار پزشک کشور، 60 هزار نفر آنان پزشکان عمومی هستند.

خسرونیا با اعلام اینکه 20 درصد پزشکان عمومی از وضعیت معیشتی خود رضایت ندارند، ادامه می دهد: حدود 5 هزار نفر از پزشکان عمومی و 5 هزار نفر از پزشکان متخصص به دلیل نارضایتی از شغل خود ناگزیر به شغلهای دیگری روی آورده اند.

به گفته وی، تنها 20 درصد پزشکان عمومی، 50 درصد پزشکان متخصص و 65 درصد فوق تخصصها از درآمد نسبتا خوب و زندگی مرفهی برخوردارند. این در حالی است که 30 درصد پزشکان عمومی و متخصصان و 25 درصد فوق تخصصها از زندگی متوسطی برخوردارند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد وضعیت رفاهی پزشکان نسبت به گذشته به طور متوسط پایین رفته و این می تواند زنگ خطری برای روی آوردن پزشکان به سایر مشاغل باشد
از سوی دیگر، دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور با انتقاد از نبود جایگاه برای جامعه پزشکی کشور به عنوان مهم ترین خطری که این حرفه را تهدید می کند، می گوید: مطالعات انجام شده نشان می دهد وضعیت رفاهی پزشکان نسبت به گذشته به طور متوسط پایین رفته و این می تواند زنگ خطری برای روی آوردن پزشکان به سایر مشاغل باشد.

به اعتقاد دکتر محمدرضا نوروزی، نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور مسئله مهم امروز، بیکاری پزشکان و نارضایتی آنها از درآمدهایی است که از راه طبابت به دست می‌ آورند.

در هر حال، نامناسب بودن تعرفه‌های پزشکی، توزیع نامناسب پزشک در کشور و نبود امکانات مناسب برای زندگی پزشکان در مناطق دورافتاده و محروم از جمله مسائل مهمی است که برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام سلامت کشور باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

اول شهریور به عنوان سالروز تولد ابوعلی سینا و روز پزشک، بهترین فرصت و بهانه برای پرداختن به مسائل و مشکلات پیش روی جامعه پزشکی است. زیرا توانمند سازی حوزه سلامت بدون توجه به نیازهای اساسی پزشکان هرگز امکان پذیر نخواهد بود و در نتیجه آن شاهد جامعه ای بیمار خواهیم بود که تبعات آن در سایر سطوح و بخشهای جامعه نمود پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha