قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مصرف روزافزون دارو در کشور اظهار داشت: 320 میلیارد تومان از درآمدهای دولت در سال صرف پرداخت و تامین یارانه دارو می شود.

دکتر حمید محمد جعفری ظهر شنبه در جمع داروسازان استان در ساری افزود: واقعیت این است که ایران پانزدهمین کشور دنیا از نظر مصرف دارو است.

وی خاطرنشان کرد: ایران رتبه اول تامین دارو را در بین کشورهای مدیترانه ای به خود اختصاص داده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 95 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل کشور تولید می شود، تصریح کرد: تنها 5 درصد داروی مورد نیاز مردم وارداتی است.

محمدجعفری با بیان اینکه میزان مصرف دارو در کشورهای آسیایی به مراتب بیش از سایر قاره های دنیاست، تصریح کرد: ایرانی ها رتبه دوم مصرف دارو را در قاره آسیا به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی، 600 میلیارد دلار در سال 2005 صرف خرید دارو در دنیا شده سهم ایران را یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در سه سال اخیر 650 میلیارد دلار سهم خرید دارو در دنیا شده که ایران با افزایش دو برابری، 2.2 میلیارد دلار برای خرید دارو هزینه کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه متوسط نسخه های پزشکان استان نسبت به سال گذشته روند نزولی داشته است، افزود: کماکان در 27 درصد نسخه های پزشکان آمپول دگزامتازول بوده و در 40 درصد نسخه ها داروی آنتی بیوتیک تجویز و در 40 درصد داروها هم داروهای تزریقی به بیماران تجویز شده است.

محمد جعفری با اذعان به اینکه متاسفانه مصرف آنتی بیوتیک و داروهای تزریقی در مردم مازندران بسیار زیاد است، افزود: باید ادعا کرد که یک سوم بیماران مراجعه کننده به مطب های پزشکان نیازی به تجویز دارو ندارند و بدون دارو سالم خواهند شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف صحیح دارو در مازندران بیمار است، افزود: نقش داروسازان در مصرف بی رویه دارو توسط بیماران باید بررسی شود.

محمد جعفری گفت: امسال به دنبال طرحهایی هستیم تا نقش داروسازان را در داروخانه ها ارتقاء داده و برای تجویز داروهای بی مورد برخی پزشکان از سوی داروسازان برنامه ریزی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha