رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با اشاره به اینکه پانسمان هر بار زخم بستر معلولان حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد، گفت: بسته بهداشتی که توسط بهزیستی به معلولان ارائه می‌شود، قدمتی مشابه جنگ دوم جهانی دارد!

سلامت نیوز:رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با اشاره به اینکه پانسمان هر بار زخم بستر معلولان حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد، گفت: بسته بهداشتی که توسط بهزیستی به معلولان ارائه می‌شود، قدمتی مشابه جنگ دوم جهانی دارد! 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی ضرابی  در رابطه با مشکلات معلولان ضایعات نخاعی اظهار داشت: در تهران تنها سه تا چهار مدرسه مناسب معلولان داریم و اغلب ساختمان‌های آن نیز مناسب‌سازی برای معلولان نشده است؛ قبلاً این نظر وجود داشت که اغلب معلولان به عنوان اپراتور در ادارات مشغول به کار می‌شدند ولی در حال حاضر دیگر این دیدگاه وجود ندارد و یا قابلیت انجام برای آن نیست چرا که اغلب معلولان تحصیل کرده هستند و باید بر اساس توانمندی آنها در مشاغل مختلف به کارگیری شوند.


وی افزود: اغلب کسانی که دچار ضایعات نخاعی می‌شوند اغلب سرپرست خانوار بوده و با 50 تا 70 هزار تومان مستمری نمی‌توانند زندگی خود و خانواده را به هیچ عنوان اداره کنند بنابراین با راه‌اندازی مراکز ویژه باید این نیروهای بالقوه را به سمت بالفعل شدن پیش ببریم.


ضرابی با اشاره به اینکه وضعیت استخدامی مددجویان بسیار مشکل است،‌ گفت: در کنار مسئله اشتغال آنها بسیاری از معلولان در توانمند شدن دچار مشکل هستند و در جهت رفع این مشکل باید سازمان‌های مختلفی همکاری داشته باشند.


بهزیستی از ما اجاره و پول برق و آب می‌گیرد
رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی بیان داشت: مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی یک سازمان مردم‌نهاد در جهت رفع مشکلات معلولان به شمار می‌رود ولی با این وجود بهزیستی از ما اجاره گرفته و پول آب و برق این مرکز را نیز از ما دریافت می‌کند.


ضرابی با اشاره به اینکه کلینیک زخم بستر در مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی تهران راه‌اندازی شده است،‌ گفت: بسیاری از بیماران از شهرستان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان جهت درمان و توانمند شدن به این مرکز مراجعه می‌کنند ما نیز سعی کرده‌ایم محلی برای اسکان آنها فراهم کنیم و هماهنگی ایاب و ذهاب آنها را با سامانه حمل و نقل 6305 انجام دهیم.


وی با اشاره به اینکه هزینه رفت و برگشت از طریق سامانه 6305 در مناطق 22‌گانه تهران حدود 2 تا 3 هزار تومان است، گفت: البته تعداد خودروهایی که شهرداری در این زمینه در نظر گرفته اندک بوده و حدود 62 ون و 50 اتوبوس است که بخشی از آنها برای مدارس استثنایی نیز فعالیت می‌کنند.


اتوبوس‌های بی‌آرتی برای معلولان مناسب نیست
ضرابی تصریح کرد: سیستم اتوبوس‌های بی‌آرتی برای معلولان مناسب نیست چرا که امکان ورود با ویلچر به این  ایستگاه‌ها بسیار مشکل است و یا امکانپذیر نیست، بنابر این توجه سازمان‌های مختلف همچون شهرداری به مشکلات معلولان بسیار حائز اهمیت است.


رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی با تأکید بر اینکه درمان زخم بستر معلولان باید تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد، گفت: یک پانسمان زخم بستر حدود 200 هزار تومان هزینه دارد و این برای خانواده‌های معلولان بسیار هزینه سنگینی است از طرفی در صورتی که به این بیماری توجه نشود عفونت زخم به خون سرایت کرده و سرانجام مرگ بیمار را به همراه دارد.


وی با بیان اینکه پک لوازم بهداشتی که بهزیستی به معلولان ارائه می‌دهد از جنگ جهانی دوم همین است و تغییری در آن حاصل نشده، اظهار کرد: این بسته بهداشتی حدود یک دهم نیاز معلول را رفع می‌کند؛ وسایل هر بار استفاده از سرویس بهداشتی برای معلولان حدود 5 تا 6 هزار تومان است و بسته‌های بهداشتی که به معلولان از طرف بهزیستی ارائه می‌شود بی‌کیفیت است و جهت حفظ سلامتی بیمار، این بسته‌ها باید توسط خانواده‌ها تهیه شود.


سوند یکبار مصرف در برخی معلولان ضایعات نخاعی 20 بار استفاده می‌شود
ضرابی بیان داشت: معلولان ضایعات نخاعی کنترل دفع ادرار و مدفوع خود را ندارند بنابراین توجه به مسائل بهداشتی آنها جهت حفظ سلامتی‌اشان بسیار حائز اهمیت است ولی به این مسئله به دلیل عدم تمکن مالی بی‌توجهی می‌شود و سوند یکبار مصرف گاهی 20 بار در معلولین استفاده می‌شود و این عفونت ادراری و عفونت کلیه‌ها را که بسیار دردآور است برایشان به همراه دارد.


وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید نیاز بیماران نخاعی را مورد توجه قرار دهد بهزیستی نمی‌تواند پاسخگوی تمام مشکلات این بیماران را برطرف سازد.


 لزوم راه‌اندازی بیمارستان اختصاصی برای بیماران نخاعی
رئیس هیأت مدیره مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با اشاره به اینکه اساسنامه بیمارستان میلاد تهران جهت ارائه خدمت به بیماران نخاعی بوده است‌، گفت:‌ راه‌اندازی بیمارستان اختصاصی برای بیماران نخاعی لازم است و باید مورد توجه قرار گیرد چرا که وضعیت جسمانی بیماران نخاعی متفاوت از سایرین بوده و این افراد باید تحت نظر پزشکان مرتبط قرار گیرند.


ضرابی خاطر نشان کرد: قانون جامع حمایت از معلولان بازنگری شده و ما از دولت جدید که در این زمینه همت داشت سپاسگزاری می‌کنیم و از نمایندگان این درخواست را داریم که قبل از اتمام این دوره مجلس لطفی در حق معلولان کرده و این قانون ناقص را به تصویب رسانند و ضمانت اجرایی برای آن تعریف کنند.
وی در پایان گفت: موضوعاتی همچون  بیمه، حق معیشت، حق پرستاری، حقوق شهروندی و اشتغال از جمله موضوعاتی است که در قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار گرفته است.


       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha