دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 169149

افراد دارای پوست‌های چرب نسبت به کسانی که پوست خشک دارند بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند.

سلامت نیوز: افراد دارای پوست‌های چرب نسبت به کسانی که پوست خشک دارند بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،بعضی‌ها بلافاصله با خوردن غذاهای گرم مثل خرما، شکلات و آجیل یا حتی وقتی دچار استرس می‌شوند جوش می‌زنند. برخی هم پوست‌های حساسی دارند و باید نوع خاصی از لوازم آرایشی را مصرف کنند یا از به‌کارگیری روش‌های اصلاح صورت چون بند یا موم بپرهیزند، چون بلافاصله دانه‌های ناخوشایندی روی پوست‌شان ظاهر می‌شود که از بین رفتن‌شان مدتی طول می‌کشد و حتی ممکن است بدون مصرف دارو ممکن هم نباشد.

اما آیا واقعا جوش‌زدن استعداد خاصی می‌خواهد که به‌طور سرشتی در برخی افراد وجود دارد‌؟ و اگر استعداد بیشتری برای جوش‌زدن داریم چه اقداماتی باید انجام دهیم تا کمتر جوش بزنیم‌؟

دکتر سید‌مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در پاسخ به این سوالات می‌گوید: افراد دارای پوست‌های چرب نسبت به کسانی که پوست خشک دارند بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند‌. بر این اساس برای پیشگیری از جوش‌زدن باید به‌طور روزانه برای شست‌وشوی صورت از شوینده‌های صابونی که خصوصیات ضد میکروبی (آنتی‌باکتریال) هم داشته باشد، استفاده شود.توجه داشته باشید که چربی اضافی، سلول‌های مرده پوست که منفذهای پوست را می‌پوشانند و باکتری‌ها، به بروز جوش و دانه‌های پوستی منجر می‌شوند. به بیان دیگر وقتی جوش به‌وجود می‌آید که باکتری‌ها روی منفذهای پوستی بسته شده رشد کنند یا چربی‌ها از پوست زدوده نشوند.

مصرف طولانی‌مدت لوازم آرایش ممنوع

برخی افراد به دنبال استفاده از پمادهای درمانی و لوازم آرایشی که پوست را چرب‌تر می‌کند جوش می‌زنند‌. بی‌شک چنین افرادی باید مصرف مواد آرایشی چرب را به حداقل برسانند و از انواع مناسب با پوست‌های چرب استفاده کنند. این عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در این باره توضیح می‌دهد: گاهی برخی کرم‌های درمانی پوستی نیز در افراد مستعد، به جوش‌زدن منجر می‌شود‌. بی‌شک، پزشک معالج باید قبل از تجویز دارو از این مساله مطلع شود‌. به‌علاوه در این که مصرف طولانی مدت لوازم آرایشی از هر نوع، برای پوست مضر است شکی وجود ندارد.

مشاغل جوش‌زا!

شاید افرادی که در محیط‌های پر گرد و خاک و مرطوب کار می‌کنند یا کسانی که طی کارشان با روغن و چربی معلق در هوا سر و کار دارند مانند کارکنان کارخانجات روغن‌کشی و پتروشیمی یا تعمیرکاران ماشین ندانند که مستعد جوش‌های پوستی هستند.

دکتر داوودی در ارتباط با کارگران کارخانجاتی که به‌شدت جوش‌های پوستی می‌زنند توصیه می‌کند یا محل کارشان را تغییر دهند یا با هماهنگی کار‌فرما از ماسک و لباس‌های مخصوص که تماس با مواد روغنی و بخارات موجود در هوا را به حداقل می‌رساند استفاده کنند.

داروهای اعصاب، پوست‌تان را خراب می‌کند

جالب است بدانید برخی داروها از جمله داروهای اعصاب و روان و داروهایی که جنبه هورمونی دارند و از سوی متخصصان زنان و غدد پیشنهاد می‌شود، فرد را مستعد جوش و آکنه می‌کند. حتی جوش‌های هورمونی، به‌واسطه تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری و مصرف قرص‌های ضد‌بارداری خوراکی نیز می‌توانند به وجود آیند.

دکتر داوودی تاکید می‌کند برخی داروها که حاوی کورتون، آندروژن‌ها یا لیتیوم هستند می‌توانند به بروز جوش منجر شوند. در چنین شرایطی باید از پزشک خواست نوع داروی تجویزی را تغییر دهد.

گناه جوش‌زدن را به گردن خوراکتان نیندازید

جالب است بدانید بر خلاف تصور بسیاری افراد که جوش‌زدن را با نوع خوراکشان مرتبط می‌دانند، چنین ارتباطی از نظر علمی ثابت نشده است.

این متخصص پوست در این زمینه می‌گوید: اگر شخصی مطمئن است پس از مصرف ماده غذایی خاصی جوش می‌زند و احتمالا عوامل دیگری را که باعث بروز آکنه شده در خود نادیده نگرفته است (‌مثلا عوامل استرسی) باید از مصرف آن ماده غذایی خودداری کند. با این حال به‌طور قطع نمی‌توان گفت هیچ ماده غذایی به بروز یا تشدید آکنه منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha