رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن یادآوری اینکه ظرفیت بهره‌برداری از جنگل‌ها تمام شده است، گفت: با توجه به افزایش تخریب و بهره‌برداری بی رویه از جنگل‌ها لازم است برنامه‌های حفاظتی را مدیریت و عملیاتی سازیم.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن یادآوری اینکه ظرفیت بهره‌برداری از جنگل‌ها تمام شده است، گفت: با توجه به افزایش تخریب و بهره‌برداری بی رویه از جنگل‌ها لازم است برنامه‌های حفاظتی را مدیریت و عملیاتی سازیم.

 به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص طرح‌ تنفس جنگل، گفت: کارشناسان محیط زیست و دانشگاهیان معتقدند زیست بوم‌های ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی دچار آسیب‌پذیری بالا هستند، به ویژه جنگل‌های طبیعی هیرکانی که به دلیل فشارهای مختلف، بهره برداری بی‌رویه، تغییر اقلیم، گرم شدن هوا و کاهش بارندگی آسیب دیده‌اند.

 

مدیریت پایدار جنگل‌ها با تمرکز بر حفاظت و گردشگری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: سالهاست ظرفیت بهره برداری تجاری جنگل‌ها به صفر رسیده، اما خوشبختانه در حال حاضر در این خصوص اجماعی حاصل شده که مصوبه دولت در این زمینه گویای هم‌راستایی تمامی دستگاه‌هاست.

وی ضمن یادآوری اینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح تنفس کاملا هم نظر و همراه است، افزود: مدیریت پایدار جنگل‌ها با تمرکز بر حفاظت و گردشگری طبیعی، استفاده از منافع جنگل‌ها برای جوامع بومی و درگیر کردن جوامع بومی در حفاظت از جنگل ها با محوریت طرح های گردشگری باید در دستور نهادها قرار گیرد.

 

سازمان حفاظت محیط زیست قرار نیست چوب وارد کند

ابتکار با تاکید بر اینکه طرح‌های کنونی بهره‌برداری تجاری باید به سمت کاشت چوب (جنگل صنعتی ) برای کسانی که به چوب نیاز دارند و واردات چوب رود، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست جلساتی را برای واردات چوب برگزار کرده؛ البته نه برای اینکه ما وارد کننده چوب باشیم بلکه به این دلیل که تقاضا برای تخریب جنگل‌های طبیعی را کاهش دهیم.

این معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم، ضمن درخواست از صنایعی که از چوب و فراورده‌های چوبی استفاده می‌کنند درخواست، گفت: صنایع تضمین دهند تا از منابع چوبی جنگلی و طبعت ایران استفاده نکنند، جنگل‌های هیرکانی، بلوط، حرا و سایر جنگل‌ها در کشور باید با برنامه های حفاظتی مدیریت شوند.

 

لزوم پیاده سازی برنامه‌های حفاظتی در جنگل‌ها

وی با تاکید بر لزوم توجه به برنامه های حفاظتی از جنگل‌ها، گفت: با توجه به اینکه در گذشته تخریب و بهره‌برداری بسیاری از جنگل‌ها صورت‌گرفته و بحران خشکسالی نیز در پیش رو است، باید برنامه‌های حفاظتی را پیاده سازیم و البته طرح‌های بهره برداری نیز رویکردی دیگر را در پیش گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: رئیس‌جمهور بارها بر موضوع توقف بهره‌برداری تجاری، تخریب، قاچاق و جنگل بری تاکید داشته اند، مقام معظم رهبری نیز در 17 اسفند 93 فصل الخطاب محیط ‌زیستی را مطرح کردند، در این زمینه همکاری مردم برای اجرای طرح لازم است تا بتوان رویکرد فعلی را اصلاح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha