سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 169194

مجموعا ١٠‌هزارنماینده از ١٩۵ کشور، نزدیک به دو‌هزار نهاد غیردولتی، بیش از سه‌هزار روزنامه‌نگار از سراسر جهان و رهبران برخی از قدرتمندترین کشورهای جهان روز گذشته در پاریس، پایتخت فرانسه، حاضر شدند تا اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی COP٢١ رسما کار خود را آغاز کند. در این اجلاس قرار است این ١٠‌هزار نماینده از ۱۹۵ کشور جهان به بحث و گفت‌وگو درباره پیمان جایگزین پیمان کیوتو در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بپردازند.

زمین در انتظار تصمیم رهبران جهان

سلامت نیوز: مجموعا ١٠‌هزارنماینده از ١٩۵ کشور، نزدیک به دو‌هزار نهاد غیردولتی، بیش از سه‌هزار روزنامه‌نگار از سراسر جهان و رهبران برخی از قدرتمندترین کشورهای جهان روز گذشته در پاریس، پایتخت فرانسه، حاضر شدند تا اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی COP٢١ رسما کار خود را آغاز کند. در این اجلاس قرار است این ١٠‌هزار نماینده از ۱۹۵ کشور جهان به بحث و گفت‌وگو درباره پیمان جایگزین پیمان کیوتو در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق این پیمان باید مصرف انرژی‌های فسیلی در جهان را به میزانی کاهش دهد که گرمای زمین تا پایان قرن کنونی نسبت به آغاز صنعتی‌شدن جهان بیش از دو‌درجه افزایش نیابد. این کنفرانس مهم‌ترین و گسترده‌ترین برنامه و کنفرانس جهانی پیرامون وضعیت محیط‌زیستی کره‌زمین است؛ کنفرانسی که بسیاری به نتایج آن چشم دوخته‌اند تا ببینند آیا مسئولان کشورهای بزرگ و کوچک دنیا نسبت به بلایی که در این سال‌ها به روز این کره ‌خاکی آورده‌اند تجدیدنظری اساسی و عملی خواهند کرد یا خیر، اگرچه برخی از حاضران در کنفرانس از جمله مسئولان کشور میزبان به این نتیجه نهایی که رسیدن به یک توافق بزرگ جهانی است امیدوارند اما کارشناسان زیادی بر این باورند که هیچ بعید نیست این کنفرانس نیز مانند اجلاس قبلی از همین دست که در سال ٢٠٠٩ در کپنهاگ دانمارک برگزار شد، بی‌نتیجه به کار خود پایان دهد.

با رسیدن همه میهمانان بلندپایه به محل اصلی برنامه در منطقه لوبورگ پاریس که این روزها بالغ بر دوهزارو ٨٠٠ نیروی پلیس، تأمین امنیت و مراقبت از آن را برعهده دارند، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی آغازین خود به‌عنوان کشور برگزارکننده کنفرانس گفت: «سالی را که پشت‌سر گذاشتیم، سال همه رکوردها بود: رکورد گرمای هوا، رکورد تولید گازکربنیک، رکورد رویدادهای فوق‌العاده مربوط به تغییرات آب‌وهوایی نظیر خشک‌سالی، سیل، توفان، آب‌شدن یخ‌ها، بالاآمدن آب دریاها و اسیدی‌شدن آب اقیانوس‌ها». اولاند، همچنین با بیان بهترین آرزوها برای شرکت‌‌کنندگان در این نشست گفت که انتشار بیانیه و صرف بیان اظهارات برای مقابله با تغییرات اقلیمی «کافی نیست».

او افزود که دنیا در زمان حساسی قرار دارد و اجلاس پاریس باید آغاز تصمیم‌های بزرگی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد. به‌گفته او، «میلیون‌هانفر در جهان قربانیان این حوادثند و خسارات حاصل از آنها نیز به ‌میلیاردها دلار می‌رسد». او همچنین اظهار کرد: «هیچ کشوری و هیچ منطقه‌ای از اثرات تغییرات آب‌وهوا در امان نیست». رئیس‌جمهوری فرانسه در بخشی از صحبت خود نیز خطاب به حاضران پرسید: «چگونه می‌توان پذیرفت که کشورهای فقیر که کمتر از دیگران گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند و بسیار آسیب‌پذیرند، بیش از دیگران قربانی گرمایش زمین و اثرات آن شوند؟» و ادامه داد: «من امروز در برابر شما به نام عدالتی سخن می‌گویم که اساس آن آب‌وهواست. نام این عدالت، عدالت اقلیمی است که ما باید به آن عمل کنیم».

رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد: «توافق باید جهان‌شمول، متناسب و اجباری باشد. کشورهای پیشرفته باید مسئولیت تاریخی خویش را بپذیرند زیرا بیشترین گازهای گلخانه‌ای را طی سال‌های دراز آنها تولید کرده‌اند. کشورهای نوظهور اقتصادی باید روند تبدیل منابع انرژی خود را سرعت بخشند، کشور‌های درحال‌توسعه باید در انطباق خود با اثرات تغییرات آب‌وهوایی مورد همراهی و حمایت قرار گیرند. ازهمین‌روست که باید منابع مالی لازم را برای انتقال تکنولوژی به این کشورها تأمین کرد».پس از او نوبت به سخنرانی دیگر مقامات حاضر در نشست رسید.

هرکدام از رهبران کشورهای حاضر در این نشست به مدت سه‌دقیقه فرصت داشتند تا در این رابطه و همچنین درباره مسئولیت‌ها و تعهدات کشور خودشان درباره گازهای گلخانه‌ای سخنرانی کنند. باراک اوباما، ولادیمیر پوتین، آنگلا مرکل و شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، برخی از رهبرانی بودند که بخش بیشتری از حاضران در این کنفرانس در انتظار سخنرانی آنان بود، این کشورها تعدادی از اصلی‌ترین کشورهای تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای دنیا هستند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز آغاز این اجلاس چین را به دستیانی به راهکاری مشترک برای مقابله با گرمایش زمین فراخواند. او پیش از دیدار با شی‌جین پینگ، همتای چینی خود، گفت: «این مهم است که هر دو کشور نقشی راهبردی برعهده گیرند».

کشورهای آمریکا و چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند و ازاین‌رو نقشی مهم در راه تلاش‌های جهانی برای کاهش تولید این گازها بازی می‌کنند. اوباما پس از این دیدار، سخنرانی خود در کنفرانس را با نقل‌قولی از مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاه‌پوستان آمریکا، آغاز کرد و گفت: ««هیچ‌گاه دیر نیست»، البته در مورد تغییرات اقلیمی، اگرچه کمی دیر شده اما شاید ما بتوانیم گرایش‌ها را تغییر دهیم».

اوباما همچنین سخنان خود را با پیام همبستگی با مردم فرانسه ادامه داد و گفت: «ما می‌خواهیم از مردم فرانسه تمجید کنیم که بر برگزاری این نشست مهم در پاریس تأکید کردند. با این نشست، ما تروریست‌ها را در معرض یک آزمایش قرار می‌دهیم». آقای اوباما به تعهدات آمریکا در زمینه تغییرات آب‌وهوا اشاره کرد و گفت کشورش اشاعه گازهای گلخانه‌ای و گاز دی‌اکسیدکربن را محدود کرده است. اوباما در ادامه سخنان خود گفت که ما نسلی هستیم که تأثیر تغییرات اقلیمی را در زندگی خود حس می‌کنیم و شاید آخرین نسلی باشیم که می‌توانیم درباره آن کاری بکنیم. اوباما همچنین گفت: هیچ کشوری؛ بزرگ یا کوچک، ثروتمند یا فقیر در مقابل تغییرات اقلیمی مصون نیست. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هم در سخنان کوتاه خود در این کنفرانس اعلام کرد: «ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم توسعه اقتصادی را تضمین کنیم و هم‌زمان از محیط‌زیست خود، مراقبت کنیم».

پوتین همچنین گفت: «ما به‌گونه وسیعی از اشاعه گازهای گلخانه‌ای و تولید ۴٠ میلیون‌تن گاز دی‌اکسیدکربن جلوگیری کردیم». به‌گفته او، تلاش‌های روسیه، گرمایش زمین را تا اندازه یک‌سال محدود کرده است.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم در سخنان خود بر تعهد کشورش و اتحادیه اروپا برای حرکت به‌سوی اقتصادی بدون تکیه بر استفاده از کربن، تأکید کرد.

مرکل تأکید کرد که کشورهای شرکت‌کننده باید به هدف تخصیص سالانه صد‌میلیارددلار برای کمک به کشورهای فقیر در مبارزه علیه تغییرات اقلیمی دست یابند. او در ادامه به موضوع اصلی نشست اشاره کرد و گفت: ما امروز فرصت داریم تا با محدودکردن دمای زمین به دودرجه، تئوری‌های زیبای خود را به واقعیت بدل کنیم.

رئیس‌جمهور چین از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته خواست تا برای رسیدن به نتیجه‌ای که آن را «برد- برد» برای همه خواند، مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرند. شی‌جین پینگ، در سخنان خود گفت که این کنفرانس خط پایان نیست بلکه نقطه آغاز تازه‌ای برای مقابله با خطرات تغییرات اقلیمی است. این بخش دیگری از سخنان رهبر چین در این نشست است؛ توافق پاریس باید روی این مسئله تأکید کند که ما باید اقدامات خود علیه تغییرات اقلیمی را، فراتر از سال ٢٠٢٠، تقویت و برای توسعه پایدار در سطح جهانی تلاش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha