محققان معتقدند تفریح‌درمانی به‌عنوان یك مداخله توانبخشی و غیرعضوی می‌تواند بهبود وضعیت روانی مددجویان مبتلا به اسكیزوفرنیای مزمن را در پی داشته باشد.

این مطالعه توسط جمعی از محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با هدف تعیین اثر تفریح درمانی بر بهبود وضعیت روانی مبتلایان به اسکیزوفرنیای مزمن انجام شده است.

اسكیزوفرنیا بیش از سایر اختلال های روانی، اشغال تخت و ناتوانی را برای بیمار در پی دارد. شیوع اسكیزوفرنیا، یك تا پنج درصد گزارش شده است كه دو سوم آنها نیاز به بستری دارند، در صورتی كه تنها نیمی از آنها تحت درمان قرار می گیرند.

یكی از این روش ها تفریح درمانی است كه در آن درمانگر با واردكردن مددجو در فعالیت های مختلف سرگرم كننده تفریحی، هدف هایی هم چون بهبود وضعیت روانی و رفتاری مددجو و افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی وی را دنبال می كند.

تفریح درمانی دستاوردهای سودمندی مانند برون ریزی احساسات خصمانه و كاهش هیجان هایی هم چون احساس افسردگی را در پی دارد.

در یك پژوهش مداخله‌یی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون ‌٤٥ مددجوی مبتلا به اسكیزوفرنیای مزمن بستری در مركز آموزشی درمانی روانپزشكی رازی تهران با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به كمك مقیاس كوتاه نمره‌دهی روانپزشكی (BPRS) ارزیابی شده و سپس به یك سفر تفریحی ‌١٠ روزه به شهر مشهد فرستاده شدند و پس از بازگشت مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌های حاصل ار این بررسی نشان می دهد میانگین نمرات كلی مقیاس كوتاه نمره‌دهی روانپزشكی از ‌٥/٤٢ در پیش‌آزمون به ‌٨/٢٩ در پس‌آزمون كاهش یافت و آزمون آماری t تفاوت به‌وجودآمده در وضعیت روانی بیماران مبتلا به اسكیزوفرنیا را در پس‌آزمون بهتر از پیش‌آزمون نشان داد .

به طوركلی یافته های این پژوهش نشان داد ند كه این روش می تواند بر شدت بیماری و بهبودی كلی بیماران مبتلا به اسكیزوفرنیای مزمن تأثیر بگذارد و به عنوان روشی غیردارویی در كنار دارودرمانی و سایر رو ش های توانبخشی، برای درمان و توانبخشی این بیماران به كار گرفته شود.

گفتنی است نتایج این مطالعه در مجله روانپزشكی و روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha