مركز روماتیسم ایران در آستانه روز داروساز با اشاره به اینكه بیش از 50 درصد افراد زیر 40 سال كشور از كمبود ویتامین D رنج می‌برند، خواستار تولید مكمل‌های ویتامین D به میزان 400 تا 800 واحد توسط شركت‌های دارویی كشور شد.

دكتر فرهاد غریب دوست رییس مركز روماتیسم ایران با اعلام این خبر گفت: مكمل‌های ویتامین D علاوه بر نقش پیشگیری و درمانی در برابر بیماریهای استخوانی، نقش موثری در كاهش سرطان‌ها، MS، دیابت و ... دارد. این در حالیست كه هیچ شركت دارویی در كشور نسبت به تولید این مكمل اقدام نمی‌كند.

وی اظهار داشت: در پژوهشی كه چندی پیش در این مركز به منظور سنجش میزان ویتامین D افراد صورت گرفت، مشخص شد؛ افراد بالای 40 سال از نظر سطح ویتامین D از وضعیت بهتری نسبت به افراد جوان‌تر (زیر 40 سال) برخوردارند كه به نظر می‌رسد علت این امر در مصرف مكمل‌های ویتامین D (ویتامین D به همراه مكمل كلسیم) است كه افراد بالای 40 سال مصرف می‌كنند.

وی بهترین منبع تامین ویتامین D را نور خورشید دانست و ادامه داد: در پژوهش مورد اشاره با وجود آن كه زمان مورد بررسی  بهار و تابستان به دلیل برخورداری افراد از بیشترین میزان نور خورشید انتخاب شد باز هم متاسفانه آمارها بیانگر كمبود شدید و نگران كننده ویتامین D در افراد به ویژه افراد زیر 40 سال بود.

دكتر غریب دوست، آلودگی هوا را از عواملی برشمرد كه به عنوان مانعی در برابر رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدن و به دنبال آن نرسیدن ویتامین D كافی به پوست می‌شود.

رییس مركز روماتیسم ایران ادامه داد: مشكل آلودگی هوا در برخی كشورهای غربی نیز مشاهده شده اما میزان كمبود ویتامین D در آن كشورها بسیار كمتر از ایران براورد شده است.

وی افزود: حتی در مناطقی مانند بوشهر كه پر آفتاب بوده و از آلودگی هوای بسیار كمتری نسبت به تهران برخوردارند، باز هم نتایج دیگر پژوهش‌ها بیانگر آن است كه افراد این مناطق نیز از كمبود ویتامین D رنج می‌برند.

رییس مركز روماتیسم ایران، تفاوتهای ژنتیكی ناشی از اختلاف نژاد را كه در رابطه با جذب نور خورشید در گیرنده‌های این ویتامین در سطح پوست موثرند از دیگر عواملی عنوان كرد كه كمبود این ویتامین را در میان ایرانیان با وجود برخورداری از آفتاب حادتر كرده است.

وی بهترین شیوه برای حل این معضل را با توجه به وضعیت فعلی جامعه، استفاده از مكمل‌های ویتامین D‌ برشمرد و تصریح كرد: ضروری است، تولید و مصرف مكمل‌های ویتامین D به صورت یك دستورالعمل بهداشتی از سوی وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha