معاون محیط زیست روحانی : پیشنهاد ما این است که این کنفرانس آثار جنگ و درگیری‌های مسلحانه در بحث تغییر اقلیم را محاسبه کند در کنفرانس تغییرات اقلیمی، رهبران و نمایندگان 195 کشور جهان 11 روز به گفت‌وگو درباره تغییرات اقلیمی زمین خواهند پرداخت براساس هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف و تصمیم دولت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برنامه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است کشورهای صنعتی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین دارند به همان تناسب هم باید مسئولیت‌های بیشتری را در کمک به حل این مشکل بپذیرند

سلامت نیوز: معاون محیط زیست روحانی : پیشنهاد ما این است که این کنفرانس آثار جنگ و درگیری‌های مسلحانه در بحث تغییر اقلیم را محاسبه کند در کنفرانس تغییرات اقلیمی، رهبران و نمایندگان 195 کشور جهان 11 روز به گفت‌وگو درباره تغییرات اقلیمی زمین خواهند پرداخت براساس هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف و تصمیم دولت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برنامه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است کشورهای صنعتی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین دارند به همان تناسب هم باید مسئولیت‌های بیشتری را در کمک به حل این مشکل بپذیرند

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با پیشنهاد‌های مشخصی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کنفرانس تغییرات اقلیمی به پاریس رفته است. در صدر پیشنهادهای ایران به این کنفرانس، محاسبه آثار و تبعات جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه بر تغییرات اقلیمی محیط زیست توسط سازمان ملل قرار دارد: ابتکار در صفحه شخصی اش در فضای مجازی نوشت: «پیشنهاد مشخص ما این است که این کنفرانس آثار جنگ و درگیری‌های مسلحانه در بحث تغییر اقلیم را به طور دقیق بررسی کند. یعنی رد پای کربن‌های ناشی از جنگ و ناامنی‌ها را باید محاسبه کنند زیرا آثار صنایع جنگی بسیار بزرگ است اما هیچ زمانی به تأثیرات زیست محیطی آن پرداخته نشده است.» در این اجلاس رهبران و نمایندگان 195 کشور جهان 11 روز به گفت‌وگو درباره تغییرات اقلیمی زمین خواهند پرداخت. قرار است در پایان این کنفرانس سران و نمایندگان کشورها توافقنامه جدیدی را امضا کنند. معصومه ابتکار همچنان که پیشتر هم به روزنامه ایران گفته بود به رسانه‌های شرکت‌کننده در این اجلاس اعلام کرد که در صورت برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور قادر است که آلودگی‌ گازهای‌ گلخانه‌ای را «بشدت» کاهش دهد: «براساس هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف و تصمیم دولت 4 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در برنامه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و به این اجلاس اعلام شده که در صورت رفع کامل تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی این رقم به 12 درصد افزایش خواهد یافت.» او همچنین ورود سوخت پاک را از جمله برنامه‌های ایران دانسته است.
به گفته ابتکار زمان توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 بسیاری از کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش سوخت تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.
به اعتقاد ابتکار اجلاس پاریس فرصت مهمی است برای حضور سران کشورها در موضوع تغییرات آب و هوایی برای شکل گرفتن یک تفاهم جدید که بتواند جلوی عواقب و عوارض تغییر اقلیم را بگیرد و مانع خسارت‌های بیشتر به کشورها و جوامع مختلف شود. وی در سخنان خود با مخاطب قرار دادن نمایندگان حاضر در اجلاس گفته است: «کشورهای صنعتی و توسعه یافته امروز یک مسئولیت تاریخی دارند و آن اینکه در سال‌های گذشته به مسئولیت‌های خود عمل نکرده‌اند و همین طور خسارت‌هایی که وارد شده را جبران نکرده‌اند.»
به گفته ابتکار کشورهای در حال توسعه خواهان دیده شدن و پرداختن به عملکرد سال‌های گذشته کشورهای صنعتی هستند و هرچند مسئولیت مقابله با تغییرات اقلیمی، مسئولیت مشترکی در میان کشورهاست اما کشورها به میزان سهمی که در ایجاد این شرایط دارند مسئولیت متفاوتی هم در مقابل سایر کشورها دارند به همین دلیل در نشست پاریس به این مسئولیت‌ها پرداخته خواهد شد.
ابتکار پذیرش داوطلبانه سهم کشورها در تولید گازهای گلخانه‌ای را اتفاقی جدید برای مقابله با گرم شدن زمین دانست و گفت: به همین دلیل حدود 180 کشور جهان برنامه‌های خود را در این زمینه به صورت مکتوب ارائه کرده‌اند. وی با تأکید براینکه اقدامات داوطلبانه از طرف کشورهای صنعتی باید به صورت تعهدی الزام آور پذیرفته شود افزود : کشورهای صنعتی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین دارند به همان تناسب هم باید مسئولیت‌های بیشتری را در کمک به حل این مشکل بپذیرند.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه دستیبابی به فناوری‌های نوین از سوی همه کشورها اهمیت مضاعفی دارد گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و بهینه‌سازی مصرف سوخت اهمیت فوق‌العاده‌ای در شرایط کنونی دارد و ایران هم در این زمینه برنامه‌هایی را ارائه کرده و با این برنامه‌ها امید داریم در نهایت به سندی متعادل و منطقی که منافع همه طرف‌ها را در جهان تأمین کند دست‌یابیم. ابتکار با اشاره به پیمان زیست محیطی کیوتو و میزان تعهد کشورهای صنعتی به آن اظهار داشت: بسیاری از کشورهای صنعتی به تعهدات خود بر اساس این پیمان عمل نکردند و تعداد کشورهایی که به آن عمل کردند بسیار کم بود.
معاون رئیس جمهوری نگرانی اصلی حال حاضر زمین را افزایش گرمای زمین بیش از دو درجه دانست و گفت: «اگر این مهم تحقق یابد طبق نظر متخصصان و کارشناسان عواقب و عوارض بسیاری برای زمین خواهد داشت به همین خاطر همه تلاش‌ها به این سمت است که گرمای زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای به حد اعلام شده نرسد.» ابتکار همچنین اجرای تعهدات کامل از طرف کشورهای صنعتی و توسعه یافته را یکی از بزرگترین نگرانی‌های کشورهای در حال توسعه دانسته است زیرا این کشورها معمولاً به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
رئیس سازمان محیط زیست کشور تدوین الزامات و ضمانت‌های اجرایی را برای کشورهای صنعتی از مهمترین نیازهای اساسی امروز در کمک به شرایط آب و هوایی ارزیابی و تأکید کرد: یکی از مباحث مهم در فرآیند این کنفرانس رسیدن به سازوکارهایی است که اجرایی کردن نتایج این نشست بین‌المللی را تضمین کند. او انتقال فناوری از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه را بسیار مهم و اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانسته و گفته است: در این زمینه اجلاس پاریس باید به دنبال تدوین سازوکارهای حقوقی و همین طور مشوق‌های اقتصادی باشد که موضوع بسیار مهمی است زیرا برآیند آن کاهش تغییرات اقلیم را در پی خواهد داشت.
معصومه ابتکار در این اجلاس با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و مقامات بلندپایه چند کشور دیدار و گفت وگو کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha