سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

در حالی كه سفر صدها هزار ایرانی به عراق هشدارها درباره ورود بیماری‌های واگیردار به كشور را افزایش داده است، بر اساس خبری كه روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است 8 شهروند در كرمان به بیماری خطرناك آنفلوآنزای خوكی مبتلا شده‌اند.

سلامت نیوز: در حالی كه سفر صدها هزار ایرانی به عراق هشدارها درباره ورود بیماری‌های واگیردار به كشور را افزایش داده است، بر اساس خبری كه روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است 8 شهروند در كرمان به بیماری خطرناك آنفلوآنزای خوكی مبتلا شده‌اند.
 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: در فصل سرما بیماری آنفلوآنزا به عنوان یك بیماری اپیدمی و همه گیر شیوع پیدا می‌كند. از نظر پزشكان آنفلوآنزا نوع‌های گوناگونی دارد و اغلب با علائمی شدیدتر از سرماخوردگی پدیدار می‌شود، اما شیوع آنفلوآنزای خوكی و مرگ 8 تن از هم‌میهنانمان در استان كرمان و شیوع بیماری وبا در كشور عراق به عنوان كشور مجاور می‌تواند زنگ خطر‌ها سلامت در جامعه را به صدا در آورد. این در حالی است كه بیماری آنفلوآنزا از نوع خوكی دارای تمام شاخصه‌های یك بیماری مسری و خطرناك است كه با وجود تلاش‌های مجدانه محققان پزشكی هنوز داروی موثری برای پیشگیری یا درمان قطعی آن وجود ندارد. بنابراین آنفلوآنزا از حالت یك بیماری معمولی با درجه خطر پایین به یك بیماری كشنده و عالم گیر تبدیل شده است.

فوت 8 نفر در اثر بیماری آنفلوآنزای خوكی

روز گذشته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهر كرمان، چهار نفر در اثر بیماری آنفلوآنزا و 4 نفر در مابقی شهرستان‌های استان كرمان در اثر این بیمار خوكی فوت كردند. نوذر نخعی با بیان اینكه 8 نفر در استان كرمان به علت بیماری آنفلوآنزای خوكی فوت كرده‌اند، گفت: بیماری آنفلوآنزای خوكی از حدود یك ماه پیش در كرمان آغاز شده است و در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهر كرمان چهار نفر و چهار نفر در مابقی شهرستان‌های استان كرمان متاسفانه در اثر این بیماری فوت كرده‌اند. او با اشاره به تاریخ شیوع این بیماری در كشور ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای H1N1، بیماری است كه از سال 1388 در كشور ما به ویژه در فصل‌های سرد زمستانی، شاهد رخ دادن آن هستیم؛ امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد این بیماری هستیم. نخعی با اشاره به علائم این بیماری افزود: تفاوت این بیماری با سرماخوردگی، شدیدتر بودن علائم و سرعت بروز آن است؛ فردی كه دچار این بیماری است به صورت ناگهانی دچار تب، لرز و بدن درد می‌شود كه همراه آن می‌تواند سرفه و آبریزش بینی داشته باشد و در كودكان بیشتر اسهال و استفراغ نیز دیده می‌شود. او پیشگیری از این بیماری را مهم‌ترین راه مبارزه با این بیماری دانست و اظهار كرد: در زمینه پیشگیری مهم‌ترین نكته رعایت اصول بهداشتی و فاصله گرفتن از بیماران است، افراد در این مدت دو ماهه كه در پیش داریم، دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشویند، سعی كنند با كسی دست ندهند و روبوسی نكنند و اگر شخصی بیمار است به اندازه دو قدم (1/8‌متر) با او فاصله داشته باشند. نخعی تصریح كرد: افرادی كه بیمار هستند اگر عطسه یا سرفه می‌زنند با گودی مقابل آرنج دست خود جلو بینی و دهان را بگیرند و از ماسك استفاده كنند؛ همچنین در منزل استراحت و از حضور در مكان‌های تجمعی از جمله مدرسه، محل كار و محل‌هایی كه عده زیادی از افراد دور هم هستند، حضور پیدا نكنند. چون باعث می‌شوند، این بیماری در جامعه پخش شود و برای دیگران ایجاد مشكل كند.

اولویت‌های تزریق واكسن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان با اشاره به آنكه، تزریق واكسن را نكته مهم دیگری در پیشگیری دانست، عنوان كرد: تزریق واكسن گرچه اثربخشی آن خیلی كامل نیست، اما علائم را تخفیف می‌دهد. او با اشاره به كسانی كه در اولویت تزریق واكسن هستند، افزود: اولویت اول در تجویز واكسن زنان باردار هستند، بدون توجه به اینكه در كدام ماه بارداری قرار دارند. توصیه می‌شود كه واكسن را تهیه كنند و تزریق یك‌بار این واكسن كافی است. به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری، این بیماری می‌تواند بسیار خطرناك باشد. همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان و كودكان شش ماه تا پنج سال نیز از اولویت‌های دریافت واكسن هستند. نخعی ابراز كرد: همچنین بیماران مبتلا به آنفلوآنزا كه دچار تنگی نفس می‌شوند، حتما باید به بیمارستان مراجعه كنند؛ اما اگر بیماری در حد یك تب ملایم و بدن درد خفیف باشد با استفاده از مایعات و استراحت و مسكن‌های معمولی مانند استامینوفن به مرور زمان علائم بهبود پیدا می‌كند. او ادامه داد: اگر علائم شدیدتر بود و شخص بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری‌های كلیوی مزمن و... داشت، این افراد حتما به پزشك متخصص مراجعه كنند كه تحت نظر متخصص (عفونی، داخلی و اطفال) درمان شوند و به‌شدت از خود درمانی پرهیز نمایند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان با اشاره به نحوه درمان اضافه كرد: كسانی كه بیمار می‌شوند درمان این بیماری استراحت به همراه مصرف مایعات به صورت مكرر است. اما كسانی كه بیماری آنها شدید باشد داروهای ویژه‌ای دارند كه فقط تحت اختیار بیمارستان‌ها است و براساس نظر پزشك به آنها تجویز می‌شود. به گزارش ایسنا، او درباره اقدامات دانشگاه علوم پزشكی كرمان در زمینه اطلاع رسانی این بیماری گفت: چاپ و توزیع هشت هزار پوستر، نصب بنر در سایزهای متفاوت در سطح شهر و اماكن مختلف، ارسال پیامك به كاركنان تحت پوشش دانشگاه و ارسال پیام‌های بهداشتی از طریق شبكه‌های اجتماعی از جمله این اقدامات است.

هجوم انواع بیماری‌های ویروسی

یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وضعیت ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی در كشور می‌گوید: بنابر منابع موثق از اقلیم كردستان عراق در آن خطه نرخ ابتلا به وبا شدت یافته است و در مقابل آن بیماری آنفلوآنزای خوكی نیز شدت یافته است. عابد فتاحی با بیان اینكه این روزها كشورعراق پذیرای موج عظیمی از زائران ایرانی است، می‌افزاید: اخیرا اخباری مبنی بر ابتلای صدها نفر در كردستان به وبا گزارش شده است، این در حالی است كه شرایط زندگی در استان كردستان نسبت به جمهوری عراق مناسب‌تر است.

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید می‌كند: در این شرایط باید رسانه ملی با تولیدات فرهنگی هشدار‌ها در زمینه ابتلا به بیماری وبا و آنفلوآنزا را به مردم گوشزد كند. این در حالی است كه بیماری آنفلوآنزا خوكی بسیار خطرناك و باعث تخریب ارگان‌های بدن می‌شود. به گفته او افراد باید با حساسیت نسبت به این بیماری‌های تهدید‌كننده وارد عمل شوند و در صورت مشاهده علائمی از این بیماری‌ها در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنند. این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره كم و كیف بیماری آنفلوآنزای خوكی در كشور می‌گوید: گزارش‌هایی از ابتلای 5-6 نفر ازهم‌میهنان به آنفلوآنزای خوكی و آنفلوآنزای مرغی در استان‌های شمال كشور به كمیسیون بهداشت و درمان ارسال شده است و كمیسیون نیز با حساسیت ویژه‌ای عوامل بروز این بیماری را از بین برده است. به گفته او معاونت بهداشت و درمان برای كاهش این بیماری تاكنون عملكرد مطلوبی داشته است. او می‌افزاید: عدم وضعیت مناسب بهداشت و درمان در كشورهای همسایه به نسبت زمینه هجوم انواع بیماری‌های ویروسی و بیماری‌هایی مشترك بین دام و انسان در كشور افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha