سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 169248

بزرگسالان نیازمند 7 الی 8 ساعت خواب با كیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید كه تنها 3 شب كم خوابی تا 60 درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.

سلامت نیوز: بزرگسالان نیازمند 7 الی 8 ساعت خواب با كیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید كه تنها 3 شب كم خوابی تا 60 درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، اكثر افراد از اینكه عادتهای غلط زندگی مثل سیگار كشیدن و مصرف زیاد الكل موجب پیری زودرس می‌شود آگاه هستند. اما تغذیه ناسالم و استرس‌های مكرر چه طور؟ در ادامه به برخی از علت‌های بروز پیری زودرس اشاره می‌شود.

1- رژیم غذایی بد:

آنچه می‌خورید بیشتر از هر چیز دیگری سلامت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. داشتن رژیم غذایی بد مثل غذاهای چرب یا سرخ كرده و قندهای ساده باعث تحمیل كردن مواد شیمیایی زاید و چربی‌های غیراشباع به بدن و ایجاد فقر مواد غذایی لازم و ضروری بدن می‌شود. در حقیقت اگر شما غذاهای حیات‌بخش بخورید باعث پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود عملكرد ارگان‌های بدن می‌شود. به طور عمومی در رژیم غذایی شما باید طیف وسیعی از منابع غذایی بنیادی شامل پروتئین‌های سبك، قندهای پیچیده، سبزیجات، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و غلات باشد.

مطالعات فراوان نشان می‌دهد كه مواد رنگی موجود در پوست میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اكسیدان‌هایی است كه قطعا برای لامتی مفید است و مانع سرطان و مبارزه با سموم می‌شود. از غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب كنید. از لبنیات كم چرب استفاده كنید. شكلات، قندهای ساده و شكر را از رژیم غذایی خود حذف كنید. قند اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود چیزی كه نهایتا سبب افزایش وزن و در نتیجه راهی مطمئن برای بیماری‌های قلبی فشار خون و دیابت است.

2- عدم شادی در زندگی:

عدم شادی نه تنها باعث ایجاد افسردگی می‌شود بلكه تاثیر بسیار منفی نیز بر سلامتی دارد در حقیقت افراد افسرده دو برابر بیشتر از افراد دیگر مستعد بیماری‌های قلبی هستند. همچنین ثابت شده است كه افراد مبتلا به افسردگی، استرس و اضطراب و مالیخولیا مستعد سرطان می‌باشند. بنابراین نیروی فكر و روان خود را دست كم نگیرید. این انتخاب شماست كه در مقابل سختی‌های زندگی احساس منفی داشته باشید یا نگرش مثبت.

یك مطالعه انجام گرفته ثابت می‌كند كه تا چه اندازه فكر و روان تاثیر قوی بر عملكرد فیزیكی بدن از جمله سیستم ایمنی دارد. در این مطالعه نشان داده شد كه در بیماران مبتلا به سرطانی كه به مدت 12 هفته روزانه 30 دقیقه از ته دل می‌خندند تعداد سلول‌های ایمنی مبارزه علیه سرطان افزایش می‌یابد. همچنین خنده باعث آزاد شدن آندروفین می‌شود (تركیبی كه باعث بروز احساس خرسندی می‌شود). بی‌تردید افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را تجربه می‌كنند.

3- عدم تحرك و ورزش:

تاكنون فرد سالم یا صد ساله‌ای را دیده‌اید كه در برنامه زندگی خود ورزش و تحرك ندارد، دیده‌اید؟ مسلما نه.! ورزش و تحرك عنصری ضروری برای داشتن متابولیسم سالم، چرخه انرژی صحیح و دفع سموم است. چاقی و عدم تحرك راهی مطمئن برای پیری زودرس و میزبانی از بیماری‌هاست. ورزش‌های پرتحرك عاملی برای افزایش سرعت متابولیسم، مصرف كالری مبارزه با چربی‌های اضافه بدن است. راه رفتن سریع، شنا، دوچرخه‌سواری، راهپیمایی از جمله این ورزش‌هاست. داشتن برنامه ورزشی منظم روزانه مانع ابتلا به دیابت غیروابسته به انسولین می‌شود.

استرس و نگرانی از جمله پیامدها و محصولات دنیای نوین است كه آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامتی به ارمغان می‌آورد. زمانی كه شما استرس را تجربه می‌كنید بدن شما برای مقابله با این وضعیت شروع به برنامه‌ریزی می‌كند و این باعث مصرف زیاد انرژی می‌شود. در چنین شرایطی هورمون آدرنالین از غده آزاد می‌شود و بدن دستور می‌دهد كه قند ذخیره شده در كبد را به صورت گلوكز در خون رها كند تا انرژی لازم و كافی را برای مبارزه با این وضعیت فراهم كند.

متاسفانه این قند آزاد شده به دلیل عدم استفاده صحیح به صورت چربی ذخیره می‌شود كه نتیجه آن افزایش وزن است. برای رهایی از استرس هر روز نفس عمیق بكشید و به خود استراحت دهید. به خاطر داشته باشید كه شما آدم هستید و نه یك ماشین. روزانه 15 دقیقه در ظهر استراحت كنید برای تمدید انرژی. اگر تنها 5 دقیقه زمان برای استراحت دارید در این زمان تنها چشمان خود را ببندید تا تنش‌ها و استرس‌ها را دفع كنید.

4- كمبود خواب:

بزرگسالان نیازمند 7 الی 8 ساعت خواب با كیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید كه تنها 3 شب كم خوابی تا 60 درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود. بدون داشتن استراحت كافی بدن خسته می‌شود و فشار زندگی راه را برای ایجاد اختلال و بیماری‌ها به همراه می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ملك افضلى ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    برنامه خوبيست