یک آسیب شناس اجتماعی ومتخصص علوم رفتاری گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد میز و نیمکت مدارس عامل ناهنجاری قامتی در 45 درصد دانش آموزان به شمار می رود.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: از آنجا که قسمت قابل توجهی از اوقات فرزندان ما در مدارس سپری می شود توجه به بهداشت و اصول آن در خانه دوم دانش آوزان دارای اهمیت ویژه ای است.

این محقق و استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: میز و نیمکت مدارس استاندارد نبوده و باعث بروز خستگی و ناهنجاریهای قامتی در دانش آموزان می شود. از آنجا که اسکلت آنها در حال شکل گیری است توجه به این امر مهم از ضروریات است این درحالی است که فقط در بعضی از مدارس غیر انتفاعی از صندلیهای استاندارد استفاده می شود.

ابهری با اشاره به اینکه رنگ کلاسها اغلب از نظر روانشناسی رنگها باعث خستگی چشمی می شود، گفت: این رنگها بعضی از ناراحتیهای روحی را منجر می شود در حالی که می توان با استفاده از رنگهای شاد و گرم باعث جذابیت کلاسهای درس شد.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: همچنین عدم استفاده از تخته سیاه به دلیل کرامت دانش آموزان و آموزگاران باید در اولویت قرار گیرد چرا که پودر گچ در دراز مدت باعث بیماریهای تنفسی و ریوی می شود.

به گفته ابهری ، آبخوریها و دستشویی های اکثریت مدارس کیفیت بهداشتی ندارند و عدم توجه به نظافت دستشویی ها بویژه در مدارس دخترانه و ضعف آموزشی در اینگونه موارد باعث انتقال انواع بیماریهای انگلی خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه والدین دانش آموزانی که بیماریهایی نظیر آبله مرغان، دیفتری، حسبه و ... را مبتلا شده اند باید تا حصول اطمینان کامل از سلامتی فرزندانشان از رفتن آنها به مدارس جلوگیری کنند، اظهار داشت: البته وجود مربی بهداشت در مدارس و کنترل اینگونه موارد توسط مسئولان عامل مهمی در حفظ سلامت دانش آموزان محسوب می شود.

این متخصص علوم رفتاری کنترل بوفه های مدارس و پیشگیری از عرضه مواد غذایی زیان آور و مصرف روغن های مصرف شده و همچنین موادی مانند کالباس و سوسیس و اجبار مدارس به عرضه مواد غذایی سالم را نیز از ضروریات دانست.

ابهری تصریح کرد: کنترل اطراف مدارس بویژه دبیرستانهای دخترانه و پسرانه و هماهنگی با پلیس برای جلوگیری از حضور دستفروش ها که بعضی از آنها در پوشش عرضه تنقلات به فروش CD های غیر اخلاقی و بعضی مواد روان گردان مشغولند از واجب ترین حرکت مدیران مراکز آموزشی است.

وی گفت: لازم به یادآوری است که هماهنگی والدین با مربیان آموزشی و مبادله اطلاعات خانه با مدرسه درباره نقاط ضعف دانش آموزان از ارکان اصلی رشد تربیتی و شخصیتی فرزندان ما است. امیدوارم با توجه به نزدیکی مهرماه والدین و افراد خیری که توانایی ساخت و تعمیر تجهیزات مدرسه در ردیف مشاغل آنها است در آماده سازی تشکیلات گرما و سرمایی مدارس، آموزش و پرورش را در رسالت خطیر خود یاری کرده و در یک جهاد آموزشی به یاری مداس شتافته و اجازه ندهند که فرزندان آنها در محیطی که احتمال زیان برای فرزندان در آن محتمل است حضور یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha